Chevrolet Aveo 1.4 16V Class (2006)

Wereldauto

Chevrolet Aveo 1.4 16V Class
Het had weinig gescheeld of we hadden de Chevrolet Aveo hier in Europa nooit gezien. Het model is een zendeling, vooral bedoeld om mensen in landen met een op dit moment zwakke economie mobiel te krijgen én te houden.

Om dicht op die markt te zitten en vanwege de goedkopere productie, bouwt Chevrolet de Aveo in China. Dit model wordt overigens voor meerdere markten gebouwd en dat verschaft hem het predikaat 'wereldauto'. Dat de Aveo de merknaam Chevrolet draagt maar eigenlijk een erfenis is van Daewoo, is genoegzaam bekend. Hij volgt in het gamma de Kalos sedan op. De voorruit, de bodemplaat en enkele plaatdelen zijn dan ook afkomstig van de Kalos. Zijn snuit is echter nieuw en toont de nieuwe designstijl van het merk. Het uiterlijk is typisch Koreaans. En profil ontdekken we een wigvorm, die het ontwerp meer dynamiek verleent. Een scherpe vouw over de gehele lengte net boven de portiergrepen, een kofferklepspoilertje en forse bumpers in de carrosseriekleur geven de Chevrolet een snufje finesse. In de wielkasten zitten wielen die veel te klein lijken voor de auto, terwijl de importeur nota bene al grotere wielen onder onze testauto blijkt te hebben gemonteerd.


Eén oor
Deze Aveo wil best op één oor gaan hangen in de bocht. Het onderstel is vooral op comfort afgesteld en staat enige deining van de koets toe. Op glad asfalt heb je nergens last van, maar wordt de ondergrond pokdaliger, dan leren we een heel andere kant van deze Chinees kennen. Kuilen en hobbels worden bruusk en met veel gebonk opgevangen. De besturing is gespeend van enig gevoel en je hoepelt jezelf het heen en weer aan het grote, gladde stuurwiel om hem de bocht door te krijgen.
Maar zijn stuurgedrag is nog heilig in vergelijking met zijn schakelgedrag. De versnellingspook laat zich vaag en hakerig bedienen. Bovendien zijn de overbrengingsverhoudingen ongelukkig gekozen. Bij het opschakelen is de toeren-val van de motor telkens erg groot. En dat kost snelheid. De motor zelf doet stil en onverstoorbaar z'n werk. Nee, het is de bak die roet in het eten gooit. De spurt van 0 naar 100 km/h neemt 11,9 seconden in beslag. De tussensprint van 80 naar 120 km/h vormt een ware kwelling voor de Chevrolet; in het vierde verzet kost het 'm 15,7 seconden, in het vijfde liefst 20,1 seconden.


Twee sterren
Ook achter het stuur valt onmiddellijk de grote overeenkomst met de Kalos op. Wel helt de middenconsole nu wat meer achterover, waardoor het dashboard moderner aandoet. Dat doen ook de materialen waaruit het dashboard is opgetrokken.
Zolang je er niet aanzit, tenminste, want dan blijkt het plastic toch een stuk harder te zijn dan het eruitziet.
Over de ergonomie hebben we geen klachten. De grote klokken lees je in een oogopslag af, hoe het stuurwiel ook staat afgesteld. Af fabriek beschikt deze Chevrolet over een audio-installatie, een in hoogte verstelbaar stuur, een middenarmsteun vóór en elektrisch bedienbare achterste portierruiten. Ook zijairbags voorin zijn standaard. Deze veiligheidsitems ten spijt wist de Aveo in de Euro NCAP-crashtests slechts twee van de vijf sterren te veroveren.
In de strengere Amerikaanse US NCAP-crashtest pakte de Chevrolet wél het volle pond aan punten, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Signalement

Merk Chevrolet
Model Aveo 1.4 16V Class
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.422

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.399 cc
Maximaal vermogen 69 kW / 94 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 130 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.310 mm / 1.710 mm / 1.505 mm
Wielbasis 2.480 mm
Massa leeg 1.022 kg
Laadvermogen 518 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 500 kg
Banden185/55R15Prijzen
Topsnelheid 176 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 11,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,8 s / 10,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,7 s / 20,1 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.