Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Vergelijkende Test

Noodgedwongen creatief

229 reacties

Video
AutoWeek 18 2022
AutoWeek 18 2022

Je leest het in AutoWeek 18 2022

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft Citroën met de C5 X goed begrepen, maar het nuchtere Skoda weet hier met de enorme Superb nog steeds goed te scoren.

Uiteraard is ook Skoda creatief, of in ieder geval onderscheidend. De naam ‘Superb’ staat in autoland ­ namelijk nog steeds synoniem aan ruimte en de Superb is onbetwist de ruimste in zijn soort, zeker als Combi. Met dit meetbare en zeer praktische voordeel trekt Skoda nog altijd klanten, waarmee het bewijs is geleverd dat de autokoper (of -leaser) zich nog niet helemaal heeft overgegeven aan emotie, design en uitstraling. Dat gezegd hebbende: met de uitstraling van zo’n ­ Superb is niets mis. Door de wimpers glurend zou je er aan de achterkant een Audi A6 Avant in kunnen zien. Bij de Citroën C5 X zal zo’n verwarring nooit voorkomen, want die lijkt helemaal nergens op. Dat ­ bedoelen we positief, want Citroëns missie om iets bijzonders neer te zetten leidt wat ons betreft niet tot geforceerde creativiteit. De auto oogt zelfverzekerd, maar niet agressief en houdt het midden tussen een hatchback, een stationwagon en een SUV.

In de praktijk betekent dit dat hij weliswaar hoger op de poten staat dan de Skoda, maar tegelijk veel ranker en langgerekter oogt dan een SUV. De achterkant is zonder ­ twijfel de opvallendste kant, met spoilers boven en onder de vlakke achterruit. Onder de zware klep vinden we een keurig bagageruim, met een bijna afwezige tildrempel en fraaie aluminium strips op een hoogwaardig beklede ondergrond. Op dat vlak wint dit laadruim het van het wat pover ­ afgewerkte geheel in de Skoda, waar zelfs een stukje plastic rondom de handgreep van de dubbele bodem nog te veel gevraagd is.

Anderzijds is wel meteen duidelijk dat de winst op laadruimgebied naar Tsjechië gaat. Zelfs de Superb liftback, waarvan je zou kunnen beargumenteren dat hij minstens zo goed bij de C5 X past, biedt meer liters dan de Citroën. Is die auto dan zo krap? Dat niet, maar de Superb is gewoon onverslaanbaar op dit gebied. Toch is ook de Peugeot 508 SW, met de bank plat althans, ruimer dan de C5. Dat is het nadeel van die mooie, aflopende achterzijde. Op de achterbank verandert er niets aan de ­ onderlinge verhoudingen tussen de Skoda en de Citroën, al moet gezegd dat ook de Fransman hier serieus ruim is.

GEZELLIG

Wat de Fransen tekortkomen in centimeters, pakken ze bovendien terug als het gaat om sfeer en uitstraling. Dat geldt voorin nog sterker. Luxueuze, zachte fauteuils, prachtig hout en creatieve vormen zorgen ervoor dat de Citroën vanbinnen specialer voelt dan de Skoda. Daarin heerst een ­ zakelijke saaiheid die tegenwoordig zo zeldzaam is dat het bijna weer interessant wordt, maar dat ‘bijna’ is wel belangrijk. Indeling, vormen en kleurgebruik zijn ­ allemaal even voorspelbaar en traditioneel, of je moet het nieuwe tweespaaks stuur een creatieve uitspatting vinden.

Dat er bij ­ Skoda ook op de centen wordt gelet, blijkt onder meer uit de simpele constructie van het deurpaneel en de reeks loze knoppen rond de automaatpook. Nu hebben we hier ook te maken met een Business Edition, het basismodel van de Superb-reeks. Uit eer­dere tests weten we dat een dik aangeklede Sportline een wat sfeervoller binnenste meekrijgt, maar echt spannend wordt het nooit. De vraag is of dat erg is. De bouwkwaliteit is namelijk dik in orde en dat geldt ook voor de ergonomie, op de wat ­ eigenaardige bediening van het digitale ­ instrumentarium na. In deze uitvoering, met handmatig verstelbare stoelen, zitten we zelfs iets fijner (want lager) dan in een Superb met elektrische stoelverstelling. De stoelen zelf zijn breed en comfortabel, maar niet zo comfortabel als die van de C5.

Die is vanbinnen niet alleen gezelliger, maar ook duidelijk moderner. Kijk alleen al naar het verschil in scherm, dat hier met 12 inch anderhalf keer groter is. Het werkt ook nog prettig, dankzij een nieuwe en veel snellere infotainment-omgeving die we de laatste tijd ook bij de zustermerken van ­ Citroën hebben gezien. Bijzonder prettig is dat Citroën het leven vergemakkelijkt door niet alleen een fysieke homeknop, maar ook een apart en fysiek bedieningscluster voor de klimaatregeling te hanteren.

Het Skoda-systeem valt beslist niet door de mand en is behalve prettig en snel hier en daar nog net wat overzichtelijker. Citroën monteert in vergelijking met Skoda een ­ klein en beperkt digitaal instrumentarium, maar ter compensatie is er in veel uitvoeringen een uitgebreid head-up display. Dat is fraai, alleen kunnen sommige gebruikers er misselijk van worden en ook weerspiegelt de omlijsting ervan bij fel zonlicht hinderlijk in de voorruit.

TOPPUNT VAN COMFORT

De C5 X onderscheidt zich niet alleen met zijn design, maar ook met de duidelijke keuze voor comfort. Die keuze maakt ­ Citroën als merk en dat geldt dus voor alle modellen, maar het meest voor dit nieuwe vlaggenschip. Een speciaal onderstel met extra absorberende dempers is standaard, terwijl een uitgebreidere actieve variant voor de plug-in hybride is weggelegd. We missen het echter geen moment in de 130 pk benzine-C5, die eveneens aanmerkelijk lichter is dan zijn deels elektrische broertje.

Dat deze auto het toppunt is van comfort, zullen alleen bestuurders van oudere ­ Citroëns met hydropneumatisch onderstel wellicht ontkennen. Hij strijkt drempels en kuilen mooi glad en er komt gevoelsmatig nooit een punt waarop het onderstel de klap niet aankan. Er is een sportstand, waarmee ook de basisversie van dit onderstel iets strakker wordt. ‘Meer stabiliteit’ dekt ­ de ­ lading echter beter dan ‘meer ­ sportiviteit’, want van dat laatste is eigenlijk nooit sprake. Ook de Skoda is comfortabel, maar op een wat minder typerende manier. De Tsjech werkt oneffenheden keurig weg en voor echte dynamiek moet je ­ ergens anders zijn, maar de weg onder de wielen voelt hier nog wel als een realiteit. De besturing volgt braaf dat spoor door iets meer tegendruk te bieden dan de besturing van de Citroën. Zeker voor de C5 geldt dat sportieve bestuurders beter elders kunnen kijken, maar als kilometervreter is dit een heerlijk rustgevend apparaat.

De iets hogere zitpositie ten opzichte van niet-cross-overs is daarbij prettig voor het overzicht, terwijl je als bestuurder toch nimmer het gevoel hebt in een SUV te rijden. De aandrijflijn lijkt in eerste instantie wat onderbemeten. Naar hedendaagse maatstaven is 130 pk gewoon niet zoveel voor een auto die toch nog bijna 1.400 kg weegt. Door zijn ontspannen karakter valt het ­bekende 1.2-tje echter niet door de mand, althans voor wie rijdt zoals bij de auto past. De motor blijft mooi op de achtergrond en levert zijn bescheiden prestaties dus in alle rust. Wel is het jammer dat de achttraps ­ automaat zich hier en daar verslikt en er soms toch een schokje voelbaar is. De in de Skoda gemonteerde 1.5 is net als de 1.2 van Stellantis de krachtbron die het concern draaiende houdt, maar wel mooi een vier­ cilinder. Bovendien is hij met 150 pk iets krachtiger en gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling die razendsnel en schokvrij schakelt. Dat levert een prettiger en verfijnder totaal­pakket op, al is het jammer dat je voor je gevoel soms het gaspedaal erg diep moet intrappen. Daardoor voelt de auto op die momenten trager dan hij is.

BASISMODEL

Je las het goed: we hebben een Superb in de absolute basisvorm mee. Dat gebeurt bijna nooit en betekent in dit geval een prijs van net onder de 40 mille, als we de opties als adaptieve cruisecontrol en metallic lak even negeren. Daarmee koop je letterlijk een ­ heleboel auto, zeker in vergelijking met de SUV’s die voor dit geld te koop zijn. Met ledkoplampen, climatecontrol met twee ­ zones, keyless entry, navigatie, een digitaal instrumentarium en parkeersensoren is het bovendien allerminst behelpen met deze uitvoering. Eigenlijk is de Skoda in basistrim zelfs op zijn best, omdat dat simpele wel bij het model past en hem ook wat ­sympathieks geeft.

De C5 X begint net boven de 40 mille en is dan ongeveer uitgerust als de simpelste ­ Superb. De test-C5 is een Business Plus, die voor bijna € 3.000 meerprijs flink meer luxe biedt. Zo zijn het head-up display, een groter scherm, stoelen stuurverwarming en adaptieve cruisecontrol dan standaard, plus nog heel wat andere attributen. ‘ACC’ is echter net als bij Skoda ook verkrijgbaar als losse optie op het basismodel, dus daarvoor hoef je de stap naar het volgende niveau niet te maken.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Citroëns gewaagde keuze om in het D-segment echt iets bijzonders neer te zetten, pakt goed uit. De C5 X is niet anders om het anders zijn, maar voegt met zijn zeer ­ comfortabele rijgedrag serieus iets toe. Daarnaast is hij simpelweg moderner dan de Skoda en vallen de gebruikskosten mee. Daarmee verslaat hij ruimschoots de Skoda, die evengoed nog sterk in zijn schoenen staat. Wie wars is van design-grapjes en gewoon een grote, comfortabele stationwagon wenst, kan nog steeds niet om de Tsjech heen.

PRIVATE LEASE Citroën C5 X

Lezersreacties (229) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum