Citroën C5 Aircross – DS7 Crossback - Vergelijkende Test

De prijs van meerwaarde

DS 7 Crossback Citroën C5 Aircross SUV Franse auto
AutoWeek 9 2020
AutoWeek 9 2020

Je leest het in AutoWeek 9 2020

Met het merk DS roert PSA zich volop in de spreekwoordelijke premiumhoek. Tenminste, ze wíllen dolgraag als ‘premium’ worden gezien, als serieus alternatief voor de gevestigde orde. Is die claim terecht? Laat de DS7 Crossback eerst maar eens aantonen welke meerwaarde hij biedt ten opzichte van een soortgelijk product uit eigen huis: de Citroën C5 Aircross.

We benijden de pr- en marketingafdelingen van DS niet. Die moeten de achteloze koper wijsmaken dat het in 2009 opgerichte (en sinds 2015 als zelfstandig merk opererende) luxemerk is ontsproten aan de invloedrijke oer-DS en inspiratie put uit de intrigerende SM. Daar is op zich niets mis mee, maar het zijn uiteindelijk wel Citroëns. Bij dat merk werd de Snoek min of meer ‘ontvoerd’ uit de geschiedenisboeken en moest het zich ineens in allerlei bochten wringen om dat iconische model niet (te vaak) meer te noemen in hun uitingen. Het voelt allemaal wat geforceerd, ook al wordt Citroën tegenwoordig meer betrokken bij de ‘heritage’ van DS. De focus van DS Automobiles, zoals het merk officieel heet, ligt dan ook niet op Europa maar op China – waar men over het algemeen minder goed op de hoogte is van de Citroën-historie. En dan zijn die Snoek en SM verdraaid handige instrumenten om het merk DS dat broodnodige stukje geschiedenis te verschaffen.

Om een sfeertje van Franse chic te creëren. De nuchtere Europeaan spendeert zijn premiumgeld doorgaans liever bij een merk dat zijn sporen al heeft verdiend. In dit daglicht zetten we de DS 7 Crossback naast onze Citroën C5 Crossback-duurtester. We leggen de soortgenoten uit dezelfde stal op een aantal verschillende onderdelen langs de ‘premium meetlat’ om uit te vinden waar nu precies de verschillen zitten, en of de DS 7 zijn hogere aanschafprijs kan rechtvaardigen.

INTERIEUR

DS associeert zich graag met avant-gardisme, Franse chic, haute couture en dure parfums. Dat vertaalt zich in de DS 7 Crossback naar een dashboard dat uit zijn voegen barst van de diamantvormige details, gevat in een deken van alcantara. Dat zachte materiaal omspant grote delen van het dashboard, alle zogenaamde ‘aanraakzones’ zijn bekleed. Hoewel we identieke onderdelen en bedieningsorganen tegenkomen, oogt het DS 7-dash duidelijk anders dan dat van de C5 Aircross. Met name de middentunnel is een kunstwerk op zichzelf met al die zogenaamde ‘toggle switches’. Ergonomisch misschien niet de beste keuze, maar het oog wil ook wat. Het centrale scherm meet 12,3 inch en is daarmee een maatje groter dan in de C5. Daar zit hij ingeklemd tussen de ventilatieroosters. Die zijn vierkant met afgeronde hoeken – de rode draad van deze Citroën.

Het kunststof op het dashboard en tegen de portieren voelt bij de DS 7 zachter aan dan bij de C5. Qua materiaalgebruik en afwerking opereert DS een stapje hoger dan Citroën, maar dat zegt niets over de sfeer in beide auto’s. Die kun je bij de DS 7 Crossback omschrijven als ‘chic sportief’, in de Aircross is het juist wat knusser en barokker, mede vanwege de bruine accentkleur en de grote zetels met blokkenmotief. In de Citroën zit je voor een knapperend vuurtje in een blokhut, in de DS voor een breedbeeld-tv in een strakke hotelkamer.

EXTERIEUR

De DS 7 Crossback mag dan wel de duurdere van de twee zijn, qua onderscheidend vermogen wint de C5 Aircross. Diens afgeronde vormentaal, two-tone kleurstelling en aparte front geven hem een heel eigen gezicht en een vriendelijke, goedmoedige uitstraling. De DS7 heeft een wat meer generiek SUV-uiterlijk, hij moet het hebben van de bijzondere details, zoals de drie (na het starten naar voren draaiende) diamantvormige koplamp-elementen, de verticale dagrijverlichting en de intrigerend vormgegeven, lasergegraveerde 3D led-achterlichten. “In dit segment willen kopers niets buitensporigs. Vergelijk het met een mooi pak. Dat is van zichzelf al mooi, het onderscheid wordt gemaakt met subtiele details”, verklaart de Nederlandse hoofdontwerper Ivo Groen het relatief behouden uiterlijk van de DS 7 Crossback.

RIJDEN

De DS 7 is merkbaar stiller aan boord, met dank aan extra isolatiemateriaal en dikkere zijruiten. Je hoort de motor bij accelereren wel zachtjes werken op de achtergrond, maar het geluid dringt minder door in de cabine dan bij de C5 Aircross.

Dat verandert in de Sport-stand, dan wordt de geluidsbeleving via de boxen versterkt – wat nogal kunstmatig overkomt. In beide auto’s biedt de 1.6 turbomotor van 180 pk ruim voldoende pit, de achttraps automaat die eraan vastzit, is wat onstuimig. Dat kan – en in het geval van de DS 7: moet – echt vloeiender. Het onderstel van de DS 7 is mooi uitgebalanceerd, mede dankzij de multilink achterasconstructie. Overhellen blijft netjes binnen de perken. De C5 Aircross met zijn ‘progressive hydraulic cushions’ (schokdempers met twee hydraulische druklagers) is ronduit comfortabel, wat hem een fijne reismobiel maakt. Het duiken bij remmen en licht ‘steigeren’ bij accelereren moet je erbij voor lief nemen.

PRIJS EN UITRUSTING

De DS 7 die wij reden, is de PureTech 180 in Performance Line-trim, in Nederland de meest verkochte uitvoering. Deze heeft een instapprijs van € 49.390, de DS 7 met deze motor is er als ‘Be chic’ vanaf € 48.190. Het model zelf heeft als basisprijs € 41.490, dan stap je in de hand geschakelde PureTech 130 in Chic-uitvoering. Die motor vormt ook de basis van het Citroën C5 Aircross-gamma, dat aftrapt bij € 32.490 voor de ‘Live’. Een verschil van exact € 9.000, waarbij er in de stan daarduitrusting geen grote verschillen zitten. De C5 Aircross op de foto, onze duurtester, is een PureTech 180 Business Plus van € 41.040. Inclusief de nodige opties zoals de pearl white-lak (E950), de ‘hype brown’-bekleding van de comfortstoelen (€ 1.500) en het panoramadak (€ 1.250) loopt de prijs op naar € 46.890.

Aan de DS 7-testauto is nog voor een kleine tien mille aan extra’s gehangen, waaronder een Focal audiosysteem (€ 1.000), DS Connected Pilot (adaptieve cruisecontrol met stuurhulp, € 2.180) en Active led-vision (adaptieve verlichting, € 1.280). Over de hele linie is de DS 7 (vanzelfsprekend) duurder dan een vergelijkbaar uitgeruste C5, maar biedt de catalogus van DS een uitgebreidere optielijst en meer personalisatiemogelijkheden.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

    Praat verder op het forum