AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën C5 Aircross vs. Ford Kuga - Vergelijkende Test

Bijtelling opnieuw gedefinieerd

124 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 38 2022
AutoWeek 38 2022

Je leest het in AutoWeek 38 2022

Voor autofabrikanten is de plug-in hybride een geschenk uit de hemel en voor de Nederlandse markt is het vaak de interessantste versie. De Ford Kuga is bij ons alleen nog maar met deze aandrijflijn leverbaar en spitten we door de prijslijst van de onlangs vernieuwde Citroën C5 Aircross, dan zien we een fiks prijsvoordeel voor de PHEV ten opzichte van een vergelijkbare variant met automaat.

Niet alleen het gunstige tarief voor de wegenbelasting en de lage bpm maken de plug-in voor de zakelijke rijder aantrekkelijk, ook de fiscale bijtelling is relatief laag. Al deze factoren bij ­ elkaar zorgen voor een opleving van dit segment en remmen juist de opkomst van de volledig elektrische auto. Ga maar na: wil je een EV die wat betreft afmetingen en uitrusting gelijk is aan deze C5 Aircross of Kuga, dan heb je het al snel over een auto van een kleine € 60.000. Dat betekent 16 procent over de eerste € 35.000 (€ 30.000 vanaf 2023) en 22 procent over de rest; bij de plug-ins is dat 22 procent over het volledige, maar lagere bedrag. Dus per saldo ben je niet veel duurder uit, hoef je je geen zorgen te maken over laadpalen en kun je meestal een fikse caravan trekken. Ook al ziet het totaalplaatje voor een volledig elektrische auto er misschien gunstiger uit, als leaserijder kijk je toch eerst naar de ­ bijtelling. Met een PHEV van € 45.000 ben je dan iets goedkoper uit dan met een EV van € 60.000.

Verder is er nog de categorie die elektrisch rijden overweegt, maar dat nog niet aandurft en een semi-elektrische auto als een ideale tussenoplossing ziet. Vervolgens melden deze mensen vol trots dat ze bijna alle kilometers elektrisch rijden. Dit lezen we in een review van de Kuga: ‘Elektrisch rijden is echt een geweldige ervaring.’ En anders zijn het wel de bijna astronomisch lage verbruikscijfers die indruk moeten ­ maken. Ook op langere ritten is gecombineerd bijvoorbeeld een score van 1 op 28,5 mogelijk en als je hem daar nog aan de stekker zou hangen wordt het zelfs nog veel zuiniger. Het stroomverbruik wordt dan gemakshalve even buiten beschouwing gelaten en de thuisladers onder ons krijgen die rekening pas aan het eind van de maand of het jaar gepresenteerd.

In de periode van 2007 tot 2012 had Citroën de C-Crosser in het programma, wat in feite niet veel meer was dan een Mitsubishi Outlander met een andere neus. Ook de kleinere C4 Aircross is een verbouwde ­ Mitsu, te weten de ASX. Begin 2017 ging het doek van de C5 Aircross en het duurde daarna ruim anderhalf jaar voordat deze Franse SUV hier op de markt kwam, terwijl hij in China al vanaf de eerste dag in de showroom stond. De registratie startte in Nederland pas in 2019 en precies drie jaar later hebben we ons eerste rendez-vous met de huidige C5 Aircross.

Inderdaad, de obligate facelift is een feit, met als belangrijkste wapenfeit een nieuw front en dat staat hem goed. Aan de achterkant zijn de veranderingen minder dramatisch, hoewel de lichtunits met hun 3D-effect er in het donker fraai uitzien. Het gewijzigde interieur kenmerkt zich door andere bekleding en het scherm van het ­ infotainmentsysteem is groter, staat dichter bij de bestuurder en verhuisde een stukje naar boven. Dat komt het gebruiksgemak zeker ten goede. Verder valt op dat de traditionele versnellingspook het veld heeft geruimd voor een compacte tuimelschakelaar. Wat aandrijflijn betreft is er de driecilinder 1,2-liter met 130 pk, die ook met een achttraps automaat leverbaar is. Optie twee is dan de plug-in met 225 pk. Die is in het uitrustingsniveau Feel € 3.200 goedkoper dan de gewone variant met automaat en dus lijkt ons de keuze niet zo erg moeilijk. De diesel is in Nederland van de menukaart verdwenen en misschien wacht het reguliere benzinemodel hetzelfde lot.

RIJDEN ALS OP KUSSENS

Comfort met een hoofdletter C, dat is rijden met de C5 Aircross. Citroën grijpt met de onderstelafstemming van de meeste modellen terug naar de oorsprong van het merk en neemt op die manier een vrij unieke ­ positie in. Het begint al bij het instappen op de ‘Advanced Comfort Seats’ met 15 mm extra schuimvulling. Dat zit zalig! En dan het rijden. Niets evenaart uiteraard de ­ hydropneumatische vering van onder meer de DS en de CX, maar de ‘Progressive ­ Hydraulic Cushions’ doen hun naam eer aan. Tussen al het sportieve geweld waarmee we doorgaans onderweg zijn, is de C5 Aircross een oase van comfort. De C4 Cactus met dit systeem vonden we iets te week, de nieuwe C5 X is juist de ultieme verwenner. Door die soepele vering en ­ milde demping helt de koets van de Aircross wat meer over dan we gewend zijn, dat is soms hinderlijk. Maar verder: een erg fijne reisauto.

Het afstandelijke karakter van het onderstel komt helaas terug in de besturing. Die is te licht en te gevoelloos, maar werkt wel precies. Is de accu vol, dan ga je elektrisch van start en dat blijft zo ­ totdat de elektromotor de laatste kWh’s na zo’n 38 kilometer heeft opgeslurpt. Of je kiest voor een andere rijmodus, om wat stroom te bewaren voor later. De aandrijflijn doet zijn werk zo goed als schokvrij, slechts heel af en toe is er een schokje doordat de software het samenspel tussen de twee motoren en de achttraps ­ automaat niet perfect regelt. Maar over de hele linie genomen is er altijd trekkracht beschikbaar en eenmaal op tempo is hij mooi stil. Ook fijn is de regeneratiemodus, waardoor je zelfs een beetje met alleen het gaspedaal kunt rijden. Het verbruik van brandstof is aan de hoge kant, zeker in ­ vergelijking met dat van de Kuga.

GEEN PROBLEEMLOZE START

We kijken naar de derde generatie Kuga. In 2008 stapte Ford in het segment van de SUV en slechts vier jaar later stond de opvolger klaar. In april 2019 gaf Ford de eerste ­ foto’s vrij van de nieuwe, huidige Kuga en pas in 2020 konden we er voor het eerst mee rijden. De Nederlandse importeur nam de 1.5 EcoBoost in het programma en de 2.5 PHEV; voor andere markten waren er diesels, een reguliere hybride en varianten met vierwielaandrijving. Inmiddels is bij ons alleen de Kuga met stekker nog maar leverbaar. Die bezorgde Ford trouwens in 2020 heel wat hoofdpijn. De productie kwam even stil te liggen en eigenaren  kregen het dringende advies hun auto niet meer op te laden vanwege brandgevaar. Een domper voor de 900 Nederlandse Kuga PHEV-rijders op dat moment, maar zij ­ kregen compensatie in de vorm van een tankkaart met een tegoed van € 500 en een tot vijf jaar verlengde garantie. De uitein­delijke oplossing van het probleem bleek een nieuw accupakket.

In 2021 verkocht Ford 2.850 Kuga’s en dit jaar tikt de teller eveneens aardig door. Ook zijn kleinere broer Puma doet het verrassend goed, je ziet hem dan ook best vaak rijden. Maar goed, de sores met de stekker-Kuga is achter de rug. Verder valt ons op dat de eerste Kuga PHEV die we voor een test hadden een maximaal trekgewicht van 1.200 kg had, terwijl de testauto van ­ vandaag 1.500 kg aan de haak mag hebben. Wel even iets om op te letten als je deze Ford als occasion wilt aanschaffen en uitgaat van die 1,5 ton. Het is een kwestie van navragen bij de dealer of zelf even checken op basis van de kentekengegevens.

Dat de Kuga uit ander hout is gesneden dan de C5, merk je als je achter het stuur kruipt. De stoel is hard en de zitpositie is hoog. Het dashboard oogt zakelijker dan in de C5 en is bijna identiek aan dat van de Focus. Het infotainmentscherm staat op goede hoogte en Apple CarPlay of Android Auto laten zich bekabeld weergeven, net als in de Citroën. Ook de Ford vertrekt geruisloos en hij houdt dat minstens 45 kilometer vol; een paar reviewers op onze site weten er zelfs meer uit te persen. Daarna neemt de atmosferische viercilinder het over, nog altijd geassisteerd door de elektromotor.

Het lage verbruik tijdens een lange rit bewijst dat de elektrische ondersteuning ook bij een ogenschijnlijk lege accu altijd aanwezig is. Na een rit van 176,6 kilometer met een niet geladen accu vanaf start geeft de boordcomputer aan dat we alsnog 58,9 kilometer elektrisch hebben gereden. Dat beeld is iets vertekend, aangezien het uitrollen en afremmen op de motor eveneens daaronder valt. Hoe dan ook: na het tanken blijkt het verbruik zeer laag te zijn. In tegenstelling tot de Fransman kent de Ford geen recuperatiemodus. Recupereren gaat alleen maar via het rempedaal. De automaat is er een van het traploze soort, maar heeft wel voorgeprogrammeerde stapjes.

Desondanks is handmatig schakelen niet mogelijk. Toch begint de motor stevig te loeien als je ook maar een beetje gas geeft en dat gaat met minder stuwkracht gepaard dan in de C5. Wat betreft besturing en weggedrag weten we al snel wat voor vlees we in de kuip hebben. Een Ford zoals we het gewend zijn en daar komt bij dat de ST-Line een verlaagd onderstel heeft en in dit geval op 19-inch wielen rolt. Hij stuurt lekker scherp, is vrij ­ stevig geveerd en schuwt snel genomen bochten niet.

Kijken we naar interieurruimte, dan heeft de Ford een streepje voor als het gaat om centimeters voor de benen van de achterpassagiers. Gek eigenlijk, want op het ­ eerste gezicht lijkt de C5 Aircross de ­ grotere auto en is de Kuga juist veel ­ slanker. Als we kijken naar de wielbasis ontlopen ze elkaar nauwelijks, maar de koets van de Ford is 11 centimeter langer. Neemt niet weg dat de C5 een iets grotere kofferbak heeft.

VERSCHIL IN LAADKABELS

Prettige optie van de Ford is de volledig elektrisch uiten inzwenkbare trekhaak en het stopcontact op de haak. Dat scheelt weer gekruip onder de achterbumper. Voor de Citroën is een afneembare trekhaak leverbaar (maximum trekgewicht 1.300 kg), die € 300 goedkoper is dan die van de Ford, waar 1.500 kg aan mag. Dat de Kuga veel duurder is dan de Aircross komt enerzijds door de hogere instapprijs en door de vele opties op de testauto. Het prijsverschil tussen deze twee versies is zonder extra’s al € 2.320, in het voordeel van de C5. En waar bij die auto adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing en stoelverwarming standaard zijn, moet je daarvoor bij de Kuga ST-Line X alsnog bijbetalen.

Het opladen van de accu gaat in beide gevallen met 3,7 kW en tegen een meerprijs van € 400 is dat bij de Citroën te verdubbelen, zodat een lege accu binnen twee uur weer helemaal vol is. Wat laadkabels betreft zijn de meningen verdeeld: Ford geeft een lader voor aan het thuisstopcontact mee, Citroën legt juist een Type 2-laadkabel in de kofferbak, waarmee je bij openbare laadpalen terecht kunt. Een wallbox laten installeren is niet echt nodig, aangezien je met een eenvoudige 220-Volt stekker in combinatie met een 1,8-kW of 3,7-kW thuislader na een nachtje altijd weer met een volle accu vertrekt. Het is wel raadzaam om een elektricien te laten controleren of het stopcontact in kwestie daarvoor geschikt is.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Met de recente facelift heeft Citroën de C5 Aircross nog iets verder fijngeslepen. Dankzij zijn fijne aandrijflijn, mooie interieur en het bijzonder comfortabele­ rijgedrag oogst hij net wat meer punten dan de Kuga. De Ford moet het deels ­hebben van zijn dynamische rijkarakter en het lage benzine­verbruik.

PRIVATE LEASE Citroën C5 Aircross

Lezersreacties (124) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 8
Ik heb verschillende testen gelezen en de Ford Kuga is veel zuiniger. Ik vind het een misser van Autoweek dat ze geen verbruik gemeten hebben. Zo`n auto koop je om zuinig te kunnen rijden en de Citroen lust een aardig slokje. Wat heeft een Plugin Hybride dan voor nut ? !
Djeedjai
Djeedjai
  • 7
Nut: onmiskenbaar zal die het verbruik drukken, dus wat zeurpiet je nou?
The Deer Hunter
The Deer Hunter
  • 6
Verbruik is wel gemeten en staat gewoon in de papieren versie van de test. De Ford is zuiniger dan de Citroën.
Karmann Ghia
Karmann Ghia
  • 6
Ze hebben vast het verbruik gemeten. De video’s bestrijken nooit de gehele test. Anders koopt niemand het blad of de premium artikelen meer. Dat die Ford zuiniger is, zou goed kunnen kloppen. Die atmosferische 2.5 heeft een Atkinson cyclus. Dat past ook veel beter in een hybride configuratie omdat de elektromotor voor het koppel zorgt. En deze Ford heeft een CVT automaat. Ze hebben goed gekeken wat Toyota al jaren succesvol doet. Ik vind de Ford daarnaast een stuk prettiger op het netvlies liggen. Zowaar een SUV die ik bijna mooi vind.
TMTY
TMTY
  • 2
https://drivolution.be/nl/nieuws/testverslag-ford-kuga-vignale-25i-ecoboost-phev
The Deer Hunter
The Deer Hunter
  • 10
Ford heeft een licentie van Toyota om deze hybride techniek te mogen toepassen. Is dus gebaseerd op de principes van de Toyota hybride.
The Deer Hunter
The Deer Hunter
  • 4
Dat is maar hoe je het bekijkt, want je zit met deze techniek wel met een loeiende motor door het CVT effect.
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 4
Ieder soort techniek heeft voor en nadelen. De Toyota techniek heeft zich zelf wel bewezen en is heel degelijk. Ook wat waard.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 6
Dan moet je rustiger gasgeven. Ik heb 9 jaar een Yaris Hybrid gehad, en loeien was alleen bij veel gasgeven. Met een beetje subtiele voet kom je er ook!
Just Saying
Just Saying
  • 6
''Dan moet je rustiger gasgeven''.
.
Dit is inmiddels al zo vaak gezegd, ook door de journalisten van AW in tests. Daarbij komt dat moderne Toyota hybrides sterke(re) elektromotoren hebben die de verbrandingsmotor ondersteunen en beter geïsoleerd zijn dan voorheen. Van loeien is geen sprake meer tenzij je het bewust opzoekt.
Gewijzigd door auteur
L Breevoort
L Breevoort
  • 1
Dit is een hardnekkig weetje, dat maar half waar is.
Ford ontwikkelde een eigen hybride systeem, terwijl Toyota versie 2 van het Prius systeem ontwikkelde. Beiden systemen waren in grote lijnen overeenkomstig. Om problemen te voorkomen, hebben beide bedrijven toen een heel stel patenten uitgeruild. Ford gebruikt dus inderdaad Toyota patenten, maar Toyota gebruikt ook Ford patenten.
Als ik het me goed herinner, heeft het Toyota aandeel vooral te maken met de planetaire stelsels en de schakeling ervan. Het hele Atkinson-cyclus verhaal plus bijbehorende uitlaatgasbehandeling komt dan weer uit de koker van Ford.
Gewijzigd door auteur
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 2
Dus de CVT van Ford heeft ook een planetaire stelsel? Die zijn onverwoestbaar en geen gebruik van koppelingsplaten zoals een DCT.
L Breevoort
L Breevoort
  • 2
Die e-CVT's met planetair stelsel, zoals deze Ford en Toyota, gebruiken verschillende koppelingen om alle rijmodi mogelijk te maken.
iDS
iDS
  • 2
Da’s nu echt niet zo moeilijk, dat zou zelfs een rolmops moeten snappen: het laat je toe alle korte ritten puur elektrisch uit te voeren. 90% van mijn verplaatsingen zijn onder de 20 km enkel.
Daar zit dus een pak besparing van brandstof in.
En wie verstandig met zo’n PHEV omgaat die gebruikt de elektrische ondersteuning voor de acceleraties en kruist dan op de benzinemotor. Zo rijd je een pak zuiniger dan enkel elektrisch.
GTIUpper
GTIUpper
  • 7
Heel simpele keuze voor ondergetekende, de Ford natuurlijk.
The Deer Hunter
The Deer Hunter
  • 20
Voor mij de Citroën, zeker vanwege het comfort. De Ford ziet er dusdanig gedateerd uit alsof hij zo uit 2008 komt, tevens is het dashboard echt lelijk en goedkoop vergeleken met een C5, 3008, Tucson of Sportage.
Quantum
Quantum
  • 4
Mijn mening is dat ik van al jouw genoemde punten precies het tegenovergestelde vind. Die rare vierkante lijnen en roosters in het interieur bij de Citroën. Blegh.
Der Kuga
Der Kuga
  • 8
De Kuga krijgt in 2023 een facelift. Dat heeft hier al op AW gestaan…..had men kunnen noemen.
En one-pedal drive met de bak in de L-stand is met de Kuga zeker wel mogelijk. Ik maak er met mijn Titanium X uitvoering vaak gebruik van in de stad! Kan me niet voorstellen dat die stand niet op de ST-line van deze review zit, eerlijk gezegd.
En ja, meer info over het relatief hoge verbruik van de C5 was nuttig geweest! De Kuga rijdt met alleen de motor aan en een lege accu makkelijk 1:19! Dat haalt de c5 echt niet!
TMTY
TMTY
  • 5
De Kuga, kan heeeel veel zuiniger. Lees : https://drivolution.be/nl/nieuws/testverslag-ford-kuga-vignale-25i-ecoboost-phev
Anoniem
Anoniem
  • 14
Beide zijn prima, mooier en betrouwbaarder dan die VAG meuk ?
pininfarina coupe
pininfarina coupe
  • 7
Zonder twijfel de veel betere Ford.
Die is Idd veel zuiniger lees moderner.
PBO
PBO
  • 14
Zonder twijfel de veel betere Citroën. Een stuk goedkoper en comfortabeler....
ak2
ak2
  • 9
De Ford en Citroën zijn gewaagd aan elkaar. Kwalitatief zullen ze denk ik niet veel verschillen.
Zelf zou ik niet snel een plug in hybride SUV kiezen, dan koos ik of voor volledig elektrisch, of benzine. De Citroën wint op punten in het blad, dat zou dan ook mijn keus zijn. Of de Ford dealer moet een erg goed voorstel doen.
Badderbeest
Badderbeest
  • 0
De Ford blijft een lelijk eendje. Niet minder mooi of lelijk dan de Citroën, maar ze hadden beter bij het SUV-achtige van d vorige generatie kunnen blijven in plaats van deze ruk naar het crossover uiterlijk, ook al is dat wel eerlijker.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Als ik mocht kiezen, geen van beide. Doe dan maar een betrouwbare Aziaat.
Anoniem
Anoniem
  • 2
De Kia Sportage en de Hyundai Tucson vindt ik echt geslaagd.
Wim van Kampenhout
Wim van Kampenhout
  • 11
De Citroen uiteraard! Het front van de Kuga heeft een vreemd, soort mongolide uitstraling.
Gewijzigd door auteur
spoiler alert
spoiler alert
  • 0
Tja, stroom kost een euro per kWh.
17 cent per km.
Benzine rijdt het goedkoopst en voorlopig zie ik dat niet veranderen.
Dus een plugin of EV kopen...zet dat maar in de ijskast.
DSteH
DSteH
  • 2
En dan geldt het lage houderschapstarief ook nog eens maar tot 2025. Wordt het (nog) duurder om een hybride of EV te rijden. Ben benieuwd wat dat met de restwaarde doet als zo'n auto na 3 of 4 jaar ingeruild word.
Tiemen 9709201
Tiemen 9709201
  • 0
Zolang je mensen hebt die menen 1000 km aan een stuk zonder te stoppen te moeten rijden blijven deze auto’s een prima optie. Zeker als ze geen EV kunnen betalen die dit kan over een jaar of 3 a 4.
iDS
iDS
  • 2
Stroom laad ik thuis aan een fractie van de kostprijs van wat rijden op benzine me kost.
Benzine rijden kost voor een pak mensen veel meer dan elektrisch rijden, zeker voor degenen die laadmogelijkheden hebben op het bedrijf.
spoiler alert
spoiler alert
  • 0
Dat heeft u nog een oud energiecontract.
Kijk maar eens wat het u gaat kosten als u een nieuw contract nodig heeft.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 2
Ik heb geen nieuw contract nodig, en dan zijn zulke prijzen geen thema.
iDS
iDS
  • 2
Op een zonnige dag produceren mijn PV-panelen het dubbele aan elektriciteit van wat deze wagens kunnen opslaan.
HarrieD
HarrieD
  • 3
Op grond van mijn ervaring met een steengoede Focus zou ik de Kuga kiezen. Ik vind de Citroën mooier met een comfortabeler interieur. Om eens iets heel anders te rijden neem ik de C5.
wonder op wielen
wonder op wielen
  • 8
Moeilijke keuze ,dan toch de Citroën vind ik een super mooie auto
Anoniem
Anoniem
  • 11
En weer zijn de clichémannetjes er als eerste bij om het topic te verzoedelen en te verkondigen hoe slecht de Citroën is zonder er maar een meter in gereden te hebben.
Harry Music
Harry Music
  • 5
Zijn wij anders gewend hier ? Ik vindt de C5 Aircross bloedmooi en hij schijnt fantastisch te rijden. Hij is mij alleen veel te groot en is eigenlijk op de vering na, de minst op een Citroën lijkende Citroën.
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 3
``Zijn wij anders gewend hier ?`` Inderdaad Harry, we zijn niet anders van je gewend. Sinds 2014 !
Anoniem
Anoniem
  • 1
Hij mag dan wel mooi zijn Harry, maar ik ben op dit moment helemaal klaar met het merk. Tot 2x toe een moderne Citroën aangeschaft en binnen een paar maanden weer van ellende de deur uitgedaan. Constant problemen ondervonden met de techniek en elektronica. En dit is niet om jouw te sarren, maar helaas eigen ervaring. Ik ken ook genoeg mensen die met volle tevredenheid een moderne Citroën rijden zonder problemen.
Luk Asse
Luk Asse
  • 5
'Zachte vering' over de C5: niets over het bijzondere veersysteem, maar dat wil uiteindelijk enkel zeggen dat dit in NL met zijn meer dan voorbeeldige wegennis niet opvalt. Ik daag de Autoweek crew eens uit om hun testen op Belgische kassei-, beton en gehavende asfaltwegen uit te voeren, het oordeel zal anders gekleurd worden.
Harry Music
Harry Music
  • 4
Het PHC veersysteem is (gelukkig) een unique selling point voor Citroën,en oude tijden herleven door mensen die het systeem niet op waarde schatten. Wat een groot compliment is voor Citroën.
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 3
Toch haalt de PCH veersysteem bij lange na niet het comfort van de hydropneumatische vering. De C5 was de laatste echte Citroen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
De laatste èchte Citroën is de CX.
Gewijzigd door auteur
FvG
FvG
  • 3
Hee, ik had de hoop al opgegeven dat je ooit nog eens een verstandige opmerking over Citroën zou plaatsen. Maar zie, het kan verkeren.
TONE
TONE
  • 3
Of de slechte duitse wegen. Er is enkele jaren geleden een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de duitse wegen. Willen deze op het nederlandse niveau gebracht worden dan praten we over een bedrag van 700 miljard euro.
Ziggoot
Ziggoot
  • 1
Ik rijd wel door in mijn 9 jaar oude Outlander PHEV, deze twee hebben niks méér te bieden. Oh ja, door protectors. Ach ik maak me geen zorgen meer om een krasje.
dens
dens
  • 0
Maar degene die naast je staat misschien wel
(ik bijvoorbeeld)
Gewijzigd door auteur
Ziggoot
Ziggoot
  • 0
? goed punt, ik dacht alleen maar aan een bakstenen muur. Maar goed ik ga wel voorzichtig om met andermans spullen hoor ?
dens
dens
  • 0
Gelukkig maar
Gewijzigd door auteur
lennie
lennie
  • 5
Lukt me vrij simpel dus. De Ford. Maar vind ze geen van beide echt aantrekkelijk.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Haha ford of Citroën ? Je moet wel gek zijn om dan voor de Ford te gaan...
dens
dens
  • 1
Onze Kuga (in dezelfde uitvoering en kleur als de auto in deze test) had wel draadloos laden en dat was volgens mij geen extra accessoire destijds. Verder heeft de Kuga een 'L' stand waarmee ie wel degelijk recupereert. Niet echt 1 pedal driving maar je raakt het rempedaal een stuk minder aan in deze stand.
XJ II
XJ II
  • 3
Waar ik mij aan stoor is dat er geen sprake is van een 'level playing field'. Er wordt onvoldoende duidelijk gemaakt dat een feature een optie is of onderdeel van een optie. De Kuga heeft standaard in de duurste versie geen acherbankverwarming, maar zo wordt het wel neergezet. Kost 750,- (Winterpack). De Kuga heeft standaard geen draadloze oplader, maar kan voor 150,- wel als optie aangevinkt worden. Importeurs gooien zo'n auto vol met opties en wij krijgen zo teveel het idee dat het standaard is. Daarop wordt toch voor een deel de keuze/voorkeur van de tester gebaseerd.
Geef dus svp duidelijk aan dat iets een optie is en welk bedrag dat vertegenwoordigd en laat dat ook terugkomen in de conclusie. Dan kunnen wij als lezer en potentiele klant onder aan de streep onze onderbouwde keuzen/voorkeur/mening geven. Nu iets teveel appels met peren.
Harry Music
Harry Music
  • 3
Misschien twee linkjes naar de modellen pagina ? Tegenwoordig zit er zo veel op en is er zoveel mogelijk dat soms de verkopers het niet meer weten ?
Tiemen 9709201
Tiemen 9709201
  • 2
Daarom zijn de dubbeltesten van de ANWB ook veel beter op de inhoud.
De Vries
De Vries
  • 3
Ik lees in de Autoweek dat de Citroen een € 47.240,-, en de Ford een € 54.110,- moet kosten. Garantie: 2 jaar. Nee dank U. Koop dan meteen een Kia e-Niro met 7 jaar garantie. Lijkt mij een betere keuze.
R Wolters
R Wolters
  • 6
Door mijn ervaringen met Ford (N=1) neig ik toch naar een Franse auto.
Gewijzigd door auteur
EWi e
EWi e
  • 1
Een keuze tussen deze twee is een lastige. Wat uiterlijk betreft vind ik de C5 echt een mooie auto, mooier dan de Kuga. Van binnen vond ik de pre-facelift C5 een echt mooi dashboard hebben, maar deze facelift versie vind ik echt een on samenhangend rommeltje. Dan ziet de Kuga Dash er ineens veel beter uit.
.
Technisch hebben de eerste versies van de Kuga PHEV veel problemen gekend. Ik ken er meerdere die de auto hebben gehad en allemaal hadden ze problemen. De in licentie geproduceerde Toyota techniek was erg storingsgevoelig.
.
Kortom, ondanks dat ik Ford een warm hart toedraag, zou ik ze beide niet kiezen en voor een RAV4 gaan als je hybride wilt.
Anders gewoon meteen door naar een BEV... ?
hansdeconinck
hansdeconinck
  • 4
Omdat ik voor zo'n 80% de C5 AC hybrid voor korte ritten gebruik en deze louter elektrisch afleg, is het benzine verbruik voor mij van minder belang. Daarbij zorgen de zonnepanelen ervoor dat de elektra kosten tot een minimum beperkt blijven. Maak je echter meer lange ritten en vind je comfort minder belangrijk zou je beter voor de Ford kunnen gaan, m.i. een leuk maar wel wat anoniem model.
Carpe
Carpe
  • 1
De Ford heeft een "Toyota" architectuur met planetaire CvT van Aisin i.c.m. een Atkinson motor. Lekker zuinig lijkt me.
Egbert 3392972
Egbert 3392972
  • 0
In het filmpje wordt de suggestie gewekt dat de Ford Kuga geen one-paddle drive heeft. Dat is niet juist, als je de de “L” knop indrukt schakel je one-paddle drive in.
Het aantal kilometers wat ik electrisch kan rijden in de Kuga varieert van 60 to 70 km in warme omstandigheden. In de winter tussen 40 en 55 km. Dat is ook beduidend beter dan in het filmpje wordt aangegeven. De oorzaak is waarschijnlijk de wijze van gebruik. Ik gebruik de elektromotor grotendeels in bebouwde kom en op provinciewegen. Fijne auto de Kuga als je van een sportief afgesteld onderstel houdt.
Snelfietser
Snelfietser
  • 2
O, o, o, wat een merken-fanatisme hier toch weer. Word toch eens een beetje nuchterder mensen, is er nou echt zo'n enorm verschil van dag en nacht tussen het ene en het andere merk? Kunnen we het niet even een beetje dimmen, al die overdreven aanhankelijkheid? Persoonlijk ben ik trouwens een grote fan van het merk Whirlpool. Toch ietsje meer karakter en betrouwbaarheid dan een Siemens! En ja, kom me nou dus meteen hier maar afkammen, beste Siemens-fans... en sleep dan Bosch en Bauknecht er ook nog maar effe met de haren bij. Tjee, wat een ontzettend overdreven gedoe toch allemaal.
ak2
ak2
  • 6
Citroën en Ford zijn allebei merken die je als particulier over het algemeen prima kan kopen. De kosten om deze merken te rijden vallen over het algemeen mee, en ze bieden vaak veel waar voor het geld.
De Kuga had wel wat aanloop problemen met de elektronica. Het vorige model Kuga scoorde goed op betrouwbaarheid
De C5 Aircross is al wat langer op de markt en scoort in alle onderzoeken goed op betrouwbaarheid. De Citroën is meer afgesteld op comfort de Ford is wat sportiever.
ak2
ak2
  • 6
Als je Citroën rommel noemt dan heb je al jaren lang geen onderzoeken over betrouwbaarheid gelezen .
In het laatste Engelse onderzoek uit 2022 stond Citroën op de 13e plaats, de C3 stond zelfs in de top 25 van meest betrouwbare auto's op de markt.
G van Beringen
G van Beringen
  • 3
Altijd de Ford, zal heel wat degelijker in elkaar zitten. Franse auto's zijn leuk, voor een ander.
FvG
FvG
  • 4
Altijd de Ford, zal heel wat degelijker in elkaar zitten. Franse auto's zijn leuk, voor een ander.

Voor mensen dus, die van échte auto's houden.
ak2
ak2
  • 5
Beoordeel elke merk en model gewoon op zijn eigen kwaliteiten.
Het land van herkomst van de auto, of waar de fabrikant vandaan komt zegt in de praktijk helemaal niets over de kwaliteit. Elk merk heeft betere en mindere modellen.
In een recent Engels onderzoek stond het merk Peugeot zelfs op de 4e plaats, de bouwkwaliteit en afwerking werden beoordeelt als erg goed.
Je ziet in alle vrijwel alle onderzoeken dat Franse merken steeds beter scoren op betrouwbaarheid en kwaliteit.
Een Ford is natuurlijk ook een prima keus.
Gewijzigd door auteur
Harry Music
Harry Music
  • 2
Sommige mensen blijven in het verleden hangen .....
Branislav 9473225
Branislav 9473225
  • 0
Hoe lang duurt het om de auto's te testen en de nadruk te leggen op de zaken die het meest relevant zijn voor het gebruik van de auto? Het is triest dat men de nadruk legt op multimediakwesties (komt het de veiligheid op de weg ten goede?) en het verbruik, d.w.z. de kosten, verwaarloost. Dit was weer een nutteloze test waarbij de fabrieksgegevens over de elektrische actieradius werden geciteerd (het Franse autotijdschrift Caradisiac geeft ook het echte cijfer).
Of het nu gaat om EV's of PHEV's, bijna nooit worden de verliezen door het gebruik van verwarming of airconditioning vermeld. Voor degenen die geïnteresseerd zijn, zorg ervoor dat je een merk en model kiest dat de warmtepomp gebruikt in plaats van de gebruikelijke elektrische verwarming. Uw elektrisch bereik zal u doen glimlachen!

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum