Citroen Berlingo 1.9 D Multispace (1997)

Van alle markten thuis

Citroen Berlingo Multispace 1.9D

Veel compacte bestellertjes zijn er ook met achterzijruiten en achterbank. De Citroën Berlingo Multispace is er bijvoorbeeld zo een. Een interessant alternatief voor een goedkope ruimtewagen of stationcar?

Sinds jaar en dag kom je ze overal tegen: snelle koeriers met kleine bestellertjes, om zelfs in de krapste binnenstad in elk achteraf-straatje te kunnen komen. Het zijn heel simpel geconstrueerde autootjes volgens vrijwel identiek recept: zaag een compact vijfdeurs autootje doormidden en las aan de voorste helft een grote rechthoekige kist. Mooi hoefde het allemaal niet te zijn, als het maar ruim was.
De laatste paar jaar is de vormgeving van deze modellen volwassener geworden. Bij de Citroën Berlingo zijn helemaal geen twee helften meer te herkennen; het koetswerk is één vloeiend geheel. En het is zowaar 'n auto waar je goed mee voor de dag kunt komen.
Laten we onze ruimtereis maar eens achterin beginnen. Daar laat de Berlingo zien dat hij dicht bij de personenauto staat door de grote achterklep. Kun je onder staan als het regent en je hebt een perfect zicht naar achteren. De bagageruimte met de achterbank omhoog is fors van afmetingen. Een bagageruimte- afdekking is standaard. Maar er is nog meer mogelijk: klap de achterbank neer en je hebt bijna drie kuub (onbeklede) laadruimte. De rubber vloermat stinkt flink als de auto een tijd in de zon heeft gestaan. De ongedeelde bank vouw je gemakkelijk van achteruit samen tegen de voorstoelen.
De Berlingo is voorin erg ruim, doordat het dak daar ook al extra hoog is. Je zit in deze auto een stuk hoger, waardoor je een beter overzicht hebt. De voorruitstijlen vonden we aan de dikke kant. Deze Fransoos doet beslist aan een ruimtewagen denken. Maar de bereikbaarheid van de achterbank is een stuk slechter dan bij zo"n MPV. Je moet naar achteren klauteren via een relatief kort voorportier. We moeten er dan ook niet aan denken dat je je koter van één jaar in zijn kinderstoeltje op de achterbank moet wurmen. Eenmaal achterin aangekomen tref je een zee van ruimte aan: prima plaats voor je benen en een werkelijk gigantische hoofdruimte.
Naast veel ruimte voor koffers biedt de Berlingo ook behoorlijk wat plek voor allerlei klein, ongeregeld goed. Om te beginnen is er een breed bergvak boven je hoofd voorin, onder het omhoog lopende dak. Daarnaast portiervakken, twee vakjes in de middenconsole, een dashboardkastje, netten tegen het dak en naast de achterbank. Wie een airbag voor de passagier bestelt, kan naar zijn dashboardkastje fluiten.

Net 'n personenauto

De Berlingo geeft de bestuurder de indruk in een personenauto te zitten. Het dashboard is overzichtelijk en heeft zelfs standaard een toerenteller. De schakelaars linksonder het stuur zijn onverlicht. Je kunt kiezen of je de radio laag achter een klep wilt of hoog in het zicht.
Citroën gebruikt fleurig bekleed meubilair dat een goede zit biedt, maar iets meer steun onder in de rug zou mogen geven.
Vergeleken met een personenauto uit dezelfde prijsklasse komt deze "besteller-met-bank" goed voor de dag. De Berlingo Multispace heeft standaard hoofdsteunen achterin, airbag voor de bestuurder, ruitewisser achter, achterruitverwarming, hoogteverstelling stuur, afdekzeil bagageruimte, getint glas, metallic lak en gekleurde bumpers. Centrale portiergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen voor in combinatie met verwarmde buitenspiegels en een elektrische bediening voor het rechter exemplaar is eveneens standaard.
De vertrouwde 1,9-liter atmosferische diesel van het PSA- concern is een mooie motor met voldoende trekkracht onderin en een prachtig geluid. Hij is overigens stiller dan de benzinemotor waarmee je de Berlingo ook kunt krijgen! Met een verbruik van 1:13,3 scoort hij gemiddeld.
Bij het rijden vertoont hij op het scherpst van de snede een onderstuurkarakter. Hij reageert wel iets op gas loslaten tijdens rap bochtenwerk. Een dergelijke rijstijl wordt echter op voorhand enigszins ontmoedigd door het overhellen, dat erger aanvoelt dan het is. Het veercomfort is dik voor elkaar. Alle hobbels worden, als ze het interieur al bereiken, op een heel beschaafde manier doorgegeven. De comfortindruk wordt een tikje ondermijnd door rammeltjes in het koetswerk.
Citroën heeft met de Berlingo Multispace een vrolijk autootje op de weg gezet, dat een vorstelijke partij ruimte biedt. Bovendien is de uitrusting compleet.

PLUS & MIN

  • +Opvallend model
  • +Compleet uitgerust
  • +Zeer comfortabel
  • -Veel zichtbaar blik
  • -Diesel niet zo rap

Signalement

Merk Citroen
Model Berlingo 1.9 D Multispace
Carrosserie 4-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 17.039

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.905 cc
Maximaal vermogen 51 kW / 69 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.108 mm / 1.719 mm / 1.801 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.185 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 590 kg
Banden175/70R14Prijzen
Topsnelheid 142 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,6 s (fabrieksopgave: 19,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 17,6 s / 26,7 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km (fabrieksopgave: 6,6 l/100km)

PRIVATE LEASE Citroën Berlingo

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum