Daewoo Nubira
Nieuwe ronde voor de Nubira
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
Daewoo heeft de laatste negen maanden het modellenprogramma flink verjongd. De Leganza – Daewoo's middenklasser - werd vervangen door de Evanda, de compacte Lanos kreeg een opvolger in de vorm van een ruimteauto, de Kalos, en nu is er de nieuwe Nubira. Inderdaad, de kleine middenklasser van Daewoo hield z'n naam. Maar dat is ook het enige, want de Nubira 2003 is een compleet nieuwe auto. Hij lijkt nauwelijks op z'n voorganger. Dat is prima, want het vorige model was nu niet bepaald een auto die met succes een gooi kon doen naar de schoonheidsprijs.
De wagen waar we in stappen, heeft een beschaafd-eigentijdse vormgeving met strakke lijnen en een lichte wigvorm. Z'n enigszins uitgebouwde wielkasten staan stoer en geven de nieuwe Nubira iets sportiefs. Als het om vormgeving gaat, weten ze bij Daewoo waar Abraham de mosterd haalt; in Italië. Net als de Tacuma is de nieuwe Nubira ontworpen door de designstudio van Pininfarina in Turijn. De Kalos en de Matiz kregen hun vorm trouwens ook in Turijn, maar dan bij de ItalDesign studio's van Giorgetto Giugiaro. Voor een 'kleine' middenklasser maakt de nieuwe Nubira de indruk nogal flink uit de kluiten gewassen te zijn. Dat klopt, want de sedan is 4,50 m lang en heeft een wielbasis van 2,60 m.
In het interieur dezelfde beschaafd-moderne vormgeving die ook de carrosserie laat zien. Het bovenste deel van het dashboard – uitgevoerd in goed ogende, zachte kunststof – welft bijna achteloos over het instrumentenpaneel heen. Dat paneel telt drie in aluminium-look uitgevoerde klokken. De lengte van de Nubira 'nieuwe-stijl' maakt nieuwsgierig naar de ruimte achterin. Die blijkt dik in orde. Er is flink wat beenruimte en met de hoofdruimte zit het ook wel goed. Volgens de eisen van de tijd krijgt de Nubira achterin drie driepuntsrolgordels en drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen mee.
Australische motor
We gaan op weg en constateren dat het nieuwe model van Daewoo stevig en solide aanvoelt. De Koreaanse fabrikant heeft er dan ook werk van gemaakt om de nieuwe Nubira een stijve carrosserie te geven. Met z'n 122 pk, 1,8-liter motor komt 'onze' Nubira Class – de topversie – best vooruit. Alleen is de krachtbron – gebouwd door GM-dochter Holden in Australië – een beetje rumoerig, als je hem flink aan het werk zet. Net als andere Koreaanse merken wil Daewoo in ons werelddeel scoren. Logisch dus, dat de wensen van de Europese automobilist serieus worden genomen. De Nubira's die voor ons continent bestemd zijn, krijgen een straffer afgestemd onderstel mee dan de wagens voor de thuismarkt en ook de besturing van de Europese versies werkt directer. En zo komt het dus dat je je als Europeaan meteen thuis voelt in de nieuwe Nubira. Hij deint helemaal niet en gaat strak door de bocht. De bevelen die de wagen via het stuurwiel krijgt, worden heel vanzelfsprekend opgevolgd. In de Nubira Class werkt de stuurbekrachtiging zelfs snelheidsafhankelijk. Dat maakt het uitvoeren van parkeermanoeuvres makkelijker. De Class wordt altijd met de 1,8-litermotor geleverd. Als optie kan deze krachtbron, in plaats van aan een handgeschakelde vijfbak, gekoppeld worden aan een viertrapsautomaat. De topsnelheid zakt dan van 194 naar 184 kilometer per uur en het aantal seconden dat nodig is om van nul naar honderd op te trekken, stijgt van 9,5 naar 10,7 s. Onder de Class komen we in het Nubira-programma nog twee andere uitvoeringen tegen; de Spirit en de Style. Die worden aangedreven door een 1,6-litermotor met een vermogen van 109 paardenkrachten. Hij helpt de nieuwe 'kleine' middenklasser nog altijd aan heel behoorlijke prestaties; een top van 187 en een acceleratie van nul naar honderd in 10,7 seconden. Met de 1,6-liter viercilinder is de Nubira beslist niet ondergemotoriseerd, maar deze krachtbron maakte op ons de indruk nog wat rumoeriger te zijn dan de 1,8-litermachine.
Airco met koelvak
Elke Nubira krijgt ABS mee. Ook airbags voor bestuurder en bijrijder en zijairbags vóór zijn standaard. De basisversie – de Spirit – is geen karig bedeeld instapmodel. Elektrisch bedienbare ramen vóór, centrale portiervergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbaar stuur en elektrisch bedienbare buitenspiegels zijn bij de prijs van 16.695 euro inbegrepen. Voor € 17.695 heb je de Spirit met airco. Die koelt dan ook een apart vakje in het handschoenenkastje, waar je bijvoorbeeld een paar blikjes kunt opbergen. Bij de Nubira Style – met een prijs van 18.695 euro – is de airco standaard. Andere extra's waarmee deze versie is uitgerust zijn: centrale portiervergrendeling mét afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen achter en een bestuurdersstoel met verstelbare lendensteun. Dat is nog niet alles. De Style is ook voorzien van een in hoogte én lengte verstelbaar stuur en een centrale armsteun vóór met bekerhouder plus een opbergvak. Het stuurwiel en de knop van de versnellingspook zijn met leer bekleed. Nóg meer in huis heeft natuurlijk de topversie; de Class. Om het vermogen van z'n 1,8-literkrachtbron beter op de weg te kunnen brengen, is hij voorzien van traction control, de stuurbekrachtiging werkt zoals eerder genoemd snelheidsafhankelijk, en het wissen van de voorruit kun je laten regelen door een regensensor. In plaats van een eenvoudige airco heeft hij een automatische klimaatregeling, en z'n radio kun je met toetsen aan het stuur bedienen. Een cd-speler is eveneens bij de prijs inbegrepen, net als een middenarmsteun met bekerhouders achter. Om te laten zien dat de Class een auto van klasse is, heeft Daewoo het dasboard en de portieren afgewerkt met panelen in houtstructuur. Alleen maken die niet zo'n hoogwaardige indruk.
Eind juli staat de nieuwe Nubira bij de Nederlande Daewoo-dealers in de showroom. Voorlopig is hij er alleen als sedan. Maar een vijfdeurs hatchback en een stationwagon zullen niet al te lang op zich laten wachten. In 2005 wordt de Nubira ook met dieselmotor leverbaar.