Mercedes-Benz 190 D 2.5 (1992)

autoreview

Mercedes-Benz 190 D 2.5 (1992)

Signalement

Uitvoering190 D 2.5
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ook van een oud vrouwtje?

  • 133.000 km

NU WEER EEN 190, HOE ZIT DAT?

De laatste jaren heb in heel wat Mercedessen uit de vorige eeuw rondgereden. Een soort ingehaalde jeugddroom, zeg maar. Hoe ouder de Mercedes, hoe leuker.

Helaas levert dat wat problemen op, vooral in de winter. Oude Mercedessen zijn namelijk alles behalve roestbestendig. Je kunt ze helemaal ondersmeren met tectyl, maar nattigheid en pekel gaan overal doorheen.

Om toch 's winters Mercedes te kunnen rijden heb ik een zeer gave Mercedes W123E uit 1984, in bezit geweest van een oud vrouwtje, omgeruild voor een zeer gave Mercedes 190D 2.5 uit 1992, in bezit geweest van een oud vrouwtje.

Hoewel ook de 190 W201 na verloop van tijd aan roest ten onder gaat, is ie toch een stuk beter tegen deze veelvraat beschermd dan de W123. Zeker de laatste series kun je met zorgvuldig onderhoud lang goed houden.

Als je een Mercedes koopt, is de staat van onderhoud maatgevend voor de betrouwbaarheid. Met dit exemplaar is weliswaar weinig gereden, maar wel regelmatig EN er werd jaarlijks gedegen onderhoud gepleegd. Er zijn weliswaar wat gebruiksspoortjes, maar geen roest. De wagen wekt de indruk nog maar een jaar of drie, vier oud te zijn. Dat is op de foto's goed te zien. Alle documentatie is bijgeleverd, zodat alles controleerbaar is. Daar betaal je dan ook voor, maar je bespaart weer omdat je geen achterstallig onderhoud hoeft in te halen.

HET GEBRUIK

INTERIEUR EN KOFFERBAK
Bij introductie in 1983 was de W201 de babybenz, het kleinste model van Daimler Benz. Het interieur is dan ook niet al te ruim. Als de voorpassagiers zich bescheiden opstellen, kunnen twee volwassen achterpassagiers behoorlijk zitten. Drie kan, maar dan is het al een beetje persen.
Het interieur is bij dit exemplaar basic, weinig opties, maar wel licht en plezierig. De ergonomie is beter dan bij de andere Mercedessen uit die tijd. Zo is er bijvoorbeeld sprake van een echte HANDrem in plaats van dat ongelukkige voetpedaaltje.

De kofferbak is groot, maar niet uitbreidbaar.


MOTOR EN PRESTATIES

De vijfcilinder diesel is er een van de laatste generatie voorkamerdiesels met twee kleppen per cilinder. Geen turbo. Bij de koude start moet je een seconde of 10 voorgloeien, dan slaat de diesel ogenblikkelijk aan en loopt gelijk mooi rustig. Dat is heel anders dan zijn voorgangers uit bijvoorbeeld de W123 serie.
Ook op toeren is deze diesel opvallend rustig. Je hoort wel wat, maar zeker bij hoge snelheden valt het vrijwel weg tegen de andere geluiden. Dan is de diesel duidelijk stiller dan de viercilinder benzinemotoren.

Deze grote motor levert slechts 90 pk. En daarbij is het nog een toerenmachine ook. In combinatie met automaat is deze spaarbenz alles behalve flitsend. Gelukkig schakelt de automaat terug als je het gaspedaal flink intrapt, anders kom je, bijvoorbeeld na een rotonde, maar traag op gang. Daar staat dan tegenover dat de wagen met gemak 140 of harder rijdt, al duurt het een flinke tijd voordat je die snelheid hebt bereikt. De gematigde prestaties storen mij niet, maar je moet geen 4 cilinder tweeliter met automaat nemen, dat is echt niet te doen.

OP DE WEG
Deze compacte Benz is veel sportiever afgesteld dan bijvoorbeeld de W124 of de W126. Je voelt daardoor beter wat je aan het doen bent; zowel de besturing als het onderstel geven veel meer informatie. Zeker op bochtige wegen heel plezierig. Daarnaast is deze 190 behoorlijk koersvast, van zijwind heb je nauwelijks last, erg plezierig.

Keerzijde is dat het afrolcomfort ook een stuk minder is, je voelt dat het ene asfalt veel gladder is dan het andere. Soms stoort dat. Bij echt slecht wegdek en verkeersdrempels is het onderstel weer prima.

COMFORT
De voorstoelen zitten prima en de auto is uitgesproken stil voor z'n tijd. De geluiden van de banden zijn opmerkelijk goed gedempt en ook de wind hoor je nauwelijks. Het is echt een enorm verschil met de W123, die bovendien duurder was in aanschaf. Dat hebben de ingenieurs van Mercedes knap gedaan.
De vering is prima, behalve op asfalt. Gek genoeg voel je dan juist wel de kleine oneffenheden. Heel anders dan de grote broers die daar zeer gladjes overheen zoeven. Soms vind ik het zelfs irritant. Maar dat is tevens het enige nadeel.

DE CENTEN
Nu de klassiekerregeling voor diesels tot 40 jaar lijkt te worden afgeschaft, kun je niet meer voor een habbekrats in zo'n lekker dieseltje rondrijden. Je betaalt al gauw €1200 per jaar aan MRB. Met een dieselverbruik van 1 op 15 is deze Benz niet superzuinig. Wel kun je nu voor een habbekrats een voormalige belastingvrij exemplaar aanschaffen, meestal voorzien van krokante spatbordranden.
Toch vallen de kosten wel mee, de onderdelen zijn tamelijk goedkoop en een goed onderhouden exemplaar is behoorlijk duurzaam.

KOPEN?
Zelfs de nieuwste wagens uit deze serie zijn al 20 jaar oud, de oudste 30. Zeker bij de diesels zijn er doorgaans zeer veel kilometers gemaakt. En al is de bouwkwaliteit echt geweldig, na al die jaren kunnen ze gewoon zijn versleten en/of verroest. Koop dus alleen een GOED ONDERHOUDEN exemplaar. Of je moet graag zelf sleutelen. Veel kilometers hoeft niet erg te zijn, maar meestal ben je dan wel wat duurder uit met onderhoud.

Voor het klassieke gevoel hoef je zo'n W201 niet te kopen, de wagen rijdt behoorlijk modern. En dat vrijwel zonder elektronica die dan ook niet kapot kan gaan. Een goed exemplaar is dan ook zeer betrouwbaar.

EN DUS..
Net als de W124 en de W126 zijn deze kleine Benzen geweldig goed gebouwd. Ook op slecht wegdek is geen rammeltje of kraakje te horen. Daarnaast rijdt deze 190 bijna als een moderne auto, maar dan zonder elektronische foefjes. Het gevolg is dat het gevoel in de (semi)klassieker te rijden, ontbreekt. Mijn W116 uit 1977 heeft dat wel en in hoge mate. Die vind ik dan ook veel leuker. Maar ja, die is niet geschikt voor de winter en dan is zo'n uiterst betrouwbare goed rijdende 190D op winterbanden een wel zo plezierig alternatief.

Toch verkocht

  • 135.000 km

Zo'n uitstekende auto en dan toch weer verkopen? Ja. Door de aanschaf van de Saab Cabrio, die ook als winterwagen prima voldoet, had de 190D zijn functie verloren.

Dankzij de uitzonderlijk goede staat was ie prima in te ruilen bij een gerenommeerd handelaar tegen een 220D uit 1972 onder het motto "Hoe ouder hoe leuker."

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens