Compacte volintegraalcampers: Rapido 855F - Sunlight I 69 S
Zo betaalbaar is een klassecamper
- AutoBild Reisemobil
- Vergelijkende test
Bij Sunlight kun je een volintegraalcamper kopen voor de prijs van een buscamper. Ook de rivaal van Rapido maakt indruk met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Besparen zonder concessies te doen, is dat mogelijk?
Veel auto voor je geld, dat klinkt als een fantastische belofte. In de jaren 70 en 80 zijn de Japanse automerken er groot mee geworden en tegenwoordig scoren merken als Skoda, Kia en Hyundai met dit principe. Ook steeds meer camperfabrikanten kiezen voor een dergelijke aanpak en proberen met stuntprijzen een plekje te veroveren in het hoogste segment. Carado en Sunlight, twee merken die nauw met elkaar zijn verweven en allebei tot het Hymer-concern behoren, gaan in de strijd om de prijs-kwaliteitsbokaal op kop. Sinds kort draaien ze ook in de 3,5 ton- klasse van de volintegraalcampers mee. Een Sunlight I 69 S is er bijvoorbeeld al vanaf net iets meer dan € 70.000. Bij de gerenommeerde merken krijg je voor dat geld alleen een kale camper op bestelwagenbasis.
Ook de Fransen hebben echter een paar scherp geprijsde campers in het gamma, die weliswaar iets duurder zijn, maar ook fraaier zijn aangekleed en een uitgebreidere standaarduitrusting hebben. Voor de volintegraalcamper van Rapido betaal je nog altijd een relatief bescheiden € 83.200. Dat betaal je ook zomaar voor een Volkswagen California. Laten we eens kijken hoeveel camper je voor dat geld ook kunt krijgen!
SUNLIGHT I 69 S
DIT IS HET: Nog altijd een prijsknaller. Meer auto voor je geld is in dit segment bijna niet te vinden. Daar komt bij dat de Sunlight degelijk in elkaar steekt en stijlvol is ingericht: zakelijk, maar ook zo strak en tijdloos dat hij niet snel veroudert. Natuurlijk, op tal van plekken kun je zien dat deze camper niet al te veel kost. Het hefbed is bijvoorbeeld voorzien van slechts één leeslampje en er is ook een tekort aan stopcontacten aan boord. Bovendien voelen de portier bekleding van het bestuurdersportier en het fonteintje in het douchegedeelte aan alsof ze van gerecyclede yoghurtbekers zijn gemaakt. Of dat erg is? Nee, maar het kan beslist beter.
DIT HEEFT HIJ: Deze camper biedt ruimte in overvloed. Lange mensen kunnen in elk geval probleemloos door de camper lopen. Als je echter comfortabel wilt liggen op het queensize bed achterin, is het zaak om niet langer te zijn dan 1,85 meter. En bij voorkeur een stukje korter, om te voorkomen dat je voeten over de – weliswaar afgeronde – bedranden schuren. Het hefbed voorin is overigens langer en comfortabeler. Hier rusten de reizigers op bladveren. De onderzijde van het bed achterin bestaat slechts voor de helft uit een lattenbodem, de onderkant is van hardhout gemaakt.
Plezierig is het grote keukenblok met voldoende werkruimte en een grote spoelbak van die van roestvrijstaal is gemaakt. In de douche neemt de wielkast veel plaats in. Ook is het toilet wat te krap; dat is de prijs die je betaalt voor de bewegingsvrijheid bij de entree. Er zijn tal van kasten en vakken voor bagage aan boord. In de garage word je echter verrast door de in het midden geplaatste kast voor gasflessen. Wat een onhandige plek!
ZO RIJDT HIJ: Zo goed dat zelfs wij niets te klagen hebben. Hij is vooral stil. Alleen op heel slecht wegdek hoor je een zacht gekraak uit de kasten komen. Dat is overigens het enige grote verschil tussen deze twee campers op Ducato-basis. Allebei hebben ze een verrassend handzaam formaat. Maar ze hebben allebei ook allebei te kampen met een automaat die wel erg veel tijd neemt voor het schakelen. Daardoor komt hij over alsof hij uit een ander tijdperk stamt.
RAPIDO 855F
DIT IS HIJ: Als je van een knusse aankleding houdt, zal deze grote Fransoos bij je in de smaak vallen. De Rapido is ruim € 12.000 duurder dan de Sunlight, maar daarvoor biedt hij ook een compleet andere woonwereld met hoogglans oppervlakken, verlichting in fraaie art deco-stijl, zachtroze kussens op de hoekbank en kledinghaken in de vorm van het Rapido-logo. Het zijn stuk voor stuk dingen die niemand echt nodig heeft, maar die wel fraai ogen. Daar komt bij dat de camper met veel liefde voor detail is afgewerkt, ook al ontbreekt het laatste stukje fijnslijperij. De klemmende deur tussen het woongedeelte en de slaapkamer is bij de testauto net zo storend als het feit dat je de halve zitgroep uit elkaar moet halen om het hefbed naar beneden te laten zakken.
DIT HEEFT HIJ: Nog meer ruimte voor bagage dan de Sunlight, die al geen kleine jongen is. Met name de enorme garage (met metalen bekleding en een robuuste wand van glasvezelversterkte kunststof) biedt je alle mogelijkheden, ongeacht wat je ook mee wilt nemen. Ook in andere opzichten maakt deze verwen-expert je het leven gemakkelijk. Zo tref je de gasflessen bijvoorbeeld aan de rechterzijde bij het bijrijdersportier aan; een betere plek kunnen ze niet hebben. Ook top: de lade aan de buitenzijde voor gereedschap en klein spul alsmede het enorme opbergvak in de dubbele laadvloer.
Het keukenblok is daarentegen wat kleiner dan dat in de Sunlight. Net als bij dat model steekt de wielkast ver het douchegedeelte in. Ook hier gaat het er voor lange mensen krap aan toe in het bed, omdat ze bij het inslapen aankijken tegen het opbergvak aan het dak, tenzij ze met het hoofd naar voren toe gaan liggen.
ZO RIJDT HIJ: Net zo veilig en handzaam als de Sunlight, maar hij is wel minder stil. Als het wegdek minder strak is, hoor je veel kraak- en klappergeluiden. Dat past niet bij zijn gedegen karakter. Daar staat tegenover dat hij onder de motorkap laat zien dat je ook bij een volintegraalcamper het oliepeil kunt controleren zonder je vingers te verrekken. Chapeau!
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Voor gezinnen die lange reizen willen maken, hebben deze volintegraalcampers het perfecte formaat. Ze bieden aansprekende prestaties en zijn tegelijkertijd handzaam genoeg om ook op smalle wegen uit de voeten te kunnen. Evengoed zijn ze bijna net zo ruim als een luxe camper uit de € 100.000-categorie. De Sunlight wint, niet omdat hij geen zwakke plekken kent, maar omdat zijn minpunten in de praktijk van alledag niet storend zijn. Bij de Rapido komt zijn hogere prijs tot uiting in stijlvolle en slimme details, maar de hier en daar wat teleurstellende afwerking staat een overwinning hier in de weg.
Lees ook
Dubbeltest met de dikste plug-in hybrides van Cupra en Renault: Terramar vs. Rafale
