Opel Astra 1.4 Turbo 140pk S/S Business+ (2012)

Opel Astra
Opel Astra SedanOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel AstraOpel AstraOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel Astra SedanOpel AstraOpel AstraOpel Astra

UitvoeringAstra 1.4 Turbo 140pk S/S Business+
Bouwjaar2012

Eerste indruk

Deze Astra stond helemaal onderaan mijn lijstje. Bovenaan stond de Focus, daarna een Skoda Octavia. Deze auto's zijn blijkbaar erg gewild, want ik viste steeds naast het net. Daarom toch maar naar de Opel gaan kijken. De eerste meters waren niet heel indrukwekkend. Ik moest erg wennen aan de koppeling, en het gedrag van de motor. Mijn vrouw was echter meteen enthousiast. Dus toch maar even een flink stuk snelweg meegepakt. Het verschil met de Citroen C4 is echt enorm! Bij 130km/h zit je net zo rustig als bij de C4 met 80km/h. Geen trillingen, geen rammeltjes. Inmiddels ben ook iets meer gewend aan de koppeling en het gedrag van een turbo motor. De twee liter motor van de C4 was lekker lineair, maar op de snelweg lag het toerental te hoog. Bij de Opel gebeurt er onder de 2000tpm niks, daarboven gaat de 1.4 lekker roffelen, en bij 2500 komt de duw in je rug. En ja, de VAG 1.4 en Ford 1.0 motor doen dat beter, maar ik kan prima leven met de 1.4 van GM. De zesde versnelling is ook erg fijn.

M32 versnellingsbak

Vandaag toch maar een versnellingsbakrevisie laten uitvoeren bij een specialist: SHM in Schiedam. De M32 bak zit diverse modellen van Opel, Fiat, Alfa Romeo en zelfs Saab en is berucht vanwege de problemen met de lagers.
Tijdens de proefrit niks gehoord, maar na ongeveer 2000km hoorde ik voor het eerst een gierend geluid. Dat geluid werd de laatste tijd steeds harder. Doorrijden kan lang goed gaan maar de kans is erg groot da de hele versnellingsbak in de soep draait doordat er stukken van de lagers tussen de tandwielen komen.
Bij SHM hebben ze de gereviseerde M32 bakken op voorraad liggen, dus na een halve dag zat er een gereviseerde bak onder (en ik €1028,- armer). Maar de Astra is weer fluisterstil.

Autobahn

Tijdens de zomervakantie veel kilometers gemaakt op de Duitse, Oostenrijkse en Italiaanse snelwegen. Ik ben erg blij met de Astra. Hij stuurt zoveel strakker dan mijn vorige auto's bij hogere snelheden. In de file is de Astra niet zo fijn, het schakelen gaat erg hakerig. Bovendien is de motor niet echt gemaakt voor lage toerentallen. Zodra er weer een beetje gang in zit gaat het prima.

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)