DS 3 Crossback - Eerste rijtest

Trop chic

59 reacties

Video
AutoWeek 13 2019
AutoWeek 13 2019

Je leest het in AutoWeek 13 2019

Amper vier jaar oud positioneert het merk DS zich al als dé renaissance van de premium Franse auto. Of je dat nou wat prematuur vindt of niet, DS vindt het in elk geval hoogste tijd om de compacte cross-overs even te laten zien hoe het hoort. De Audi Q2 en Mini Countryman mogen zich opmaken voor de komst van de DS 3 Crossback.

Compacte cross-overs zijn de laatste (en komende) jaren helemaal hot en dat segment mag je als fabrikant dan ook niet missen. Het is bovendien bij uitstek een categorie waarin je je te buiten mag gaan aan buitenissigheden. Aangezien daar nu juist het onderscheidende vermogen van DS ligt, kon je wachten op een compacte cross-over van DS. Dat hebben we gedaan en het wachten is beloond, want vandaag rijden we voor het eerst met de DS 3 Crossback. Gezien zijn komaf ben je misschien geneigd hem te plaatsen naast de Renault Captur, maar tenzij je ruzie met DS wilt, is dat niet aan te raden. De DS 3 Crossback moet het opnemen tegen de top in zijn segment: de Audi Q2 en de Mini Countryman.

Buitenissig is de DS 3 Crossback beslist, zelfs wanneer je hem tussen zijn eveneens excentrieke concurrenten ziet staan. Grappen maken over de C-stijl is hier eerder regel dan uitzondering, maar bij DS gaan ze nog meer uit hun dak met de B-stijl, in navolging van de DS 3 gevormd als een haaienvin. Mooie details zijn verder de deurgrepen, die in de koets zijn verzonken en op afroep naar buiten komen. Niettnieuw voor de wereld, maar wel voor dit segment. Zoals we inmiddels gewend zijn van dit bijzondere merk is de neus een drukke symfonie van lijnen, vol wilde golvingen en onvoorspelbare kronkels. Het maakt een DS op slag herkenbaar; je zou hem hoogstens — en na een paar stevige borrels — voor een Lexus kunnen aanzien.

INSPIRATION BANLIEUE

Alle gekkigheid aan de carrosserie valt in het niet vergeleken bij het interieur van de DS 3 Crossback. Het maakt niet uit waar je kijkt: álles is anders. De luchtroosters en knoppen op de middenconsole zijn kunstig verwerkt in een ruitpatroon, de (van Peugeot geleende) schitterende pook heeft aan weerszijden gezelschap van aluminium(look) knoppen die een designprijs verdienen, en het materiaal op het dashboard heeft een glans die de kleur ondefinieerbaar en afhankelijk van de lichtinval maakt. De kleuren zijn zelf te kiezen, in verschillende combinaties, alle vernoemd naar Parijse wijken: Inspiration Opéra, Inspiration Bastille. Het is allemaal even chic. Mocht er tóch ooit een kale instapper komen, dan opteren wij voor de naam Inspiration Banlieue; lekker urban.

Vooralsnog is er niets kaals aan. Zelfs het digitale dashboard is standaard vanaf de eenvoudigste uitvoering, die dan ook al Chic heet. Minder chic is echter de ruimte achterin. Oké, door de weelde vergeten we bijna dat deze auto in het B-segment valt, maar het is nog steeds een cross-over en daarin hebben we het ruimer meegemaakt. Ook de lage, kleine ruiten dragen niet bij aan een ruimtelijk gevoel. In de kofferruimte kan 350 liter; niet heel krap, maar wel onder het gemiddelde voor dit segment. In een Opel Crossland X bijvoorbeeld kun je 400 liter kwijt, in een Captur 377 liter.

Door alle bijzonderheden is de bediening meestal allesbehalve logisch en dat maakt de DS 3 Crossback geen auto waar je meteen de weg in weet. Dat is enerzijds lastig, maar heeft op een bepaalde manier ook wel zijn charme. Minder charmant vinden we dat het volume van de audio erg grote stappen neemt. Je moet algauw kiezen tussen te hard of te zacht.

De DS 3 Crossback vertoont een bijzonder aangename balans tussen comfort en dynamiek. Dat is een keuze die door de afdeling onderstel met succes is genomen. We rijden onze testkilometers op de binnenwegen door de Alpes Maritimes en dat is asfalt waar elk minder geslaagd chassis genadeloos door de mand valt. Zo niet dat van de DS 3 Crossback. Toegegeven, aan een flinke dosis onderstuur ontkom je niet in enthousiast genomen haarspeldbochten, maar reddeloos verloren ben je nooit. Bij gas los springt de achterkant kwiek naar buiten, waarna de koets zich onmiddellijk herstelt en als je daarbij zorgt dat je hoog genoeg in de verzetten zit, sprint de auto enthousiast door naar de volgende lacet. De besturing is daarbij prettig direct, en beslist niet nerveus. Het kleine, dikke stuurtje zorgt voor nog meer gevoel tijdens dat spel. Dat het onderstel ons aangenaam verrast, is des te belangrijker als je weet dat dit zogenaamde CMP ook de basis gaat vormen voor de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa.

MAGERE MOTORKEUZE

De motor laat zich vrij prominent horen en klinkt wat rauw en rafelig, als keerzijde van zijn prestaties. Keuze is er op dit gebied echter niet zo veel. De enige benzinemotor is deze driecilinder, waarvan wij de middelste variant rijden, met 130 pk. De standaard achttraps automaat heeft in het heetst van de strijd helemaal onderin wat bedenktijd nodig als gevolg van een meningsverschil met het turbogat, maar schakelt op toeren vlot en soepel. Op de snelweg zet hij bij 130 km/h een kleine tweeduizend toeren op de teller en dat staat garant voor prettige, relaxte langeafstandsritten.

Een scala aan systemen is daarbij behulpzaam, met verkeersbordherkenning, cruisecontrol, actieve rijbaanhulp en automatisch remmen met voetgangerherkenning vanaf de eenvoudigste versie standaard. Andere innovatieve systemen zijn DS Matrix Led Vision, waarbij de lichtbundel automatisch wordt aangepast aan tegenliggers, en de MyDS App, waarmee je onder meer andere gebruikers op afstand kunt autoriseren.

E-TENSE

De DS 3 Crossback is er met een vijftal verschillende verbrandingsmotoren. De 1,2-liter driecilinder heeft naar keuze 100, 130 of 155 pk. De lichtste heeft een handgeschakelde zesbak, de andere twee zijn standaard uitgerust met een achttraps automaat. Dan is er nog een viercilinder 1,5-liter BlueHDi met naar keuze 100 of 130 pk. Ook hier is de lichtste handgeschakeld met zes versnellingen vooruit en is de krachtigere variant voorzien van een achttraps automaat. Vernieuwender is de E-Tense. Deze volledig elektrische DS 3 Crossback beschikt over 136 pk en 260 Nm en wordt gevoed door een 50 kWh lithium-ionaccu, die onder de vloer ligt om te voorkomen dat rijders van de elektrische variant aan ruimte moeten inboeten. Volgens WLTP-normen komt hij daarmee 320 km, wat volgende de oude NEDC-norm gelijkstaat aan zo’n 430 km. De E-Tense gaat eind dit jaar in productie, zodat we hem begin 2020 aan de Nederlandse laadpalen mogen verwachten. De benzineversies zijn er eerder: in mei staat de DS 3 Crossback bij de dealers als PureTech, de BlueHDi volgt later dit jaar.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Prettig onderstel
  • +Bijzonder interieur
  • -Onlogische bediening
  • -Niet ruim achterin

PRIVATE LEASE DS 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum