Test: Citroën C5 (2004)

C5 met snufje C4

Citroën C5
AutoWeek 40 2004
AutoWeek 40 2004

Je leest het in AutoWeek 40 2004

Met een van de C4 afgeleid design en nóg meer elektronica heeft Citroën de C5 een verjongingskuur gegeven. Bovendien kwamen er nieuwe motoren en dus was het de hoogste tijd voor een eerste kennismaking.

Ondanks de bedenkingen bij het ontwerp die zo hier en daar te horen waren toen de Citroën C5 vier jaar geleden op de markt kwam, heeft het model Citroën geen windeieren gelegd. De C5 doet het goed in het zakelijke segment, dus waarom zouden we zeuren over het uiterlijk? En nu op z'n vierde verjaardag krijgt de C5 een fris voorkomen en wordt de techniek op een aantal punten gemoderniseerd.
De uiterlijke veranderingen springen duidelijk in het oog. Citroën koos bij deze facelift niet de onzichtbare weg die door anderen nog wel eens wordt bewandeld (Mercedes C-klasse, Fiat Stilo). De typerende ovale koplampen werden vervangen door wilde units in een soort boomerangvorm. En de onopvallende achterlichten van de hatchback kregen ook zo'n boogontwerp (de Break bleef van achter hetzelfde). En de nieuwe gladde neus, met het Citroën-logo als onderdeel van de grille zal hét kenmerk zijn van alle toekomstige modellen. Het profiel van de auto bleef nagenoeg hetzelfde, ware het niet dat er boven de dorpels een chromen stripje is geplaatst.
Binnenin kreeg de C5 een randje om de klokken en kwam er een nieuwe middenconsole. Waar de oude nog wel opgeruimd leek met slechts enkele ovale knoppen, daar doet de nieuwe veel rommeliger aan met een warboel aan knopjes. En het 'huifje' op het dashboard waar de navigatie onder zit verstopt is een maatje groter geworden en zit nu nog meer in het zicht van de bestuurder.

1.6 goede keus
Ook de C5 krijgt nu de beschikking over de twee nieuwe diesels van PSA en Ford. Het zijn de 1.6 HDI en de 2.0 HDI, die we al kennen uit onder meer de Peugeot 407, Volvo S40 en Ford Focus. En met name de 1.6 maakt indruk, want door de beperkte cilinderinhoud ben je geneigd je verwachtingen naar beneden bij te stellen. Maar met z'n 110 pk vermogen en een koppel van 240 Nm is het natuurlijk niet behelpen, ook niet in een C5 van 1.400 kg. De 136 pk sterke tweeliter gaat na de 120 km/h met meer gemak verder dan de 1.6, maar verder zijn de verschillen niet bar groot. Die 1.6 is gewoon een goede keus.
Gebleven zijn de 1.8 en 3.0 benzine en de 2.2 HDI met automaat en roetfilter. De tweeliter benzine is ook vernieuwd en levert nu 143 pk (was 136) en voldoet aan de Euro IV-milieunorm.
Ook nieuw zijn een aantal technische zaken. Zo is de Exclusive voorzien van meedraaiende bi-xenonkoplampen; bij de eenvoudiger versies betaal je daar € 1.200 voor bij. En voor € 2.500 voorzie je de C5 van een pakket met leren bekleding én een lane departure warning sytem. Als je tijdens een ritje de concentratie verliest en de wegmarkeringen oversteekt dan trilt de bestuurderstoel even om je wakker te schudden. Gebruik je je richtingaanwijzer, dan voel je niets. Infraroodsensoren achter de voorbumper bekijken het asfalt of je niet over witte, gele, rode of blauwe strepen rijdt.

 

Knie-airbag
De vernieuwde C5 staat nu bij de dealer en de prijslijst begint nu bij € 24.990 voor de 1.8 Ligne Séduction. De 1.6 HDI begint bij € 29.290 en automatische airco, ESP en een knie-airbag is standaard op alle versies.

Praat verder op het forum