Test: Fiat Croma (2005)

De Croma is terug

Fiat Croma
Fiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat CromaFiat Croma
AutoWeek 18 2005
AutoWeek 18 2005

Je leest het in AutoWeek 18 2005

Tot zo'n tien jaar terug deed Fiat mee aan de productie van een merkwaardige vierling: de Fiat Croma, Saab 9000, Alfa 164 en Lancia Thema. Nu, aan de andere kant van de eeuwwisseling, probeert Fiat het opnieuw met de Croma; deze keer alleen.

Wie op dit moment bij de Fiat-dealer op zoek gaat naar een grote middenklasser, loopt met lege handen weer naar buiten. En dat is eigenlijk al geruime tijd zo. In 2002 kwam een einde aan de Marea, maar dat was in feite een verlengde Bravo/Brava. De laatste echt grote Fiat was de Croma, die van 1985 tot 1994 in het gamma zat. Vaak wordt gezegd dat Fiat het moet hebben van kleine auto's en die gedachte wordt bevestigd door het grote succes van de nieuwe Panda, terwijl de Marea nooit echt veel teweeg heeft kunnen brengen. Toch denken ze daar bij Fiat heel anders over, want ruim een decennium na het verscheiden van de eerste generatie Croma staat er nu een gloednieuwe op de agenda.

Hoge zit

De eerste Croma was een vijfdeurs hatchback van een vrij conventionele snit. De nieuwe is allesbehalve dat. In feite is de nieuwe Croma een soort van crossover tussen een stationcar en een MPV, hoewel Fiat het zelf liever een 'comfort wagon' noemt. Daarmee bedoelen ze dat de auto alleen de aspecten van een MPV heeft meegekregen voor zoverre die het comfort van de inzittenden ten dienste zijn. En toegegeven, de aanblik van de Croma heeft niet dat busjes-achtige dat de meeste MPV's tegen wil en dank met zich meezeulen. De Croma is 160 cm hoog, zo'n 10 cm meer dan een gewone stationcar. En dat merk je bij het instappen direct, je schuift gemakkelijk naar binnen. Maar als je eenmaal zit, is er een 'gewone' auto naast je nodig om door te krijgen dat de Croma net iets hoger is. We rijden met de 1.9 JTD 16v, de 150 pk versie, voorzien van automaat. Het blijkt een prettig vervoermiddel. Duidelijk afgestemd op comfort, waardoor de auto het slechte wegdek van de Italiaanse bergweggetjes goed compenseert. En ook bij hoge snelheden op de autostrada is een gesprek zonder stemverheffing prima te voeren. De Croma reageert prettig direct op het stuur en de in dit segment veelgemaakte fout, overenthousiaste stuurbekrachtiging, heeft Fiat niet gemaakt.

Of deze 150 pk diesel de juiste keus is, is echter de vraag. Na een paar uurtjes sturen stappen we over in de 120 pk diesel, en het verschil blijkt in de praktijk marginaal. Goed, je bent wat eerder op tempo, maar als je eenmaal rijdt, mis je die 30 pk geen moment. En we vragen ons af of de gemiddelde Croma-rijder bij het stoplicht met vileine pretlichtjes in de ogen naar zijn buurman gluurt. Degene die dat wel doet, wijkt beter meteen uit naar de 200 pk diesel, waarover verderop meer.

Geen Croma-grappen

Een kruising tussen een stationcar en een MPV; dat kunstje is meer vertoond. Renault noemde het Vel Satis en Opel bouwde de Signum. Beide auto's blinken niet uit als verkoopsucces, ook al zijn het goede producten. Op de vraag waarom Fiat zich desondanks in dit avontuur stort, antwoordt Luca de Mea, bij Fiat verantwoordelijk voor onder meer het project Croma, dat hij op een heel ander publiek mikt: "Wij vergelijken de Croma liever met auto's als de Volkwagen Passat, Opel Vectra, Ford Mondeo en Renault Laguna. Waarbij wij ten opzichte van die modellen meer ruimte bieden."

We hebben ons zelf heilig voorgenomen niet weer die uitgekauwde grappen over de gezelligste buurt van Nederland uit de kast te halen. Wanneer we tijdens de testrit in Italië vast komen te zitten tussen een kudde schapen, vrezen we even een omen, maar een zucht van verlichting gaat door ons heen als we ons realiseren dat shoarma niet in bakboter, maar aan het spit wordt bereid. Maar de nieuwe Croma is heel anders dan zijn voorvader, dus de vraag is onvermijdelijk: waarom dezelfde naam? Fiat heeft de vraag zien aankomen en het antwoord klaar: net als de oer-Croma blinkt deze auto uit in ruimteaanbod, technische innovatie bij de dieselmotoren en bovengemiddeld kwaliteitsniveau, aldus de fabrikant. Dat laatste argument willen we overlaten aan de kritische lezer, maar feit is dat de oer-Croma als eerste een direct ingespoten dieselmotor (tegenwoordig eerder regel dan uitzondering) in een personenauto bood. Ook de nieuwe Croma verrast op dit gebied, met de vijfcilinder 2,4 liter diesel. Met 200 pk en 400 Nm een absolute uitblinker in dit segment. Omdat er maar een enkel exemplaar met deze motor beschikbaar was tijdens de introductie, konden we er slechts een halfuurtje mee door de Romeinse avondspits rijden. Te weinig om een weloverwogen oordeel te vellen, maar de eerste impressie was erg hoopgevend.

Trouwens, wie verder zoekt, vindt wel meer links met het oude Croma-avontuur. De nieuwe staat namelijk op dezelfde bodemplaat als de Opel Signum. General Motors-DNA dus, en tot datzelfde concern hoort Saab tegenwoordig ook. Nog een Saab-achtig trekje in de nieuwe Croma is het contactslot, het zit niet in de stuurkolom , maar is tussen de voorstoelen ondergebracht.

Standaard partikelfilter

Naast de drie genoemde dieselmotoren (alledrie standaard met partikelfilter) wordt de Croma leverbaar in een tweetal benzineversies: de 1.8 MPI 16v met 140 pk en de 2.2 MPI 16v, goed voor 147 pk. Laatstgenoemde komt als eerste, de 1.8 volgt begin volgend jaar. Ook zijn er vijf verschillende transmissies. De benzinemotoren krijgen standaard een handbediende vijfbak mee, terwijl de 2.2 als optie een sequentiële vijfbak biedt. De viercilinder diesels hebben standaard zes handbediende verzetten. De 150 pk kan optioneel worden uitgerust met een sequentiële automatische vijfbak. Deze transmissie is op de 200 pk diesel standaard.

En dan de uitrustingsniveaus. De eenvoudigste Croma zal door het leven gaan onder de naam Active, en is voorzien van onder meer zeven airbags, ABS, radio/cd-speler, handbediende airco, rondom elektrisch bediende ruiten, hoogteverstelling voor beide voorstoelen en een gekoeld dashboardkastje. Wie dat nog te karig vindt, kan kiezen voor de Dynamic. Die versie heeft bovenop voornoemde zaken onder meer 16" lichtmetalen velgen, climate- en cruisecontrol, een met leer bekleed stuurwiel met radiobediening en velours bekleding. Nog een stapje verder gaat de Business Connect, met navigatie, telefoon en parkeersensoren. De meest vorstelijk uitgeruste Croma heet Emotion: 17" velgen, donker glas, zonneschermen voor de achterste zijruiten, hifi-systeem met cd-wisselaar, modulaire kofferruimte, verwarmbare en kantelbare voorstoelen, alcantara bekleding met houtaccenten en elektrisch inklapbare buitenspiegels. De nieuwe Croma staat vanaf 23 juni bij de Nederlandse dealers.