Citroën C3 1.4 VTi Dynamique (2010)

Kleine marathonloper

Citroën C3 1.4 VTi Dynamique
Een volwaardige auto waarmee je zonder grimas en spierpijn 40.000 kilometer per jaar kunt rijden, hoeft allang niet meer een bakbeest van een kar te zijn. Een B-segmentauto is voor niet-veeleisende mensen meer dan voldoende. Dat bewijst de Citroën C3.

Wanneer we onze test-C3 ophalen, is er toch enigszins sprake van een koude douche. Hij mist om te beginnen de panoramische voorruit die het model tot op heden op alle foto's juist zo'n extravagant uiterlijk bezorgde. Het ronde karakter blijft gelukkig wel. Dat geldt ook voor de opvallende achterlichten, die met een soort liggende V net even wat minder saai zijn. De grote voorlampen passen meer in de huidige mode.

De C3 is groter dan zijn voorganger, maar blijft ruim onder vier meter. Binnenin volgt eenzelfde teleurstelling als aan de buitenkant. Een nieuwe C3 met navigatie en klimaatregeling heeft gecombineerd met de vernieuwende vormgeving wel iets om te bewonderen, maar zonder die opties houd je eigenlijk te weinig over voor een gloednieuw

model. De zilverkleurige strook die over de volle breedte loopt, ziet er geinig uit, maar is wel erg aanwezig. Bovendien is het materiaal minder mooi dan het oogt.

Daarboven voelt het allemaal gelukkig wat beter aan. De middenconsole doet wat saai aan. Het stuur is opvallend dik en voelt wel erg goed, met een mooie pasvorm voor je handen. De klokken doen denken aan die van de C5 en hebben wel iets warms. De afleesbaarheid is echter niet ideaal. De stoelen zijn zeer Frans. De zitting is wat kort en de zijdelingse steun is verre van optimaal.

Zweven

Uiteraard is de nieuwe C3 leverbaar met relatief sterke benzine- en dieselmotoren, maar wij hebben gekozen voor de 1,4-liter VTi, die een keurige 95 pk produceert. De motor, die door BMW en PSA samen is ontwikkeld, doet het in de C3 zonder meer uitstekend. De gasrespons is erg goed, vooral bij lage snelheden. Als je vlot van je plek wilt komen, reageert de motor perfect op het gaspedaal. En dat is in deze klasse absoluut geen vanzelfsprekendheid.

Bij hogere snelheden blijft de respons op hetzelfde goede niveau. Wel groeit de lawaaioverlast op de snelweg, iets wat meer aan de (slechte) isolatie dan aan de motor lijkt te liggen. Een prima machine dus. Dat kunnen we niet zeggen van de versnellingsbak, die zeer week aanvoelt. Je voelt niet duidelijk waar je mee bezig bent en met name bij het schakelen naar de vijfde versnelling moet je altijd maar gokken dat de 'vijf' daadwerkelijkis ingelegd.

Het rijden is zoals je van een Citroën mag verwachten: zeer comfortabel. Er zit werkelijk geen greintje hardheid in. Hobbels worden gladgestreken en stadsverkeer over drempels wordt ineens een stuk minder vervelend dan in andere auto's. Vooral omdat de C3 niet meteen te ver doorslaat, wat bij weke vering nog wel eens het geval kan zijn. Toch zijn we niet onverdeeld tevreden over de wegligging.

Als je de stad verlaat, blijkt de Fransman namelijk bij hoge snelheden niet zo stabiel als wat tegenwoordig de norm is in dit segment. Vooral de koersvastheid is niet helemaal zoals wij die graag zien, en voor het betere bochtenwerk is de auto helemaal niet geschikt. Genoeg andere merken laten zien dat comfort echt niet te koste hoeft te gaan van degelijk weggedrag. Nu heb je in zware regenbuien het idee dat je niet altijd de controle hebt die je zou wensen. En dat maakt de C3 voor tienduizenden kilometers per jaar toch minder geschikt dan een aantal concurrenten.

Signalement

Merk Citroen
Model C3 1.4 VTi Dynamique
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.590

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.397 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 136 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.941 mm / 1.728 mm / 1.524 mm
Wielbasis 2.466 mm
Massa leeg 1.050 kg
Laadvermogen 526 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 570 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 11,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,9 s / 7,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,3 s / 16,0 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 134 g/km

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum