Chrysler Stratus 2.0i 16V LE (1995)

Hoeveel Status heeft de Stratus?

Chrysler Stratus 2.0i 16V LE
De jongste Chrysler is de Stratus. Naar Amerikaanse begrippen een wagen van gemiddeld postuur. In Europa hoort hij echter bij de grotere jongens. Auto's waarvan vaak enige status uitgaat. Past de Stratus in dat rijtje?

Het voorkomen van de Chrysler Stratus is zeker uitgesproken en dus zijn hier de meningen over "mooi of lelijk" nogal verdeeld. Met name de sterk naar voren springende, grof uitgevallen grille met lijnen die elkaar kruisen als in een vizier, zorgt voor discussie. Aan de Stratus kun je trouwens goed zien dat hij is ontwerpen volgens Chryslers cab-forward-principe; de sterk schuin geplaatste voorruit begint ongeveer ter hoogte van de vooras en de achterwielen staan duidelijk achter de passagierscabine.
Zijn cilinderinhoud van 1996 cc is goed voor 131 pk/96 kW en 174 Nm. Daarmee moet de Stratus een top van 200 km/h kunnen halen. Over het optrekken van 0 tot 100 doet hij 11,5 seconden. De tussenacceleratie van 80 naar 120 wist de Stratus in de vierde versnelling in 10,3 s af te leggen. Dezelfde exercitie, maar dan in "vijf", gaf 18,1 seconden op de stopwatch. Dit maakt duidelijk dat de "vijf" van de Chrysler een spaarversnelling is; alleen bedoeld om de auto zich op kruissnelheid te laten voortbewegen.
Auto"s uit de VS hebben de laatste jaren een meer Europees karakter gekregen. Maar onderhuids zijn er toch nog wel de nodige Amerikaanse trekjes overgebleven. Zo is de besturing van de Stratus sterker bekrachtigd dan we van Europese wagens gewend zijn. Dat kan bij parkeermanoeuvres overigens goed van pas komen. Op snelheid is die bekrachtiging gelukkig minder nadrukkelijk aanwezig.
Als het om schakelen gaat, heeft Chrysler nog niet die verfijning bereikt die voor de meeste Japanse wagens en ook steeds meer Europese normaal is. Het inleggen van de versnellingen verloopt bij de Stratus niet al te gladjes. Prettig is wel dat de schakelwegen kort zijn. De wat bruut aangrijpende koppeling zorgt er, samen met de motor die er stevig aan trekt, wel voor dat de Stratus een krachtige indruk maakt. Hij voelt tijdens het optrekken, overschakelen en verder accelereren aan alsof hij er echt "zin" in heeft. Daarbij laat zijn motor een gedempte maar toch duidelijke waarneembare grom horen.
Het vermogen dat de dwarsgeplaatste Chrysler-motor ontwikkelt gaat naar de voorwielen. Het zal dan ook niet verbazen dat de Amerikaan wel zo ver te krijgen was dat hij in een snel genomen bocht over de voorwielen wilde gaan schuiven.
De Stratus is vrij stug geveerd en vervoert zijn inzittenden niet al te comfortabel over slecht geplaveide wegen. Hij wil echter bij het rijden over een hobbel of een richel nog wel eens een stuk uit de veren komen.

Toch Amerikaans

Het interieur doet onmiskenbaar Amerikaans aan. Dat komt bijvoorbeeld door de grote Amerikaanse radio/cassettespeler en de vele knopjes en schakelaars op de armleuning van de bestuurder. Ze zijn van de elektrisch verstelbare spiegels, de elektrisch bedienbare ramen voor en achter en de centrale portiervergrendeling. Typisch Amerikaans zijn ook de bekerhouders voor aan de tunnelconsole. In een van deze ronde uitsparingen is overigens een asbakje ondergebracht. Maar dat kan makkelijk worden verwijderd. Veel ruimte waar je spulletjes kwijt kunt, heeft de Stratus niet te bieden. Een ruimte onder de middenconsole, wat plaats in de buurt van de handrem en kleine kaartenvakken. De stoelen zijn nadrukkelijk geprofileerd en bieden veel steun aan de bovenbenen. Het verschil in hoogte tussen voor- en achterkant van de zitting lijkt ons echter wat te groot.
Met zijn wielbasis van 2743 mm biedt de Chrysler Stratus zijn achterpassagiers flink wat plaats. Ook de kofferruimte mag er zijn. Moet er meer mee, dan kan het middelste deel van de rugleuning is in z"n geheel worden neergeklapt.
De Stratus is van een ruime standaarduitrusting voorzien: in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, hoofdsteunen voor en achter, in hoogte verstelbaar stuur, airconditioning, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, bestuurdersairbag en airbag aan de passagierszijde. ABS ontbreekt in dit rijtje en is ook niet leverbaar. Chrysler vraagt voor de Stratus 2.0i 16V LE zo"n 50.000 gulden en dat is zeker niet verkeerd.

Signalement

Merk Chrysler
Model Stratus 2.0i 16V LE
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 22.687

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.996 cc
Maximaal vermogen 98 kW / 131 pk bij 5.850 tpm
Maximaal koppel 174 Nm bij 4.950 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.746 mm / 1.822 mm / 1.374 mm
Wielbasis 2.743 mm
Massa leeg 1.350 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 450 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 215 g/km