en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
1992 was een bijzonder jaar voor Mercedes. Na heel wat pogingen slaagde Klaus Ludwig er eindelijk in om zijn Mercedes 190 op het hoogste schavot van het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft te parkeren. AutoWeek Classics bracht alle 2.5-modellen samen die tot de champagne van dat memorabele DTM-seizoen geleid hebben.
De zegswijze 'Zo maken ze ze niet meer' werd voor de Mercedes 190 uitgevonden. Tussen 1974 en 1982 investeerde Stuttgart meer dan een miljard Duitse Marken om van de W201 een regelrechte hit te maken. Niets werd aan het toeval overgelaten, omdat de compacte sedan zijn gedoodverfde concurrent – de BMW 3-serie die op dat moment al aan zijn tweede generatie toe was – van de troon moest stoten. Ook in de rallysport trouwens, waar de 190E de logge 450 SLC zou aflossen. Alleen had de concurrentie natuurlijk niet stilgezeten. Dat resulteerde begin jaren 80 in de capabele Audi Quattro met vierwielaandrijving en een dikke turbo, twee attributen die de 190 niet in zijn arsenaal had.
Voor Mercedes zat er niets anders op dan het geweer van schouder te veranderen. Met de 190 gaan rallyen zou een totale flop worden. Dus koos het management voor een andere discipline die midden jaren 1980 aan een steile opmars bezig was: het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Ter voorbereiding van de WRC-campagne had Stuttgart immers één van de lanceringsmotoren, de 2.3 achtklepper, door Cosworth laten ombou- wen tot een hoogtoerige zestienklepper. Waar de standaard achtklepper nog een conservatieve 136 pk leverde, maakte de zestienklepper daar pardoes 185 paarden van – bij 6.200 tpm. In com- petitietrim kon het blok zelfs dubbel zoveel aan, wat genoeg was om aan het DTM deel te nemen.