Klokje Rond: Citroën C5 Break 2.0 HDI (2003) – 957.894 km

Klaar voor de komende tien jaar

130 reacties

Video
AutoWeek 38 2018
AutoWeek 38 2018

Je leest het in AutoWeek 38 2018

Vijftien jaar geleden kocht Frans Hardus een nagelnieuwe Citroën C5 break. Voor zijn werk rijdt er er soms wel vijfhonderd kilometer per dag mee en een huis in Roemenië zorgt voor de rest. Nu staat de teller bijna op een miljoen. Kan zo'n Citroën dat eigenlijk wel aan..?

Neem een dag als vandaag: Frans Hardus rijdt eerst vanuit zijn woonplaats Uddel naar Soesterberg, waar de Klokje Rond-garage staat. Dan gaat hij voor zijn werk nog naar Leidschendam en Raamsdonksveer en daarna zet hij weer koers richting Uddel. “Vierhonderd of vijfhonderd kilometer op een dag is eerder regel dan uitzondering. Voor mijn werk zorg ik voor veiligheid en opleidingen in de magazijnen-branche. Ik heb klanten tot in Oostenrijk.” Zijn huis in Roemenië staat 1.600 kilometer van de voordeur in Uddel. “Ik kom daar veel te weinig, zo’n twee keer per jaar. Bovendien ik heb ook nog een reisbureau dat zich specialiseert in Roemenië. Daarvoor rijd ik ook heel veel kilometers. Als je lezers zin hebben in een vakantie naar de Transfagarasan; de weg die is uitgeroepen tot de mooiste van de wereld, verwijs ze dan maar door naar Romtour.”

Het gevolg is dat de kilometerstand van zijn C5 aardig richting het miljoen gaat. “Ik zit vanaf kilometerstand 234.000 bij een goede, onafhankelijke garage. Eerst werd het de sport om de auto naar het half miljoen te brengen. Nu blijkt dat hij met het grootste gemak het miljoen haalt. Toen ze daar hoorden dat ik naar Klokje Rond ging, zeiden ze dat ze hoopten dat jullie iets zouden vinden.” Want ondanks dat de auto van Frans al een zekere leeftijd heeft, is hij bepaald niet gestopt met investeren. “Goedkoper rijden dan dit, is niet mogelijk. Dus loont het de moeite om goed onderhoud uit te voeren. Hij wordt behandeld als een auto die anderhalf jaar oud is. Nu blijkt dat het miljoen gemakkelijk haalbaar is, heb ik samen met de garage het nieuwe doel op anderhalf miljoen gezet. Ik wil nog tien jaar werken en hopelijk lukt dat met deze auto.”

TOETERS EN BELLEN

Toen Frans zijn C5 vijftien jaar geleden bestelde, ging hij berekenend te werk. “Ik heb gewacht op de C5 uit de tweede serie. Als een model namelijk net op de markt is, kun je kinderziektes verwachten. Ik kocht er een met cruisecontrol en climate control. Dat was lang geen gemeengoed in die tijd. Ik deed dat met het idee dat ik door die toeters en bellen een goede prijs terug zou krijgen als ik ‘m na een paar jaar weer zou inruilen. Maar dat is nooit gebeurd. En nu heb ik dankzij die opties een auto die nog steeds aan de eisen van de tijd voldoet.” Jazeker: je leest het goed. De airco en de cruise control doen het allebei nog. Natuurlijk is er het nodige aan de C5 versleuteld: “Er waren kleine zaken nodig, zoals een nieuwe oliepeilstok. En van de zitting van de bestuurdersstoel begon het rubber te vergaan. Maar grotere zaken waren er ook: rond de 600.000 kilometer was het tijd voor een nieuwe koppeling en de versnellingsbak is bij 700.000 vervangen door een ruilbak en ongeveer elke 250.000 kilometer is het tijd voor een nieuwe turbo.”

Joep Schuurman is inmiddels terug van zijn proefrit en luistert mee: “Dat is wel wat vaak om een turbo te wisselen. Aan de andere kant is het goed onderhoud: je auto wordt zuiniger van een nieuwe turbo en de prestaties blijven goed.” Verder heeft hij maar weinig aan te merken op de C5 na zijn rit. “Deze auto hoort natuurlijk uitermate comfortabel te zijn, maar deze heeft wel een heel erg week onderstel. Hij deint zelfs na en dat hoort echt niet.” Maar daar houdt de kritiek wel zo’n beetje mee op. Als de auto eenmaal op de brug staat, is het nog een hele toer om de plastic bodemplaat onder de motor te verwijderen. “Ik denk dat het al de derde of de vierde is”, zegt Frans. We tellen twaalf tie wraps voordat hij los is.

Onderaan het motorblok hangt natuurlijk de nodige vloeistof. “Het is net te weinig om het lekkage te noemen”, zegt Joep. “Voor een auto met zo’n kilometerstand is dit echt zeer netjes.” Bij Joep komen verder alleen maar lovende woorden vandaan: “Dit is toch echt een van de betere Citroëns die ik ken. Moet je die uitlaat eens zien. Dat is nog steeds de eerste en die is nog láng niet op zijn einde en roest aan de bodem is eigenlijk nergens te bekennen.” De enige plek waar serieuze roest zit aan deze auto, is de achterklep. “En dat is ook nog eens mijn eigen schuld”, zegt Frans. “We zaten met zeven mensen en bagage in de auto. Dus was een flinke klap nodig om de klep dicht te gooien. En zaten nog allemaal spullen tussen en dat had deze schade tot gevolg. In de loop der jaren zijn het flinke roestplekken geworden.”

ROEMEENSE WEGEN

Aan de bodem van de C5 vinden we de nodige butsen en deuken. “Tsja”, zegt Frans, “de Roemeense wegen zijn soms niet de allerbeste. Het komt regelmatig voor dat ik stukken onverhard verken met de vering van de auto in de hoogste stand. Ik zou echt niet zonder die functie kunnen.” En reken maar dat Frans ook dan lekker doorrijdt. Want waar de gemiddelde Klokje Rond-deelnemer een uitermate beheerste automobilist is, houdt Frans van flink gasgeven. “Ik heb mijn garage beloofd dat ik de auto eerst netjes warm rijd, maar daarna gaat het gas er op. Ik ben graag als eerste weg bij het verkeerslicht en als ik terugkom uit Roemenië, haalt hij op de lange stukken snelweg nog gemakkelijk 180 km/h.” Nou, dat horen we toch zelden in deze rubriek.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze C5 is me iets té comfortabel. De demping in het onderstel is niet goed meer waardoor de auto teveel deint; daar zou Frans echt iets aan moeten doen. Als dat is opgelost, krijgt deze auto van mij een dikke duim. Maar die schokdempers zijn een veiligheidsitem, dus vandaar dat hij het moet doen met een twijfelende blik. ”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (130) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum