Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ferrari
  • F50

Ferrari F50 (1995)

F1-bolide met kenteken

1
Ferrari F50 (1995)
  • Autotest
17 oktober 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Zelfs de testbaan van Ferrari zelf is te kort voor de F50. Hoe hoog je de V12 ook op toeren jaagt, je komt er nooit in 'zes'. Telkens weer ligt er een verraderlijke bocht in het verschiet. Dus trap je met 230 km/h op de teller op de machtige remmen en schakelt terug...

Maar goed dat de remmen van de F50 met hun enorme geventileerde schijven als ankers werken. De vertraging is letterlijk even adembenemend als effectief. En je kunt met gepaste snelheid de bocht in. Vlijmscherp laat de bolide zich insturen en geven we de motor met al zijn 520 pk's opnieuw de sporen. Schakelen bij 8500 schreeuwende toeren, remmen bij snelheden die slechts op een circuit mogen en kunnen - alles bij misselijk makende acceleratiekrachten van maximaal 1,4 g: alleen straaljagerpiloten en F1-coureurs kennen dat gevoel. De F50 is ook inderdaad gebaseerd op een echte Ferrari Formule 1. Sterker: nog nooit bouwde iemand in de auto-industrie een Grand Prix-wagen die je met een legaal kenteken ook op de openbare weg kunt rijden. Maar natuurlijk w‚l tegen een prijs: de F50 kost nog net geen 1,2 miljoen gulden.
Ferrari had een hele reeks argumenten om zo'n opzienbarende auto te bouwen. Geen merk heeft zonder onderbreking bijna vijftig jaar in de Formule 1-klasse deelgenomen. En in die tijd acht keer een wereldtitel voor coureurs behaald. Niet ‚‚n merk wordt ook in ‚‚n adem genoemd met de mooiste motortechniek die we kennen: een twaalfcilinder in V-vorm. Allemaal de erfenis van de grote Enzo Ferrari, die tientallen jaren met ijzeren hand vanuit zijn sobere kantoor in het Italiaanse Modena zijn ingenieurs, monteurs en coureurs tot topprestaties aanzette. Met het op handen zijnde 50-jarig jubileum in het verschiet (1997) werd de aanzet gegeven tot dit unieke model. Waarvan exact 349 (en niet één meer) exemplaren gebouwd worden. De produktie ervan is inmiddels begonnen.

Formule 1-techniek


De enige verschillen met een Ferrari Formule 1-machine is dat de F50 twee zitplaatsen telt, dat de machtige wielen door het koetswerk worden omhuld en dat de voorvering van deze strak boven het wegdek liggende 'barchetta' beneden de 30 km/h met behulp van een elektromechanisch motortje 3,5 centimeter wordt gelift om niet vast te lopen op verkeersdrempels...
De F50 heeft ook een beetje uitlaatdemping. Inderdaad een beetje, want boven de 3000 toeren gaan een paar kleppen in de uitlaat open zodat omstanders mee kunnen genieten van de mooiste sound die een auto kan voortbrengen: het gehuil van een twaalfcilinder racemotor. Met zijn gietijzeren blok, vier nokkenassen, vijf kleppen per cilinder en 4700 kubieke centimeters inhoud praten we hier ook over een regelrechte afstammeling van de Ferrari F1-krachtbron uit het seizoen 1990.
De F50 is dus helemaal een straatracer, met een oersterk en toch licht koolstofvezel chassis, een wielophanging die voor de ultieme wegligging is uitgekiend en een koetswerk dat helemaal in de windtunnel is bepaald. De meesterhand van Pininfarina kwam er tot slot aan te pas om de Ferrari F50 zijn elegante en gestrekte lijnen te geven. Alleen Italianen kunnen auto's zó mooi en tegelijkertijd functioneel maken. Al valt over dat laatste natuurlijk te twisten - al was 't alleen maar door het ontbreken van enige vorm van bagageruimte.
Als je de fabrieksgegevens leest sta je al paf. Een topsnelheid van 325 km/h, een sprint naar de 100 in 3,87 seconden. Dat is toch uniek. Of net niet..? De McLaren F1 - de technische droom van het enige merk dat Ferrari qua aantal GP-overwinningen wist te evenaren - heeft nóg 100 pk meer, is nóg 200 kilo lichter dan de F50. En is daarmee nóg sneller (0-100 in 3,2 seconden, top 370 km/h). Maar kost wel het dubbele van de F50. Die laat zich trouwens niet vergelijken. Omdat het een Ferrari is, die klinkt en aanvoelt als alle Ferrari V12-racemodellen: hard, direct en bijna niet te temmen. Jean Alesi, tijdens onze testrit met de F50 ook op de Ferrari-testbaan om te trainen voor de Grand Prix van Hockenheim, weet er natuurlijk wel raad mee. Of die magistrale testrijder Dario Benuzzi, die al 25 jaar niet anders doet dan Ferrari's testen - dag in dag uit. Hij demonstreert met overgave wat de F50 allemaal kan, veegt en boendert over de piste van Fiorano. Dat kan onze persoonlijke ervaring van vijf rondjes op de testbaan, waar sinds 1974 alle Ferrari's worden getraind, echter nooit meer afnemen. Even voelden we ons de gelijke van Alesi en Berger. En zitten nu thuis te staren naar een schaalmodel van die magnifieke F50.

Signalement

Merk Ferrari
Model F50
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 0

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 4.698 cc
Maximaal vermogen 382 kW / 520 pk bij 8.500 tpm
Maximaal koppel 471 Nm bij 6.500 tpm
Lengte / breedte / hoogte 4.480 mm / 1.985 mm / 1.120 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.230 kg
Banden voor245/35ZR18Prijzen
Banden achter335/30ZR18Prijzen
Topsnelheid 325 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,87 s (fabrieksopgave: 3,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ferrari F50
Ferrari Ferrari F50

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ferrari F50 specificaties
  • Ferrari F50 occasions
  • Ferrari F50 video's
Advies en informatie
  • Ferrari F50 tests
  • Ferrari F50 gebruikersreviews
  • Ferrari F50 index
PREMIUM
Ferrari F8 Spider vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio - Dubbeltest

Ferrari F8 Spider vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio - Dubbeltest

Een cabrio-duel op het scherp van de snede, het heeft altijd iets onheus. Alsof je niet helemaal...

Lees meer
Test: Ferrari 296 GTB

Test: Ferrari 296 GTB

Ferrari bouwt al decennialang heel veel soorten auto’s. Van hardcore circuitwapens tot vierzits...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    VriMiBolide: Ferrari F50

    VriMiBolide: Ferrari F50

    28
    • 14 december 2012
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ferrari SF90 als krankzinnige F9XX met 1.100 pk

    Ferrari SF90 als krankzinnige F9XX met...

    10
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ferrari werkt aan extremere SF90

    Ferrari werkt aan extremere SF90

    2
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Ferrari SP48 Unica: nieuw en uniek

    Ferrari SP48 Unica: nieuw en uniek

    13
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Ferrari's SUV Purosangue krijgt ook V12

    Ferrari's SUV Purosangue krijgt ook V12

    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Ferrari boekt forse winst, gros van modellen uitverkocht

    Ferrari boekt forse winst, gros van modellen...

    23
    • 4 mei 2022
  • Autosport
    Ferrari's oppermachtig in eerste vrije training Imola

    Ferrari's oppermachtig in eerste vrije...

    14
    • 22 april 2022
  • Autosport
    Ferrari verlengt contract Carlos Sainz met twee seizoenen

    Ferrari verlengt contract Carlos Sainz...

    9
    • 21 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden