Dacia Duster Pick-up - Reportage
Pick-up met X-factor
- AutoBild
- Achtergrond
Een Roemeens familiebedrijf ontwikkelt voor Renault een Dacia Duster met laadoppervlak. En het eindresultaat oogt alsof hij zo uit de fabriek is gerold. Wij zeggen, bouwen dat ding!
Als de geschiedenis je niet helpt, moet je je eigen geschiedenis schrijven. Stelian Ion bracht kort na de val van de muur Roemeense terreinwagens op de markt in Oost-Duitsland. Net als in Nederland waren deze modellen niet bepaald verkooptoppers. De fabrikant ging uiteindelijk failliet, net als zoveel bedrijven uit het voormalige Oostblok. Ion ging daarna onder eigen vlag auto’s verkopen. Samen met een partner uit de Duitse deelstaat Thüringen richtte hij Romturingia op, een Duits-Roemeense fabrikant van speciale voertuigen. Inmiddels is Ion de enige eigenaar van het bedrijf, dat nu een speciale pick-upversie van de Dacia Duster op de markt brengt. Daarbij krijgt de firma ondersteuning van Renault.
De fabriekshallen van Romturingia bevinden zich circa veertig kilometer ten noorden van de Dacia-fabriek. De volgende grote stad is Brasov, dat ook wel bekendstaat onder de Duitse naam Kronstadt in Siebenbürgen. Stelian Ion spreekt gelukkig een aardig woordje Duits en hij rijdt ook in een Duitse auto, een terreinwagen van Mercedes-Benz. Daarnaast staat de Porsche Cayenne van zijn schoondochter. Het bedrijf lijkt behoorlijk succesvol te zijn.
In de hallen werken 145 mannen en vrouwen. Ze lassen, schroeven en buigen. Gezien het maandloon van 500 euro is ambachtelijk handwerk in Roemenië nog te betalen. En zo verandert de Duster zonder hulp van robots van een compacte SUV in een compacte pick-up. “Zestig procent wordt uit gevoerd door de Dacia-fabriek, veertig procent van de pick-up maken wij”, aldus Stelian Ion.
HALF AFGEBOUWD
Het bedrijf krijgt door de fabriek dus een half afgebouwde auto afgeleverd. De achter portieren zijn achterwege gelaten, net als de achterbank. Achter de B-stijl wordt een deel van de carrosserie weggesneden. Zo ontstaat een 1,70 meter lange laadbak, die van tussen de 0,99 en 1,37 meter breed is en een draagvermogen tussen de 450 en 500 kilo heeft. De kunststof wand wordt door Romturingia zelf gemaakt, net als de zijpanelen aan de achterzijde en de achterklep van glasvezel. Als het sneeuwt of regent, stroomt het water via twee afvoerkanalen uit de open laadbak. Tot de standaard uitrusting behoren een 12 volt-stekkerdoos in de laadbak die tegen de weergoden is beschermd, een railsysteem met sjorogen en ledverlichting.
Voorin verandert er in principe niets. Het dashboard blijft onaangetast, de bestuurders- en de bijrijdersstoel kunnen net als voorheen worden versteld. Direct daarachter bevindt zich de afscheidingswand tegen de laadbak aan, met een ingebouwde ruit voor een beter zicht naar achteren. De aandrijflijn is eveneens onveranderd. Het prototype wordt aangedreven door een 109 pk sterke dieselmotor die is gekoppeld aan vierwielaandrijving. Daar kom je in de Roemeense wildernis verrassend ver mee.
Op verzoek zijn er extra’s verkrijgbaar die de Duster nog beter geschikt maken voor terreingebruik, zoals bodembescherming voor de motor, de aandrijving en de tank. Wie wil, kan de Duster bestellen met een ander verenpakket, waardoor de bodemspeling met 330 millimeter wordt vergroot.
GROEIMARKT
Is dat alles op terreingebied? “We bieden ook een aan de buitenkant gemonteerde roll-bar aan”, zegt Ion. Daarmee ziet de compacte SUV er in elk geval uit als een grote pick-up. Romturingia heeft met de pick-upversie een gat in de markt gevonden, dat merkwaardig genoeg nog niemand echt had ontdekt. De pick-ups zijn – al is dat ook op een kleinere schaal – namelijk een opmerkelijke groeimarkt in Europa. In 2017 werden er in Duitsland 25.000 verkocht; in het jaar daarvoor waren dat er nog minder dan 20.000. In feite hinken onze oosterburen daarmee achter de trend aan. In de VS is de Ford F-150 al zo’n dertig jaar de meest verkochte auto. En dat is een … pick-up.
Deze handel schijnt intussen zo lucratief te zijn dat Mercedes eind 2017 besloot de Nissan Navara een facelift te geven, er een ster op te plakken en die nu als X-klasse te verkopen. Met een beetje blingbling en een grotere motor kost hij ruim € 85.000. Voor de Duster pick-up staat de prijs nog niet vast, maar voor het geld van een X-klasse kun je ongeveer drie Dacia’s kopen. Als we een schatting moeten doen: we vermoeden dat het luxueuze uitrustings niveau Prestige (zie de foto’s) circa € 25.000 gaat kosten. En dat is inclusief lichtmetalen 17-inch wielen en de zilverkleurige bull-bar aan de vooren achterkant. De mooie kleur Taklamakan-Orange heeft een meerprijs van € 470 (de Taklamakan is de op één na grootste zandwoestijn ter wereld).
GEEN TANKRIJBEWIJS
De Duster pick-up vormt een redelijk compromis. Je kunt er prima mee uit de voeten; het is geen bakbeest. En voor het parkeren met de Dacia is geen tankrijbewijs vereist. Ter vergelijking: een X-klasse heeft een lengte van 5,34 meter; de Duster is precies een meter korter. Ook als pick-up is hij niet langer dan 4,34 meter. Toch is er op de laadvloer van de Roemeen genoeg ruimte voor alles wat je maar wilt transporteren: grote weekend-aankopen, potgrond uit de bouwmarkt, fietsen of een lading hooi voor de dwerg konijnen.
Het pick-upconcept wordt bij Dacia al bijna 45 jaar toegepast. In 1975 werd de eerste pick-up gebouwd op basis van de toen al gedateerde Dacia 1300. En zo’n tien jaar geleden kwam er een pick-upuitvoering van de Logan naar ons land. Een pakezel, geen lifestyle-transporter zoals die tegenwoordig zo gewild is.
EUROPESE TYPEGOEDKEURING
Al van de eerste Duster-generatie bouwde Romturingia een pick-up in een kleine oplage. In 2012 werden de eerste prototypen gebouwd, vanaf 2014 werden 500 auto’s geleverd aan een olieen gasconcern uit Roemenië. De baas van de Roemeense Renault-importeur overhandigde indertijd persoonlijk de eerste sleutel. “De meeste exemplaren zijn in eigen land gebleven”, zegt Stelian Ion. Een paar pick-ups zijn in Duitsland terechtgekomen. Met het nieuwe model wil ingenieur Ion het grootschaliger aanpakken. Er wordt gewerkt aan een typegoedkeuring voor West-Europa, zo vertelt hij. In maart moet de serieproductie van start gaan. Telkens wanneer de bijzondere Duster-variant op beurzen werd getoond, waren de reacties bijzonder positief. De voortekenen zijn dus goed. Op dit moment worden er in de productiehal, waar een lopende band overigens schittert door afwezigheid, nog ambulances, geldtransportwagens en koelvrachtwagens gebouwd. Die moeten straks ergens anders worden geproduceerd.
Als we hem vragen of hij met zijn bedrijfje überhaupt genoeg auto’s kan bouwen, knikt Ion bevestigend. “Dat vragen de mensen van Renault me ook altijd”, zegt hij lachend. De medewerkers van het Franse merk hebben hoge verwachtingen van het bedrijf. Per slot van rekening bouwde het eerder al met succes Dusters met rups banden, brandweeruitvoeringen met 300-litertank en zelfs ziekenwagens op basis van de Duster. Zelfs varianten met kogelwerend glas zagen er het levenslicht.
Het bijzonderste project? “Voor de Roemeense veiligheidsdiensten hebben we al eens een gepantserde auto gebouwd.” Ah, laat ons raden, op basis van de Duster? “Nee, dat was een Jeep Wrangler.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Dacia Duster
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Duster 1.2 TCe 130 mild hybrid Extreme / PACK PARKING / RESERVEWIEL /
- 2024
- 15.485 km

Dacia Duster 1.2 TCe 130 mild hybrid Extreme / TECHNO PACK + NAV LINE ''EXTREME'' / PACK PARKING /
- 2024
- 7.053 km

Dacia Duster 1.3 TCe 150 Journey ,airco,parkeersensoren, cruise,rondom camera,trekhaak,navigatie,stoelverwarming,
- 2023
- 31.220 km