Citroen XM V6 Exclusive (1998)
Grand Cru
Wat nou XM? Die auto is er toch al járen? Jazeker, klopt helemaal. Maar u drinkt toch ook elk jaar een goed wijntje in dat schattige dorpje in de Provence? En zo is het ook met de XM: van buiten is er nauwelijks iets veranderd, maar binnenin kunnen we sinds vorig jaar wel degelijk spreken van een nieuwe oogst.
Zo vinden we in de kelder van de XM een andere V6. Maar die motor is niet de enige verandering: in onze Exclusive was die motor ook nog eens gekoppeld aan een nieuwe 4HP20-automaat van ZF, uit eh... Duitsland.
We zijn op weg naar Frankrijk, dus rijden we eerst over onze innig geliefde A2, waar ook niet-ijdeltuiten veelvuldig worden gefotografeerd. Op die weg, maar vooral onder die omstandigheden bevalt natuurlijk geen enkele auto en alleen daarom al weten we zeker dat onze XM in Frankrijk beter zal smaken. Wat vooral opvalt is het soepele karakter van de 190 pk sterke drieliter 24-klepper. Hij pakt al bij lage toerentallen (dik 2.000 tpm op de klok) mooi op en sleurt vervolgens mooi door tot het eind van de schaal. De 0-100 klokten we op 10 seconden rond en de 80-120 in "D" (sportstand) was in 9,5 seconden gepiept. Ach, de sensatie van pure snelheid krijg je niet, maar deze auto is er om kilometers te vreten en daarbij kun je een nerveus gedrag missen als kiespijn. Asfalt verslinden: daarin blinkt de combinatie Franse motor-Duitse bak uit. De vierbak schakelt bijna onmerkbaar én op het juiste moment. Een waardige bak voor de beste V6 die Frankrijk ooit voortbracht.
De nieuwe V6 laat zich niet zo nadrukkelijk horen als zijn voorganger - bij 100 km/h wees de dB-meter 65 aan en bij 120 kwamen we tot 67 dB.
Kunnen we allebei indelen in de categorie: zeer netjes. Waar de Douvrin-motor nog bekend stond als een op hol geslagen tempelier, weet de V6 zich redelijk in te houden: wij kwamen op een gemiddeld verbruik van 1:8,0 (12,5 l/100 km), wat gezien de omstandigheden gedurende de testperiode (behalve op de A2 hoge snelheden, veelvuldig gebruik van de airco...) netjes mag heten. Een heerlijkheid is de enorme tank: 80 liter. Dáár heb je wat aan.
Tot vorig jaar werd de XM V6 uitgerust met een variabele stuurbekrachtiging waarvan het zelfcentrerende effect bijna angstaanjagend en het gevoel zo"n beetje nul was. Die bekrachtiging is overboord gezet, de huidige versies hebben voortaan een "standaard" bekrachtiging, die overigens altijd al wel leverbaar was.
Misschien verliest Citroën er weer iets van "dat eigenwijze" mee, maar eigenwijs is niet altijd wijs. Deze bekrachtiging is dat wel. Het gevoel is nog steeds niet 100%, maar zeker op de snelweg - hét domein van de XM - voldoet de installatie prima. Op binnenwegen met veel kort bochtenwerk is de XM wat minder op zijn gemak. Het gáát allemaal wel, maar echt van harte is anders. Hij houdt er gewoon niet van om snel over bochtige binnenwegen te worden gesleurd. In het uiterste geval begint de XM wat over zijn voorwielen te schuiven, maar zelfs dat gaat niet van harte.
Comfort
Maar er is een veel belangrijker, bijna alles overheersend gevoel dat deze XM je geeft. We gaan het dus over comfort hebben. En wat dat betreft, is eigenwijs soms wel wijs. Heel erg wijs zelfs, want de hydractieve vering is ongeëvenaard comfortabel. We hebben de XM over wegen gejaagd waar de dempers van een normale auto door de verschrikkelijke gaten tegen de aanslag aankomen, maar de XM slikt ze alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en op snelwegen ga je gewoon verder met het grote genieten. Echt top! Nu wordt dat gevoel ook nog eens wat extra aangezet door de buitengewoon riante uitrusting van deze Exclusive-uitvoering. Een paar opmerkelijke standaardzaken: elektrisch verstelbare stoelen die bekleed zijn met een combinatie van leer en alcantara, sidebags, een elektrisch in hoogte verstelbare midden-armsteun, een prettige automatische airco en nog veel meer.
De XM draait al sinds 1989 mee en da"s lang voor een auto. Sinds die tijd heeft de Citroën kunnen rijpen en daar is deze XM uitgekomen. We durven het vanaf nu aan: de XM is een klassieker van de toekomst. Wie daar gevoelig voor is,
willen we juist deze uitvoering adviseren: de XM V6 Exclusive "98 is de Grand Cru van Château Citroën.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | XM V6 Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 46.544 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 143 kW / 194 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 267 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.708 mm / 1.794 mm / 1.389 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.566 kg |
Laadvermogen | 559 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,5s |
Brandstofverbruik | 11,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 284 g/km |
Lees ook
Citroën XM Turbo C.T. (1998) – Klokje Rond Klassiek
Citroën XM 2.0i Turbo C.T. - lekker gerijpt laat exemplaar
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.