Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2003)

autoreview

Citroen C5 Break
Citroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieur

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.0 16V Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst302.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch maar eens een review

  • 273.000 km

Ik heb nog nooit een review gemaakt, maar ik lees ze zelf wel regelmatig. Vandaar dat ik nu toch maar eens de 'pen' heb gepakt om een review te schrijven.

Mijn auto is een Citroen C5 20-16v Break Automaat in Exclusive uitvoering van 2003.
Een heerlijk rijdende auto waar men zo goed als geen afstand van kan doen.
Ruimte is er in overvloed, luxe is alom aanwezig, werkelijk alles zit er op en er aan.
De auto heeft extra geluidsisolatie en dat is ook te merken, deze uitvoering is fluisterstil onder het rijden.

Inmiddels staat er 273000 km op de teller en de auto heeft, buiten de normale beurten, geen mankementen gehad tot nu toe.

Wel heeft de auto altijd de beurten gekregen volgens het boekje, dus ook distributieriem, waterpomp, etc.
De uitlaat, accu en andere slijtmaterialen, die vallen in mijn optiek onder het onderhoud, dus deze zie ik niet als mankementen.

Ook de hydroactief III vering, iets waar ik wel een beetje bang voor was, werkt altijd perfect.
Deze auto rijft op LPG met een G3 installatie van AG, een perfecte combinatie met de auto en motor.

Het verbruik ligt gemiddeld op ca. 8,7 l/100 km, dus op LPG is dit erg netjes voor zo'n grote auto.
Hierdoor rijd de auto ook erg goedkoop.
OP deze website krijgt de auto een F-label, maar volgens mij klopt dit niet helemaal. Ik Duitsland kreeg de auto op LPG zonder problemen de Groene sticker, waardoor de auto overal mag rijden, vanwege de milieuvriendelijke techniek en uitstoot.
En qua auto's ben ik toch van mening dat men in Duitsland er veel meer verstand van heeft. Men test ook veel uitgebreider, is meer neutraal in de bepaling van klassen en houdt daar dan ook aan vast.

Ik Nederland is het nooit zeker hoelang iets hetzelfde blijft, vandaag is het zus en morgen is het zo, vandaar dat ik meer waarde hecht aan de mening en testen van onze oosterburen.

Wel is het zo dat de LPG prijs in de loop van de jaren schrikbarend gestegen is. Ik betaal nu 65ct per liter, in guldens is dit ongeveer 1,43. Mijn eerste auto, daar betaalde ik 29 cent in guldens!

Maar ten opzichte van de benzine en dieselprijzen van nu rijdt ik erg goedkoop met deze auto.

Het comfort ligt op een erg hoog peil, veel hoger dan in de mercedes het geval was. De mercedes was erg luxe, maar de vering in de citroen heeft zo'n grote impact op de luxe beleving, dat, denk ik, bijna elke andere auto erbij in het niet valt.

Ervaring en gevoel na de eerste maand

  • 277.000 km

Na een maand dan mijn gevoel over de C5.

De vering is naar mijn gevoel nog steeds onovertroffen, als is deze volgens mij stugger dan dat deze vroeger waren. Na enig zoeken blijkt dit ook te kloppen.
Echter, geen enkele andere auto kan tippen aan deze vering, óók de vorige Mercedes niet!

In testen wordt het vaak een ' wazig onderstel' genoemd, omdat men het, kompleet onterecht, met vaak sportief afgestelde onderstellen vergelijkt. Maar men vergist zich hoe ontzettend vast deze auto's liggen op de weg.
In lange bochten gebruik ik wel vaak het ' sport' knopje, dan helt de koets niet zoveel over.

De motor, 138pk, zou sterker mogen zijn, hij heeft wat moeite met de grote zuto in combinatie met de automaat. Anderzijds heb ik het vermoeden dat de motor geen 138 pk heeft. We hebben nu 2 C5 en de motor is bij allebei hetzelfde, dus het is niet iets exemplarisch.

Anderzijds is het een pure comfort auto, dus het vermogen mis je niet zo direct, alleen bij inhalen mis je de snelheid welke de Mercedes wel had met zijn 204 pk sterke diesel en een koppel van een kleine vrachtauto.

Al met al ben ik nog steeds tevreden met deze auto, zelfs meer tevreden als toen ik deze kocht.
Het is een genot om in te rijden, slechte wegen zijn er niet meer, de uitermate vervelende bulten in de bebouwde kom zijn hobbeltjes in de weg geworden.
Kortom genieten, zeker omdat de auto erg stil is van binnen, ik durf te stellen dat deze nog stiller is dan de Mercedes welke nieuw 3x zo duur is. Dat wil toch wel wat zeggen.

Met de Exclusive uitvoering is de auto superluxe uitgevoerd en alles wat je zou willen hebben zit er ook in.

Motorisch onbetrouwbaar

  • 302.000 km

Motorisch is het weer eens mis bij Citroën.
Ondank dat ik geen scheurpiloot ben en automaat rij, dus rustig in de toeren, weer de motor kapot. Dit was dus de allerlaatste citroen ooit.

3 Citroens gehad en alledrie de motor naar de filistijnen. Nu de nokkenas stuk...hoe krijg je voor elkaar. Onbegrijpelijk.
1x stuk bij Citroën XM
2x stuks bij Ctroën C5
Alledrie 2 liter motoren, misschien dat daar het euvel zit?

3,5
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens