Test: Citroën Grand C4 Picasso (2013)
De zevensprong van de Picasso
- Niek Schenk
- Eerste rijtest
De nieuwe Citroën C4 Picasso stond als vijfzitter al sinds juni bij de Nederlandse dealers, maar nu is ook de extra lange zevenzitter in de showrooms gearriveerd. Deze Grand C4 Picasso, sinds jaar en dag de meest verkochte versie, doet er een flinke schep bovenop wanneer het gaat om ruimte en comfort.
De huidige vijfzits C4 Picasso is vooral populair bij particuliere kopers, terwijl de langere zevenzitter het juist erg goed doet in de zakelijke markt. Citroën verwacht dat dat niet anders zal zijn bij de nieuwe. De Grand C4 Picasso moet met z'n extra ruimte voor de grote verkoopaantallen gaan zorgen. Die heeft het merk hard nodig, want nadat de C4 Picasso vanaf 2007 drie jaar lang marktleider was geweest, zakten de verkopen in. Op dit moment is de Mercedes B-Klasse de baas in dit segment, gevolgd door de Ford C-Max en Toyota Prius Wagon.
De nieuwe Citroën Grand C4 Picasso is € 1.900 duurder dan de vijfzitter en hij heeft genoeg originaliteit in huis om zich te onderscheiden van zijn concurrenten. In de eerste plaats natuurlijk door de vormgeving, al is deze XL-Picasso in detail wel iets rustiger ontworpen dan de vijfzitter, die 17 centimeter korter is. Er zit iets minder beweging in de lijnvoering en de achterlichten zien er anders uit.
Citroën neemt met de komst van de nieuwe generatie ook afscheid van de Grand C4 Picasso als grote vijfzitter. Die was voorheen wel verkrijgbaar, maar nog geen tien procent van de klanten vroeg ernaar. Hij was dan wel iets goedkoper, de restwaarde was slechter.
Ruimterecord
De nieuwe Grand C4 Picasso is net zo lang als de vorige. Maar de wielbasis is met maar liefst 11 centimeter gegroeid tot 2,84 meter: een record in dit segment. Daar profiteert het interieur flink van. Op de tweede zitrij heb je, afhankelijk van de positie van de verschuifbare stoelen, 3,5 tot wel 5 centimeter beenruimte méér. Alleen op de derde rij is het als vanouds nogal behelpen. Daar kunnen eigenlijk alleen kinderen enigszins riant zitten. De bagageruimte is gegroeid en biedt 69 liter meer inhoud dan bij de vorige generatie. Met de tweede zitrij helemaal naar voren geschoven, kan er nu 700 liter in. Schuif je de zetels helemaal naar achteren, dan blijft er altijd nog 645 liter over. De derde zitrij laat zich daarnaast gemakkelijk en snel in de vloer opbergen. Gelukkig heeft de extra interieurruimte niet geleid tot een langere auto die lastiger te parkeren is. Dat is te danken aan het EMP2-platform (de E staat voor efficiënt en de M voor modulair), dat we de komende tijd nog bij veel meer modellen van Citroën en Peugeot terug gaan zien. Mede dankzij dat platform weegt de auto 100 kg minder dan voorheen en kon hij met 3 centimeter worden verlaagd. Dit leidt tot minder luchtweerstand. Helaas hebben de ontwerpers niet kunnen voorkomen dat de stoelzittingen op de tweede zitrij dicht bij de bodem moesten worden geplaatst om nog wat hoofdruimte over te houden. Gevolg hiervan is dat de boven- benen minder steun krijgen dan je zou willen. Dat doet toch een beetje afbreuk aan het comfort, dat in de Grand C4 Picasso verder juist op een heel hoog niveau staat.
Softer dan de vijfzitter
De liefhebbers van traditioneel Frans veercomfort worden in de Grand C4 Picasso op hun wenken bediend. Dat is in de lange versie, mede dankzij de extreem lange wielbasis, nog beter voor elkaar dan in de vijfzitter. De enige tol die je hiervoor betaalt, is dat de wegligging iets minder goed is in vergelijking met de korte versie. De carrosserie neigt wat eerder tot overhellen en de grote MPV nodigt niet echt uit om eens met flinke snelheid een bocht in te duiken. Vooral aan de schokdemping valt nog wat te verbeteren, maar dat zal de kopers van deze auto worst zijn. De bestaande Grand C4 Picasso-rijders zullen met tevredenheid constateren dat de wegligging er met de nieuwe generatie flink op is vooruitgegaan. Het weggedrag van het vorige model, inclusief de besturing, was aanzienlijk slechter.Citroën grijpt de introductie van de Grand C4 Picasso meteen aan om een aantal technische vernieuwingen door te voeren voor zowel de vijf- als de zevenzitter. Kon er voor het instrumentarium al worden gekozen uit twee lay-outs, nu zijn het er drie. Een nieuwe optie is Camera 360, dat bestaat uit camera's in de grille, in de achterklep en onder de buitenspiegels. Gezamenlijk geven ze een volledig beeld van de omgeving van de auto op het beeldscherm in het dashboard. Dat kan erg handig zijn. Bijvoorbeeld om tijdens het parkeren de belijning van een parkeervak of de stoeprand in de gaten te houden. Bovendien kan hiermee vanuit de grille naar links en rechts worden gekeken: handig als je bijvoorbeeld een garage of smalle straat uitrijdt.
Nieuwe diesel
De belangrijkste vernieuwing op technisch gebied betreft de komst van een compleet nieuwe dieselmotor, de Blue HDI met 150 pk en een lage CO2-uitstoot (110 g/km). Dit technisch hoogstandje houdt 99,9 procent van de roetdeeltjes in het uitlaatgas tegen, en 90 procent van het zeer schadelijke NOx (stikstofoxide). Dat laatste doet hij met behulp van de vloeistof Adblue. Die wordt al jaren gebruikt in vrachtauto's, maar is tegenwoordig ook te vinden in steeds meer personenauto's. Citroën gebruikt het voor het eerst. Adblue is gewoon te koop bij tankstations, maar het tankje in de Grand C4 Picasso heeft voldoende inhoud; eigenaren zullen het in de praktijk niet zelf hoeven bijvullen, het zal simpelweg één van de aandachtspunten zijn bij de reguliere onderhoudsbeurten.
De nieuwe krachtbron van de Grand C4 Picasso is een absolute aanwinst. Hij bezorgt de auto veel dynamiek en maakt hem vooral lekker snel. Ondanks z'n 150 pk profiteert deze dieseluitvoering van 20 procent bijtelling. De combinatie van een flink vermogen en fiscaal voordeel maakt hem uniek in zijn segment. De lagere bijtelling geldt overigens ook nog steeds voor die andere dieselmotor die Citroën aanbiedt in de Grand C4 Picasso: de e-HDi met 115 pk. Ook daarmee kan de grote MPV prima uit de voeten. Hij is niet te rumoerig en biedt genoeg souplesse om het rijcomfort op peil te houden. Bovendien hou je dan € 1.800 over voor wat leuke accessoires.
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.