AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2009)

Functie boven vorm

Daihatsu Cuore 1.0 Premium
Klein, licht en zuinig. Dat zijn de voornaamste kenmerken van de Daihatsu Cuore. Toch biedt de kleine Japanner dankzij zijn verschuifbare achterbank verrassend veel zitruimte voor passagiers. Of veel bagageruimte als er even niemand mee hoeft.

Nee, het uiterlijk spreekt niet echt tot de verbeelding. De Daihatsu Cuore herinnert je eraan hoe auto's in dit segment er in het verleden uit zagen. De Suzuki Wagon R+ bijvoorbeeld, dat soort telefoonhokjes zonder ook maar een greintje uiterlijk schoon, maar puur functioneel en low  budget. Je kunt je afvragen of de markt daar nog op zit te wachten in tijden dat het ook onder aan de voedselketen steeds leuker en hipper wordt. De saaie, rechte lijnen van de buitenkant vind je vanbinnen ook terug. Een paar driehoekslijnen proberen er nog iets van te maken, maar het slaat weer dood door de eentonige grijstinten. Toegegeven, overzichtelijk en functioneel is het wel.

En waar veel concurrenten het bij een enkel metertje laten, heeft de Cuore een behoorlijk volwassen klokkenwinkel. De juiste zitpositie vinden kost wel wat moeite. De rugleuningen zijn niet traploosverstelbaar en de schouders ontberen steun. Verder zit de middenconsole, die wat ver naar links doorloopt, de benen in de weg en datzelfde euvel heb je met de pook in de eerste twee versnellingen.

Prima instap

Tot zover de ergonomische minpunten, want voor de rest niets dan lof voor de Cuore. Want hier komen de positieve aspecten van het truttige uiterlijk naar voren. De instap is namelijk ronduit super. Dankzij de hoge daklijn, maar ook doordat de portieren alle vier in een hoek van negentig graden open scharen. Eenvoudig, maar geniaal. Ook dankzij die rechte daklijn is de hoofdruimte achterin heel goed, maar dat verlies je bijna uit het oog door de gigantische beenruimte die je kunt creëren dankzij de over een grote afstand verschuifbare achterbank. Je kiest voor óf de beenruimte van een grote middenklasser, óf de kofferruimte daarvan. En alle gradaties daartussen. En het wordt nog mooier: dat verschuiven gebeurt in twee delen, zodat je, indien er slechts één persoon achterin hoeft, veel bagageruimte kunt combineren met de maximale beenruimte. De bagageruimte is bovendien uitstekend toegankelijk door de grote, vierkante klep en een lage tildrempel. Al dat gebruiksgemak mag dan een wissel trekken op het visuele plezier, de rijeigenschappen lijden er allerminst onder. De korte overhang zorgt voor genoeg stabiliteit, de auto is niet deinerig, maar ook niet te hard, en de besturing is wat aan de lichte kant, maar daardoor vooral prettig in stadsverkeer.

Daihatsu heeft sterk ingezet op een laag verbruik en dat onder meer bereikt door de vierde en vijfde versnelling erg lang te maken. Dat gaat wel ten koste van de prestaties. Gebruik de vijf dus alleen op lange afstanden zonder veel tempowisselingen. In de stad is het driepittertje echter krachtig genoeg om goed met het verkeer mee te komen. Helaas is de Premium- u itvoering onlangs uit productie genomen. De instapper is nu de Clever, maar daarvan is de achterbank maar in één deel neerklapbaar en niet verschuifbaar, wat hem een groot deel van het gebruiksgemak ontneemt.

De Class heeft die handige achterbank wel. Dan krijg je ook centrale vergrendeling met afstandsbediening, een in hoogte verstelbaar stuur, getint glas en een radio/cd-speler met aansluiting voor de mp3-speler.

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Signalement

Merk Daihatsu
Model Cuore 1.0 Premium
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 11.399

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 51 kW / 69 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 94 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 36 l
Lengte / breedte / hoogte 3.470 mm / 1.475 mm / 1.530 mm
Wielbasis 2.490 mm
Massa leeg 740 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 250 kg
Banden145/80R13Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,3 s (fabrieksopgave: 11,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,3 s / 10,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 17,4 s / 23,6 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 104 g/km

Lezersreacties (34) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat interieur kan natuurlijk echt niet meer in 2010 hè! Daarnaast begrijp ik dat er veel ergonomische missers gemaakt zijn. Dit nu juist in het segment waarin de veelzijdigheid van zo'n autootje goed benut kan worden. En dan staat er ook nog eens Hyundai op je stuur? Nee nee doe mij maar een bolderkar!
KevlarD
KevlarD
  • 1
Anders lees je het artikel even want samenvattingen maken is blijkbaar niet je sterkste punt.

De ergonomische "missers" beperken zich feitelijk tot de bestuurdersstoel in relatie tot de middenconsole. Verder niets dan lof, enthousiasme zelfs over de veelzijdigheid van het autootje. En over het Hyundai op het stuur: niet iedereen heeft jouw merkbeleving, weet je...
Anoniem
Anoniem
  • 1
Leuke auto.

En volgens mij hebben we het hier over een daihatsu, en niet over een hyundai.......
Daihatsu is toyota, en kwalitatief dus gewoon goed.

En dat interieur ziet er gewoon goed uit voor dat geld.
Autheo
Autheo
  • 1
Tja, als Autoweek een oude test uit het archief ophaalt, en 'm weer plaatst alsof die nieuw is, vraag je je toch wel af of ook op de redactie de crisis z'n sporen nalaat. Als je dan een oude test oprakelt, zou je op z'n minst de fouten er uit kunnen halen. Want de achterbank is weliswaar riant verschuifbaar, maar niet in twee delen! Alleen de leuningen kunnen in twee (ongelijke) delen worden neergeklapt. En dat levert inderdaad veel mogelijkheden op. Niet vermeld wordt de Comfort uitvoering, waar die handige verschuifbare bank een optie is. Een aanrader!
Dat de middenconsole en de pook in de weg zitten, geldt misschien voor de testreus Roland Tameling van Autoweek (lijkt me leuk als jullie daar beelden van hebben, kun je zien hoe zo'n boom van een vent er in past). Maar met een 'normaal' postuur moet je wel raar gaan zitten om er last van te hebben.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Grappig dat er 'premium' bij staat. De middenconsole is niet erg leuk om te zien. Een beetje saai zelfs. Maar ach de mensen die dit kopen geven daar niet om.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Er staat natuurlijk niks bij van de crashtest, die resultaten zal iedereen natuurlijk afschrikken ..
Zit niet eens airco in wat nou premium??
Jooris
Jooris
  • 0
Maakt die Parrot bluetooth kit op het dash ook deel uit van de standaarduitrusting?
Dan mogen ze hem wel wat netter wegwerken ;-)
@ricardoo van dijk: voor Daihatsu begrippen is dat premium.
Alle Ramen Kunnen wel Open (ARKO) LOL
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hoezo zit niet eens airco in? Zelfs bij Audi, BMW en Mercedes zit dat er ook niet altijd standaard in, hoor! ( opleg respectievelijk 1.658,1.000 en 1.331
Anoniem
Anoniem
  • 0
...euro voor de A3, de 1-reeks en de A-klasse)
En volgens mij is het gaspedal van die Autoweek-berichtenweggritser ook van Amerikaanse makelij: dat bleef alweer hangen halverwege mijn berichtje!
wimg
wimg
  • 0
De Daihatsu is prijstechnisch interessant als je het instapmodel koopt.
Wil je persé de verschuifbare bank (in mijn ogen NOODzakelijk), dan wordt het een duur grapje (zie prijslijst).
Voor mijn vrouw hebben wij uiteindelijk de veel leukere I10 Icatcher gekocht.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Blijft lang in productie en dat is een goed teken. De versies hebben een ander naampje gekregen, maar veel verschil zit er niet tussen de oudere versies. De mijne is nu 2 1/2 jaar oud, primium mét airco en open dak. Heb er nooit wat aan. Daihatsu mag dan een onderdeel van Toyota zijn, het is een aparte fabriek en alles komt uit Japan, dit itt tot Toyota, die over de hele wereld gebouwd wordt. De auto is ruim, pittig en erg zuinig. De afwerking is goed en ik heb nog geen ergonomische misser kunnen ontdekken. Uiterst tevreden over, volgende auto zal mijn zesde Daihatsu worden.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Dit is de beste keus in zijn segment (ook volgens een grote autoweek multietest) De i10 is alleen in aanschaf goedkoper daarna ben je klos met zijn hoge verbruik en de wegenbelasting die moet betaald worden. Me moeder heeft deze auto ik leen hem af en toe, laatst had ik er een vriend in die 205cm is en die past er goed in en kan kan ook nog eens goed achter zichzelf zitten echt onvoorstelbaar zoon ruimte.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Liever geen opa of oma erin die beter met de bus had kunnen gaan. Dat premium slaat waarschijnlijk op de techniek van dit leuke 3-cilinder Daihatsu motortje. Een van de weinige auto's waar nog trommelremmen op zitten. Wat is er mis het het interieur, als mij fiat panda er vroeger zo van binnen had uitgezien was ik erg gelukkig geweest.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Wat mij betreft een veel beter alternatief dan de aygo-c1-107 drieling. Zelfde Daihatsu motor onder het motorkapje, gebouwd in Japan en veel ruimer en praktischer.

Maar de prijs. Dat is zo jammer. Laatst las ik een artikel op internet dat de Yen nou eenmaal niet zo gunstig staat. Dat kost klanten.

Deze cuore heeft mij positief verrast toen ik m bij de dealer zag staan. Er is gewoon goed over nagedacht.

Nee, ik heb nog steeds geen keuze gemaakt tussen een Aygo, C1 of Cuore. Dat komt omdat mijn 91-er Charade nog veel te goed is om weg te doen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Na 4 jaar en 110.000 kilometer ga ik afscheid nemen van m'n Cuore.
Ik ben biutengewoon tevreden over zowel de kwaliteit van de auto als de dealer.
Toch is de volgende geen Cuore; 2 redenen.
in vergelijking met de concurrenten vind ik dat
* de wegligging behoorlijk punten laat liggen.
* de prijs te hoog is.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Deheide en Kevlar D reageren wel maar denken dat het over een Hyundai gaat, niet slim heren. Heb deze rugzak overigens een half jaar geleden zelf aangeschaft en ben er zeer tevreden over. Het rijdt gewoon goed voor woon/werk-
verkeer, tank slechts 30 Eurie per week, betaal geen wegenbelasting en 12 Eurie Wa/Casco premie per maand.
Op vakantie ga ik er niet mee want ik heb geen sleurhut, wat zo'n sleurhut is pas truttig! en parkeren gaat heel makkelijk. Ik rijd dan ook auto of zoals u wilt Dinky Toy om me te verplaatsen en zie dat niet als vervanger van een bepaald lichaamsdeel.
Voor mij nooit geen Golf of Astra meer, stugge bakken die een te grote aanslag op mijn budget doen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer van die (in verhouding) dure Japanse YEN. Als de Cuore in EU gebouwd zou zijn, kondie wel voor
Anoniem
Anoniem
  • 1
Grappig dat men deze saai vind, maar VAG producten niet. Wat mij opvalt is dat dit een van de weinige (zelfs de enige die ik heb gezien) waarbij het normverbuik ook daadwerkelijk gehaald wordt. 4,4 l/100km. Voor als die i10 aanhangers, daar mag je blij zijn als het verbruik stokt bij 6 l/100km.
In aanschaf wat duurder dan de directe concurrentie, maar wel veel meer een volwaardige auto. Daarbij de goedkoopste in gebruik en van echte Japanse kwaliteit. Die hogere aanschaf verdien je snel terug. Bij 15.000 km/j kost een i10 ruim 600 euro/jaar meer.
Tevens vind ik het juist mooi dat er meer uitvoeringen bij zijn gekomen. Eesrt hadden we de trend (ultra kaal) of premium (redelijk compleet), niets er tussen in.
Heb inmiddels 80K met mijn trend afgelegd, en het bevalt nog steeds prima. Deze wagen is idd de beste keus in dit segment.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik vind het wel knap dat zo'n compacte auto zoveel binnenruimte heeft vooral de beenruimte achterin is riant. Hier kan VW nog wat van leren met de Polo waar je nauwelijks beenruimte achterin hebt. Wel had ik de Cuore graag iets breder gezien maar omdat het een auto uit de Japanse kei klasse is mag de breedte niet meer dan 148 cm zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Geen wegenbelasting, een verbruik van 1 op 20, de verschuifbare achterbank, betrouwbaar. Goede restwaarde.
Een leuke auto, jammer dat die zo duur is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
IK vind dit ding volkomen emotieloos, en het zit ook nog eens beroerd met weinig steun.
Daihatsu is een hele slechte copie van Toyota, deze twee zijn gewoon niet te vergelijken.
Echt een auto voor mensen die uitsluitend een vervoermiddel willen voor de korte afstand.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Er zit zelfs een handvat boven de achterruit zoals bij een boodschappenkarretje (zie foto).
Anoniem
Anoniem
  • 0
Oh Ja, een telefoonhokje, vandaar die parrot aan het dashboard!

Wel svp ff de het motortje uit voordat het gesprek een aanvang neemt....

Vanwege die herrie, weet je wel?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Kijk, dit is nu eens "Premium"!
Sjouwer69
Sjouwer69
  • 1
beste toyota IQ debiel daihatsu maakt al veel langer motoren en auto"s dan toyota de opmerking slechte copie slaat ook negens op ik sla daihatsu zelf veel hoger aan als toyota dat saaie karretje van you
Anoniem
Anoniem
  • 0
Daihatsu een copie van Toyota is inderdaad wartaal. Net zulke wartaal als Daimler-Benz uitkraamt over de herrie van de motor. Daihatsu is een apart Japans merk, en is een onderdeel van de Toyota groep. Net als Porsche een onderdeel van VW is. De motor van de kleine Cuore is zo goed, dat deze ook in de IQ wordt gebruikt, in de Aygo, C1 en in de kleine Peugeot. Omdat de IQ veel zwaarder is dan de Cuore is de IQ met deze motor veel langzamer, 15 sec tegen 11 sec op de 100 km p/u scheelt nogal wat. Ik vind de IQ een leuke en originele auto, met meer emotionele waarde. Maar de IQ is echt duur, ik pas er niet goed in en het verbruik is niet te vergelijken met een Cuore. Praktisch gezien is een IQ een onding, maar ik kan me voorstellen dat je erop verliefd raakt. Dat ontbreekt zeker bij de huidige Cuore, ik vind de Cuore uit 2000 leuker om te zien en beter in verhouding. Ik heb er daar 2 van gehad. Praktisch en economisch gezien is de huidige Cuore onverslaanbaar in zijn klasse.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Cuore is gewoon de benchmark wat betreft binnenruimte in vergelijking met de buitenmaten. De beenruimte achterin doet niet onder voor topmodellen van diverse andere merken en dan moet je ook nog de verlengde uitvoering nemen. Het lijkt wel of diverse fabrikanten hun compacte modellen van binnen zo klein mogelijk maken bang als ze zijn de grotere modellen niet meer te verkopen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Je bent een dief van je eigen geldbeurs als je deze auto aanschaft. Voor 1000,- euro minder heb je een auto met ter waarde van +- 3000,- euro de volgende extra,s bovenop de cuore 1.0 clever te weten:

- airconditioning
- stuurbekrachtiging
- audioinstallatie
- airbags opzij voor
- hoofdairbags voor
- hoofdairbags achter
- remassistent
- elektrische ramen voor
- hoogteverstelling stuur
- hoofdsteunen achter
- regelbare interval ruitenwissers

Bovendien heeft de suzuki evenveel binnenruimte en een veel betere wegligging. Het enige wat je inlevert tegenover alle extra,s en 1000,- euro minder betalen is een minder snelle acceleratie en kofferbakruimte.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het is echt stil aan de overkant. Je hoort niets,je ziet niets en ze prijzen zichzelf de markt uit. Jammer dat alles naar een ander merk vlucht. Zie verkopen in juni 85 stuks in juni. Kom jongens pas je prijzen voordat je alles verliest
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb zelf een Cuore van het nieuwe type. Hij bevalt me uitstekend. Maar... ze zijn te duur geworden door de dure Yen. Toen ik mijn Cuore kocht was hij goedkoper en was de Suzuki Swift nog net niet op de markt. Als die er wel geweest was, dan had ik het nog moeten zien welke ik gekozen had. Echter, de Suzuki is minder zuinig in de praktijk, minder ruim en minder duurzaam. Dat moet je er dan ook wel bij pakken. Made in Japan is toch wat anders dan Made in India. Hoeveel respect ik ook heb voor mensen uit India die de Swift in elkaar zetten. Hun cultuur is minder perfectionistisch gewoon. Maar nogmaals, als de Swift er was geweest, was het voor mij ook een moeilijke afweging geworden. Want het verhaal van Jan Tamminga hierboven gaat natuurlijk ook op.
Anoniem
Anoniem
  • 1
ik heb sinds zaterdag een cuore comfort 1.0 van 2011,heb nu 300 km gereden en hij rijdt als een zonnetje jajajaja en dat voor een 3 pitter.
het verbruik gemiddeld 1 op 22.5 dus 4.4 l op 100 km.
ik ben zelf 1.98 m en kan er goed inzitten,daarom heb ik deze auto ook uitgekozen.

dus tot nu toe een tevreden cuore rijder.

robino
Stefan Diesel
Stefan Diesel
  • 0
Wel leuk dat ze hier een exemplaar te pakken hadden met mistlampen in de voorbumper (jammer dat ze geen foto van voren hebben genomen), die zie je echt nauwelijks!
Ik vind het wel stoer staan als ze mistlampen in de bumper hebben.
plender
plender
  • 1
hebben de cuore vanaf 2009, geen enkele klacht gehad en verbruik van iets meer dan 1 op 21, deze houden we nog een paar jaar.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.