Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

'Autorijden is mijn hobby'

67 reacties

Video
AutoWeek 14 2021
AutoWeek 14 2021

Je leest het in AutoWeek 14 2021

Vlak voor zijn tachtigste verjaardag kocht Wiel (what’s in a name?) Willems een fonkelnieuwe Citroën C1. Waar veel van zijn leeftijdsgenoten dan na zes jaar nog geen tienduizend op de teller hebben staan, tikte deze krasse knar met zijn Franse kar onlangs de 530.000 aan. Wiel is al 68 jaar idolaat van het merk, bezat 45 Citroëns en heeft ook nu nog een leuke collectie.

Gemiddeld 242 kilometer per dag, dat moet je rijden om na zes jaar op 530.000 kilometer uit te komen. Vanuit dat perspectief lijkt het ineens niet zo gek veel; zoiets moet in drie uurtjes wel te doen zijn. Maar dan wel elke dag! Om die astronomische afstand af te leggen, verstookte Wiel 26.500 liter euro 95 in zijn C1; op basis van de huidige literprijs komt dat neer op een kleine ! 45.000, zo’n ! 625 per maand. Volt trots vertelt Wiel over een recente monsterrit: op één dag vanuit zijn woonplaats Mill naar Rostock, vervolgens naar Berlijn en daarna weer terug naar huis, met af en toe een stop bij een filiaal van Ikea voor een hapje eten en toiletbezoek. Dan hebben we het over bijna 1.500 kilometer. Maar waarom, Wiel, waarom? “Autorijden is mijn hobby en nu mijn vrouw in een verzorgingstehuis zit, is het voor mij een prettige tijdsbesteding.

Vorig jaar en in 2019 heb ik heel veel gereden, bijvoorbeeld naar Alzheimercafés door het hele land, waar we veel goede gesprekken hebben gehad. Helaas is haar toestand verslechterd en kan ik niet meer voor haar zorgen. Ook ben ik veel onderweg in Frankrijk en België. Ik was al eens bij de Citroënfabriek bij Parijs en ik heb veel dealers bezocht. Helaas kan dat nu niet. Ik rijd al 68 jaar Citroën en met deze wil ik nu kijken hoe lang de techniek het volhoudt. En als ik over dezelfde genen als mijn moeder beschik, word ik misschien ook 107, dus dan ik heb nog 21 jaar te gaan.”

DEUKJE IN DE DORPEL

Zoals gezegd, Wiel is al sinds zijn eerste auto fan van Citroën. Toch reed hij in de gloriedagen van zijn schildersbedrijf ook een paar andere merken, zoals Mercedes, Volvo en Honda. In de lange lijst Citroëns die hij ooit bezat, ontbreken vreemd genoeg de DS en de CX. Wiel: “Die heb ik inderdaad nooit gehad. Wel tien keer een BX, zeven keer een Xantia en zelfs een Mehari. Er staat nu een heel bijzonder model in mijn garage: een C6 3.0 V6, die kocht ik in 2018. En ik heb een C4 Cactus, een Jumper en een Dyane. Die laatste kreeg ik geschonken van Citroën Frankrijk, nadat hij was gerestaureerd. Een mooie beloning voor mijn merktrouw.”

Tijdens zijn vele ritten in België, Luxemburg en Frankrijk brengt Wiel graag bezoekjes aan Citroen-dealers. Bij veel van hen is hij kind aan huis. Even een bakje koffie, rondje door de showroom om het laatste nieuws te bekijken en dan rustig weer huiswaarts. Meer dan eens stopt hij om een mooi kerkje te bekijken en meteen even de benen te strekken.

Een aanrijding heeft hij in al die jaren niet gehad, alleen een grote kei in de berm drukte een deuk in de rechter dorpel. De achterbumper kreeg een opknapbeurtje nadat het fietsenrek erin werd gedrukt bij het achteruitrijden. Domme pech. Het herstelwerk is zo te zien door de lokale slager gedaan, Wiel besteedt zijn geld liever aan benzine. Het onderhoud aan de C1 doet de garage om de hoek, op dat vlak is de merktrouw iets minder groot, hoewel dat ook een praktische reden heeft.

HOEZO, VERSLETEN!

Nu denk je misschien: kunst, dat uitgerekend deze Citroën die kilometerstand heeft gehaald, de techniek is immers van Toyota. Dat is deels misschien waar, maar Wiel koos voor de in Nederland zelden verkochte 1,2-litermotor met 82 pk. En die komt toch echt uit de magazijnen van PSA en is ook gebruikt voor de Citroën C3, de C4 Cactus en bijvoorbeeld ook in de Peugeot 208 en 308. Waarmee meteen gezegd is dat de kleine, lichte C1 prettig gemotoriseerd is met deze driecilinder krachtbron.

Zou de 130 pk-turboversie ook passen? Dat zou een bommetje opleveren! Joep heeft na zijn proefrit vooral kritiek op de koppeling en op het trillen op de snelweg. Dat is niet het enige versleten onderdeel, zo blijkt tijdens de inspectie. Wiel: “Versleten? De banden? Welnee, die kunnen nog een tijd mee hoor, ze mogen tot 1,6 millimeter.

Ik heb met de vorige set 152.000 kilometer gereden.” Met de vervanging van de schijven wordt het ook niet zo nauw genomen, ook al zijn de remblokken nog vrij recent vernieuwd. Motor en transmissie zijn droog aan de onderkant, afgezien dan van een stel zwetende aandrijfashoezen. En Joep ontdekt ook nog sporen van opgedroogde koelvloeistof, de restanten van een reparatie. De waterpomp is niet zo lang geleden vervangen.

Wiel heeft nog grootse plannen met zijn C1 en als hij dit tempo weet vol te houden, zien we hem medio 2026 als 91-jarige terug met de magische tellerstand van één miljoen.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Indrukwekkende prestatie, zeker gezien de leeftijd van de eigenaar. De kilometers zijn niet helemaal ongemerkt aan de techniek voorbijgegaan. Zo gaat de koppeling erg zwaar en loopt het druklager op zijn einde. Met een set nieuwe banden, verse remschijven en een frisse koppeling is de C1 weer tiptop.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Citroen
Model C1 PureTech 82 Airscape Shine
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.199 cc
Maximaal vermogen 60 kW / 82 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 116 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.440 mm / 1.630 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.340 mm
Massa leeg 840 kg
Laadvermogen 400 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden165/60R15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s
Brandstofverbruik 4,3 l/100km
CO2-uitstoot 99 g/km

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.