Een C-segment-sedan - Mazda 3 - Fiat Tipo - Opel Astra
Out of the box-denken
- Hennie Hemmink
- Occasiontest
Vroeger stonden ze op elke straathoek en waren ze de automobiele hoeksteen van de samenleving: compacte gezinssedans zoals de Opel Kadett en de Ford Escort. Later kwamen de hatchbacks erbij en liepen ze gezamenlijk van de band: de Renaults 9 en 11, de Fiats Ritmo en Regata en de Volkswagens Golf en Jetta, om er maar een paar te noemen. Maar tegenwoordig moet je de traditionele familiesedan in Nederland met een lantaarntje zoeken. In Zuid-Europa zijn sedans veel gangbaarder dan in onze contreien, waar de hatchback al decennialang de scepter zwaait. Zelfs sedans uit het C-segment zie je rond de Middellandse Zee bij bosjes rijden, ook al zijn de verhoudingen van deze three box sedans (waarmee de motorruimte, de cabine en de kofferbak worden onderscheiden) in onze ogen nogal ongelukkig. Om dat beeld tegen te gaan, besloten sommige fabrikanten om hun compacte sedans wat meer dynamiek te geven. Twee vertegenwoordigers van die stroming, de Mazda 3 en de Opel Astra, zetten we naast de wat meer traditionele gelijnde Fiat Tipo. Tijd om te gaan shoppen, met fictief 15 mille op zak.
MAZDA 3 SKYACTIV-G 120 TS (2013)
We starten deze zoektocht met de vierdeurs Mazda 3 die we bij Mazda-dealer Noteboom in Barendrecht oppikken. Met een lengte van 4,58 meter is het een forse auto – de eerste 6 uit 2002 was nog geen tien centimeter langer. Toch merk je daar weinig van als je achterin gaat zitten. Door de aflopende daklijn raakt je kruin al snel de dakhemel. Onderuitzakken dan maar? Nee, want dan prik je met je knieën in de voorstoel en is het zicht naar buiten vanwege de oplopende raamlijn nog beperkter. Kortom: achterin zit je als volwassene behoorlijk opgesloten. Kinderen zullen niet zo gauw in de knel komen.
Wij nemen liever plaats achter het stuur, want daar openbaart zich een automobiel feestje dat je niet gauw verwacht bij een Japanse sedan. Het geldt niet eens zozeer voor het sportieve instrumentarium, de prettige stoel of de uitgebreide (veiligheids)uitrusting. Nee, de pret begint na een druk op de startknop. Als vanzelf valt je hand op de strak schakelende zesbak, waarna je kennismaakt met de heerlijk directe besturing. De wegligging is zelfverzekerd (multilink achterwielophanging) en de fijne lage zit zorgt ervoor dat je je al snel afvraagt of je in een Mazda hebt plaatsgenomen of in een BMW.
En dan de motor: een atmosferische tweeliter, goed voor 120 pk/6.000 tpm en 210 Nm/ 4.000 tpm. Met een top van bijna 200 km/h, waarvan je de helft na negen seconden aantikt, kom je weinig te kort. En dankzij de SkyActiv-techniek (directe inspuiting, compressieverhouding 14,0:1) is hij ook zuinig. Mazda geeft een gemiddelde op van 1 op 19,6, maar dat lijkt ons vrij optimistisch. Daarnaast mag deze bruin-metallic 3 een geremde aanhanger van 1.300 kilo trekken, is het maximale laadvermogen in de auto zélf een riante 640 kilo en draait-ie met snelwegtempo een rustige 2.400 tpm. Allemaal mooie waarden, en dan zouden we bijna de puike bouwkwaliteit en heldere bediening vergeten.
Dit verfijnde sushifeestje kent wél een forse toegangsprijs: niet alleen is de Mazda 3 duidelijk ouder dan zijn tegenstrevers, hij heeft ook ongeveer evenveel gelopen als Fiat én Opel gezamenlijk! Toch is hij € 1.000 duurder: de verkoopkaart laat € 14.950 (inclusief 6 maanden Bovag-garantie) zien.
FIAT TIPO 1.4-16V LOUNGE (2016)
Want kijk nou eens wat we hier hebben: deze Fiat Tipo is bijna 2,5 jaar jonger dan de Mazda, heeft ruim 63.000 kilometer minder ervaring en is toch € 1.200 goedkoper: de geadverteerde prijs is all-in, dus inclusief zes maanden Bovag-garantie en een uitgebreid afleverpakket. Fiatdealer Alblas in Papendrecht had de Tipo eerst als demo, waarna de Tipo één privé-eigenaar terwille is geweest. De naam Tipo kennen we nog uit eind jaren 80, toen het sedanbroertje Tempra heette. Die naam is dus niet overgenomen. Het uiterlijk mag er zijn.
Hier geen vermomde coupé, maar een klassieke sedan waarvan de proporties kloppen – met dank aan de riante bagageruimte van 520 liter. De daklijn loopt niet sterk omlaag zoals bij de Mazda en Opel, waardoor de hoofdruimte achterin beter is. Althans, dat zou je denken. Toch is dat niet het geval, omdat je in de Tipo nogal hoog zit. Wel voel je je minder opgesloten dan in de Japanner. Voorin valt die hoge zit extra op, zeker als je net uit de Mazda bent gestapt. Het dashboard is voorzien van geprojecteerde klokken en bevat onder meer een moderne DAB-radio.
De gebruikte materialen zijn zeker niet van de hoogste kwaliteit en het navigatiescherm is nogal klein. Het is het allemaal nét niet. Helaas geldt dat ook voor de motor. De turboloze 1.4 van 95 pk heeft al een behoorlijke kluif aan de (leeg) 1.125 kilo zware auto, laat staan wanneer deze vakantieklaar is (maximum laadvermogen 525 kilo, aanhanger geremd 1.200 kilo). Volgens de specificaties moet de sprint naar 100 km/h in 11,5 seconden te klaren zijn, bedraagt de top 185 km/h en is het gemiddelde verbruik 1 op 17,5: de minst gunstige cijfers van de drie geportretteerde auto’s. Ondanks de aanwezigheid van een (niet zo strak schakelende) zesbak bedraagt het toerental op de snelweg een flinke 3.200 tpm.
Het is een raadsel dat er nooit een turbomotor is geleverd (opmerkelijk genoeg wél in de Tipo hatchback en stationwagon), het had de sedan zeker goed gedaan. Maar wellicht zat het sedanpubliek daar niet op te wachten en wilden zij simpelweg een auto die hen gemoedelijk van A naar B zou brengen. Want besturing en onderstel zijn lang niet zo speels en uitdagend als van de Mazda, waarnaar we terugverlangen naarmate we meer kilometers maken. Het is wat de Fiat-verkoper al aangaf: met deze Tipo krijg je veel voor weinig. Maar dat is met fastfood ook zo en dat heeft erg weinig te maken met de smakelijke Italiaanse keuken.
OPEL ASTRA 1.4 TURBO BLITZ (2015)
Onze derde kandidaat is de meest veelbelovende. De Astra Sedan die wij rijden, is praktisch even duur als de Fiat Tipo en zit qua leeftijd en kilometerstand tussen de andere twee in. Ter compensatie heeft hij een 1,4-liter turbomotor, die maar liefst 140 pk levert. Bij Opeldealer Van Mill in Dordrecht staat de vierdeurs Astra te wachten op een tweede baasje.
Dat wij dat niet worden, blijkt al snel, want ook deze sedan kan het tegen de Mazda 3 niet bolwerken. Dat ligt niet aan zijn karakter – dat heeft deze Opel namelijk niet. Zitcomfort, rijeigenschappen, besturing en transmissie ... alles gaat in de Astra onverstoorbaar en netjes op commando. Hij roept geen ergernis op, zoals de Tipo op bepaalde onderdelen, maar hij enthousiasmeert evenmin. Voor de meeste mensen is dat precies goed; zeker wanneer zij zoeken naar een occasion die hen netjes en zonder fratsen van A naar B brengt. Nee, het gaat erom dat deze Astra in conceptie al wat ouder is. Dat merk je. Neem het gewicht: de Mazda 3 weegt 1.175 kg schoon aan de haak, de Astra maar liefst 1.308 kg! Daar waar je het verschil van 25 pk tussen Tipo en 3 duidelijk ervaart, merk je niets van de 20 pk die de Astra méér zou hebben dan de Japanner. Integendeel, de Mazda komt veel ‘kwikzilveriger’ over.
Om in culinaire termen te blijven: de Astra is stevige, ietwat ouderwets degelijk Duitse kost. Bratwurst met Sauerkraut, bijvoorbeeld. Ook de middenconsole met de vele knoppen verraadt de leeftijd van deze occasion. In juni 2015 liep de Astra van generatie J op zijn laatste benen. Voor Opel reden om hem het Blitz-label op te plakken, wat staat voor extra rijk uitgeruste actiemodellen. Maar als we de specificaties van de drie proefritkandidaten naast elkaar leggen, dan onderscheidt de Astra zich alleen door zijn privacyglas en leeslampjes achterin. Tot slot nog iets over het gewicht en de inhoud: met een maximaal laadvermogen van 632 kilo schurkt de Astra tegen de Mazda 3 aan en aan de haak mag 1.250 kg geremd mee (qua kilo’s exact tussen de andere twee in), terwijl de kofferbak in standaardconfiguratie 460 liter slikt – ook al een gemiddelde waarde.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.