
Daihatsu Cuore 1.0 Premium (2009)
Functie boven vorm
Nee, het uiterlijk spreekt niet echt tot de verbeelding. De Daihatsu Cuore herinnert je eraan hoe auto's in dit segment er in het verleden uit zagen. De Suzuki Wagon R+ bijvoorbeeld, dat soort telefoonhokjes zonder ook maar een greintje uiterlijk schoon, maar puur functioneel en low budget. Je kunt je afvragen of de markt daar nog op zit te wachten in tijden dat het ook onder aan de voedselketen steeds leuker en hipper wordt. De saaie, rechte lijnen van de buitenkant vind je vanbinnen ook terug. Een paar driehoekslijnen proberen er nog iets van te maken, maar het slaat weer dood door de eentonige grijstinten. Toegegeven, overzichtelijk en functioneel is het wel.
En waar veel concurrenten het bij een enkel metertje laten, heeft de Cuore een behoorlijk volwassen klokkenwinkel. De juiste zitpositie vinden kost wel wat moeite. De rugleuningen zijn niet traploosverstelbaar en de schouders ontberen steun. Verder zit de middenconsole, die wat ver naar links doorloopt, de benen in de weg en datzelfde euvel heb je met de pook in de eerste twee versnellingen.
Prima instap
Tot zover de ergonomische minpunten, want voor de rest niets dan lof voor de Cuore. Want hier komen de positieve aspecten van het truttige uiterlijk naar voren. De instap is namelijk ronduit super. Dankzij de hoge daklijn, maar ook doordat de portieren alle vier in een hoek van negentig graden open scharen. Eenvoudig, maar geniaal. Ook dankzij die rechte daklijn is de hoofdruimte achterin heel goed, maar dat verlies je bijna uit het oog door de gigantische beenruimte die je kunt creëren dankzij de over een grote afstand verschuifbare achterbank. Je kiest voor óf de beenruimte van een grote middenklasser, óf de kofferruimte daarvan. En alle gradaties daartussen. En het wordt nog mooier: dat verschuiven gebeurt in twee delen, zodat je, indien er slechts één persoon achterin hoeft, veel bagageruimte kunt combineren met de maximale beenruimte. De bagageruimte is bovendien uitstekend toegankelijk door de grote, vierkante klep en een lage tildrempel. Al dat gebruiksgemak mag dan een wissel trekken op het visuele plezier, de rijeigenschappen lijden er allerminst onder. De korte overhang zorgt voor genoeg stabiliteit, de auto is niet deinerig, maar ook niet te hard, en de besturing is wat aan de lichte kant, maar daardoor vooral prettig in stadsverkeer.
Daihatsu heeft sterk ingezet op een laag verbruik en dat onder meer bereikt door de vierde en vijfde versnelling erg lang te maken. Dat gaat wel ten koste van de prestaties. Gebruik de vijf dus alleen op lange afstanden zonder veel tempowisselingen. In de stad is het driepittertje echter krachtig genoeg om goed met het verkeer mee te komen. Helaas is de Premium- u itvoering onlangs uit productie genomen. De instapper is nu de Clever, maar daarvan is de achterbank maar in één deel neerklapbaar en niet verschuifbaar, wat hem een groot deel van het gebruiksgemak ontneemt.
De Class heeft die handige achterbank wel. Dan krijg je ook centrale vergrendeling met afstandsbediening, een in hoogte verstelbaar stuur, getint glas en een radio/cd-speler met aansluiting voor de mp3-speler.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Daihatsu |
---|---|
Model | Cuore 1.0 Premium |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.399 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 51 kW / 69 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 94 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.470 mm / 1.475 mm / 1.530 mm |
Wielbasis | 2.490 mm |
Massa leeg | 740 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 600 kg / 250 kg |
Banden | 145/80R13Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,3 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 10,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 17,4 s / 23,6 s |
Brandstofverbruik | 4,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 104 g/km |
Lees ook
Opnieuw zoeken we voor €3.000 een beginnersauto, maar nu een verstandige
Praktijkverbruik Daihatsu Cuore: verdwenen zuinigheid
Test: Citroën C1 - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Ford Ka - Hyundai i10 - Kia Picanto - Renault Twingo - Opel Agila - Suzuki Alto - Nissan Pixo
Test: Chevrolet Spark - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Hyundai i10 - Opel Agila - Peugeot 107
Test: Suzuki Alto - Citroën C1 - Renault Twingo - Daihatsu Cuore - Ford Ka - Hyundai i10
Lezersreacties (34) (gesloten)


De ergonomische "missers" beperken zich feitelijk tot de bestuurdersstoel in relatie tot de middenconsole. Verder niets dan lof, enthousiasme zelfs over de veelzijdigheid van het autootje. En over het Hyundai op het stuur: niet iedereen heeft jouw merkbeleving, weet je...

En volgens mij hebben we het hier over een daihatsu, en niet over een hyundai.......
Daihatsu is toyota, en kwalitatief dus gewoon goed.
En dat interieur ziet er gewoon goed uit voor dat geld.

Dat de middenconsole en de pook in de weg zitten, geldt misschien voor de testreus Roland Tameling van Autoweek (lijkt me leuk als jullie daar beelden van hebben, kun je zien hoe zo'n boom van een vent er in past). Maar met een 'normaal' postuur moet je wel raar gaan zitten om er last van te hebben.



Zit niet eens airco in wat nou premium??

Dan mogen ze hem wel wat netter wegwerken ;-)
@ricardoo van dijk: voor Daihatsu begrippen is dat premium.
Alle Ramen Kunnen wel Open (ARKO) LOL


En volgens mij is het gaspedal van die Autoweek-berichtenweggritser ook van Amerikaanse makelij: dat bleef alweer hangen halverwege mijn berichtje!

Wil je persé de verschuifbare bank (in mijn ogen NOODzakelijk), dan wordt het een duur grapje (zie prijslijst).
Voor mijn vrouw hebben wij uiteindelijk de veel leukere I10 Icatcher gekocht.




Maar de prijs. Dat is zo jammer. Laatst las ik een artikel op internet dat de Yen nou eenmaal niet zo gunstig staat. Dat kost klanten.
Deze cuore heeft mij positief verrast toen ik m bij de dealer zag staan. Er is gewoon goed over nagedacht.
Nee, ik heb nog steeds geen keuze gemaakt tussen een Aygo, C1 of Cuore. Dat komt omdat mijn 91-er Charade nog veel te goed is om weg te doen.

Ik ben biutengewoon tevreden over zowel de kwaliteit van de auto als de dealer.
Toch is de volgende geen Cuore; 2 redenen.
in vergelijking met de concurrenten vind ik dat
* de wegligging behoorlijk punten laat liggen.
* de prijs te hoog is.

verkeer, tank slechts 30 Eurie per week, betaal geen wegenbelasting en 12 Eurie Wa/Casco premie per maand.
Op vakantie ga ik er niet mee want ik heb geen sleurhut, wat zo'n sleurhut is pas truttig! en parkeren gaat heel makkelijk. Ik rijd dan ook auto of zoals u wilt Dinky Toy om me te verplaatsen en zie dat niet als vervanger van een bepaald lichaamsdeel.
Voor mij nooit geen Golf of Astra meer, stugge bakken die een te grote aanslag op mijn budget doen!


In aanschaf wat duurder dan de directe concurrentie, maar wel veel meer een volwaardige auto. Daarbij de goedkoopste in gebruik en van echte Japanse kwaliteit. Die hogere aanschaf verdien je snel terug. Bij 15.000 km/j kost een i10 ruim 600 euro/jaar meer.
Tevens vind ik het juist mooi dat er meer uitvoeringen bij zijn gekomen. Eesrt hadden we de trend (ultra kaal) of premium (redelijk compleet), niets er tussen in.
Heb inmiddels 80K met mijn trend afgelegd, en het bevalt nog steeds prima. Deze wagen is idd de beste keus in dit segment.


Een leuke auto, jammer dat die zo duur is.

Daihatsu is een hele slechte copie van Toyota, deze twee zijn gewoon niet te vergelijken.
Echt een auto voor mensen die uitsluitend een vervoermiddel willen voor de korte afstand.


Wel svp ff de het motortje uit voordat het gesprek een aanvang neemt....
Vanwege die herrie, weet je wel?





- airconditioning
- stuurbekrachtiging
- audioinstallatie
- airbags opzij voor
- hoofdairbags voor
- hoofdairbags achter
- remassistent
- elektrische ramen voor
- hoogteverstelling stuur
- hoofdsteunen achter
- regelbare interval ruitenwissers
Bovendien heeft de suzuki evenveel binnenruimte en een veel betere wegligging. Het enige wat je inlevert tegenover alle extra,s en 1000,- euro minder betalen is een minder snelle acceleratie en kofferbakruimte.



het verbruik gemiddeld 1 op 22.5 dus 4.4 l op 100 km.
ik ben zelf 1.98 m en kan er goed inzitten,daarom heb ik deze auto ook uitgekozen.
dus tot nu toe een tevreden cuore rijder.
robino

Ik vind het wel stoer staan als ze mistlampen in de bumper hebben.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.