Citroën C1 VTi 72 Shine (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C1 VTi 72 Shine |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 150 km |
De eerste kilometers!
- 150 km
Welkom bij mijn eerste AutoWeek review!
Een nieuwe auto:
Enkele weken geleden heb ik samen met mijn vriendin besloten om een nieuwe auto aan te schaffen (lees: Private Lease). Dit is mijn eerste nieuwe(!) auto, hiervoor heb ik enkel occasions gereden (budget telkens rond de 1000-1500 euro). Onder andere een Audi A3 (bj. 1997) en een Ford Focus (bj. 2000).
Na een paar weken overleggen en afwegen hebben wij de knoop doorgehakt. Wij gaan Private-Leasen. Op het internet zijn we snel tot de conclusie gekomen dat het één van de Citroën-Peugeot-Toyota broertjes wordt. Oftewel: de C1, de 108 of de Aygo. De drieling lijkt qua interieur dusdanig op elkaar, dat het een kwestie werd van uiterlijk, uitstraling en merkbinding. Door voorgenoemde viel de Aygo bij ons snel af.
Het ging uiteindelijk dus tussen de Peugeot en de Citroën. De Citroën scoorde voor ons beter op de drie bovengenoemde punten en zodoende was de eerste testrit een feit. De auto beviel uitstekend. De dealer was keurig en de verkoper niet opdringerig. Na de eerste gesprekken waren we al bijna zeker: dit wordt onze nieuwe auto. Maar toen besloot mijn vriendin online tóch nog even naar de 108 te kijken. En wat bleek? Deze kwam een stuk goedkoper uit de configurator op de website! Vervolgens een afspraak gemaakt bij de Peugeot-dealer waar we snel het (enige?) nadeel te horen kregen.. levertijd: 6 maanden.
Gezien onze goede ervaring met de Citroën dealer, waren we er niet al te rouwig om. Na enige onderhandeling met de Citroën-verkoper ("Wat kunnen jullie doen met de prijs die Peugeot ons heeft geboden?") en drie weken wachten staat er een mooie, glimmende, witte, Citroën C1 Shine op de stoep.
Wij hebben voornamelijk gekozen voor de duurdere Shine uitvoering, vanwege Climate-control en het 7" touchscreen. Ik heb verder namelijk het gevoel dat de uitvoeringen elkaar niet veel ontlopen.
Het eerste gevoel:
De auto voelt ruim aan van binnen. Stoelen zitten goed, het touchscreen laat zich makkelijk en snel bedienen en de auto stuurt lekker door de straatjes heen. Ondanks zijn formaat, lijk ik minder overzicht te hebben. Waar dit door komt weet ik nog niet, misschien is het de stand van mijn stoel, misschien is het gewoon wennen. De tijd zal het leren. Ondanks de 4 PK meer dan de vorige motor (van 68 naar 72) is het uiteraard geen scheurijzer. Wel rijdt hij verrassend fijn bij de 130 km/u.
Voor nu, de samenvatting eerste indruk:
Pluspunten:
- Comfortabele stoelen
- Mooi afgewerkt van binnen (kleuren, dashboard)
- Schakelt en stuurt fijn
- Goede snelle elektronica (touchscreen)
Minpunten:
- Weinig "opbergvakjes"
- Voor Apple CarPlay is een USB-kabel nodig
- Geen centrale ventilatierooster (alleen zijkanten)
Wanneer er wat meer kilometers op de teller staan, kom ik terug voor een betere indruk!
(Betrouwbaarheid en Gebruikskosten op "Voldoende" aangezien deze mij nog niet bekend zijn)
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Private lease: dit betaal je voor de goedkoopste auto's

Citroën C1 Puretech 82 – 2015 – 530.385 km - Klokje Rond

Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

Test: Renault Twingo - Hyundai i10 - Citroën C1

Test: Citroën C1 - Fiat Panda - Hyundai i10 - Kia Picanto - Peugeot 108 - Skoda Citigo
