BMW X5
Baas boven baas
- Niek Schenk
- Eerste rijtest
Zuiniger, ruimer en slimmer: de BMW X5 is in veel opzichten ingrijpend vernieuwd. Al is hem dat niet meteen aan te zien.
De X5 is compleet vernieuwd. Toch komt bijna alles in deze auto je bekend voor. De combinatie van herkenbaarheid én verfijning moet ervoor zorgen dat de X5 de baas blijft in zijn segment. Grote kans dat dat gaat lukken, want er is nog steeds geen andere SUV op de markt waarin een sportief weggedrag en comfort zo goed samengaan. BMW vond het vanwege zijn ijzersterke imago te gewaagd om een compleet andere auto van de X5 te maken. Bovendien neemt het merk momenteel al genoeg risico's door elektrische auto's op de markt te brengen.
De X5 heeft sinds 1999 in belangrijke mate bijgedragen aan de onstuimige groei van het merk. Hij was destijds als sportief rijdende, luxueuze SUV een trendsetter en de aanleiding voor een complete X-familie, die vandaag een derde van alle BMW-verkopen voor zijn rekening neemt. De X5 wordt in de wandelgangen van het hoofdkantoor niet voor niets 'The Boss'genoemd. In de afgelopen anderhalf jaar zijn de verkoopcijfers van de X5 bovendien weer met enkele procenten gestegen. Met een auto die zelfs aan het einde van zijn levenscyclus nog veel geld in het laatje brengt, moet je voorzichtig omgaan.
De derde generatie van de X5, die op 16 november bij de Nederlandse dealers staat, oogt wat braver dan voorheen. BMW's designchef Karim Habib: ,"In sommige delen van de wereld vroegen klanten om meer elegantie en luxe. Daar hebben wij deze keer dus de nadruk op gelegd. Veel zwarte kunststof onderdelen in het front zijn nu in carrosseriekleur uitgevoerd. Dat staat chic. Verder bleek uit marktonderzoek dat veel klanten tegenwoordig een wat meeringetogen X5 willen. Ook aan die wens komen we nu tegemoet met een wat rustiger design." Tegelijkertijd is de X5 aanweziger dan ooit door de prominentere dubbele nieren, met daarin wijd uiteenstaande lamellen voor de luchtkoeling. Habib vervolgt: "Aan de zijkant zie je duidelijk dat de X5 nu iets lager is en mede dankzij een langere motorkap gestrekter oogt. Dat maakt hem eleganter. De Duitse SUV werd ruim 3 centimeter langer. Op de achterbank biedt het vernieuwde model meer ruimte dan de vorige generatie, al kwam je ook daarin eigenlijk weinig tekort.
10 inch
Het interieur van de nieuwe X5 komt net als de buitenkant bekend voor. Maar er hebben wel degelijk vrij grote veranderingen plaatsgevonden. Zo staat er nu een ruim 10 inch groot breedbeeldscherm boven op het dashboard. Voor de eerste keer biedt de X5 bovendien keus uit verschillende kleuren interieurverlichting, deels geïntegreerd in sierlijke lijsten, wat tot een chiquere sfeer leidt. Verder is de keuze aan kleurrijke stoffen en deftig leer om de BMW mee aan te kleden groter dan voorheen.
De in twee delen te openen achterklep is voortaan standaard elektrisch te bedienen met de afstandsbedieningof met een schakelaar bij de stoel van de bestuurder. De achterbank is nu standaard in drie delen neerklapbaar, waardoor de bagageruimte vergroot kan worden van 650 naar maximaal 1.870 liter, respectievelijk 30 en 120 liter méér dan bij de voorganger. Als vanouds is er tegen meerprijs een derde zitrij leverbaar om van de X5 een zevenzitter te maken. BMW geeft overigens toe dat de twee achterste zitplaatsen eigenlijk alleen geschikt zijn voor kinderen.
Met flink wat nieuwe elektronische features is de X5 helemaal bij de tijd. Voor het eerst kunnen letters en cijfers voor de navigatiebestemming of telefoon niet alleen met knoppen of spraakcommando's worden ingevoerd, maar ook door ze simpelweg met je vinger op de knop van de iDrive te 'schrijven'. Dit geïntegreerde touchpad, waarvan Audi ooit de primeur had, biedt tevens de mogelijkheid om met je vingers de kaart van het navigatiesysteem te verschuiven en in of uit te zoomen. Op het grote beeldscherm kan allerlei informatie worden opgeroepen die bij het terreinrijden van pas komt. De verdeling van de aandrijfkracht, bijvoorbeeld. Het stijgings- of dalingspercentage en het eventuele wankelen van de auto wordt met duidelijke 3D-graphics minutieus in beeld gebracht dankzij het Xdrive Status Display.
Volledige parkeerassistentie
Eén van de nieuwe rijhulpen inde X5is de volledig automatische Parking Assistant, die niet alleen stuurt, maar ook gas geeft en remt. De Traffic Jam Assistant neemt je in de file (tot een snelheid van 40 km/h) het werk uit handen, inclusief de besturing. Led-koplampen zijn een optie. Het head-Up display (eveneens optioneel) is vernieuwd en de infraroodcamera van Night Vision detecteert nu niet alleen mensen, maar ook dieren in het donker. Met de Dynamic Light Spot wordt overstekend wild letterlijk in de schijnwerper gezet, in de hoop dat je het beest nog tijdig kunt ontwijken. Midden op het dashboard, onder de knop van de alarmverlichting, zien we een nieuwe knop waar een met rood of groen omcirkeld autootje op staat. De kleur duidt erop dat de assistentiesystemen zijn in- of uitgeschakeld, zoals het automatische remsysteem, dat werkt bij snelheden tot 60 km/h. Met één druk op de knop kun je de systemen allemaal tegelijk aan- of uitzetten, maar het is ook mogelijk ze apart aan te vinken in een menu. Over menu's gesproken: als het om de ondersteltechniek gaat, biedt de X5 zo langzamerhand meer keuzemogelijkheden dan de afhaalchinees. Naast het standaard onderstel is er keus uit maar liefst vier adaptieve varianten: Comfort, Professional, Dynamic en M. Welke variant je ook kiest, de X5 blijft de best rijdende auto in zijn klasse; dat wordt al na de eerste kilometers duidelijk. Dit mag dan een SUV zijn, hij daagt je voortdurend uit om met net iets meer snelheid een bocht in te duiken. Eén van de belangrijkste vernieuwingen is dat de hydraulische stuurbekrachtiging is vervangen door een elektrische variant. De besturing voelt daardoor iets kunstmatiger aan, maar dat went snel. Het gaat er vooral heerlijk licht en direct aan toe, en met de nodige precisie.
De nieuwe X5, die in de Verenigde Staten wordt gebouwd, is de eerste BMW met zogenaamde Aero Blades. Deze verticale luchtgeleiders bij de achterruit sluiten aan op de dakspoiler en verminderen de luchtweerstandtot een Cw-waarde van 0,31 voor de xdrive 30d. Hij is zuiniger geworden door gewichtsbesparing (tot 90 kg) en een start-stopsysteem. Laat de bestuurder het gas los, dan wordt als het even kan de aandrijfas van de motor losgekoppeld. Door dit 'zeilen' bij snelheden tot 160 km/h wordt de motor vrijwel niet meer belast, wat tot een lager verbruik leidt. Verder kan het geavanceerde navigatiesysteem de berijder adviseren het gaspedaal los te laten, als een snelheidslimiet of een scherpe bocht zich aandient.
Door al deze ingrepen werd de 450 pk sterke V8 van de Xdrive 50i 16 procent zuiniger, terwijl hij 10 procent meer vermogen levert. De X5 Sdrive25d heeft met zijn viercilinder dieselmotor de laagste CO2-uitstoot (149 g/km) en een verbruik van slechts 5,6 liter per 100 kilometer. De nieuwe 'instap-diesel' is met zijn prijs van € 68.200 de goedkoopste versie en de enige met uitsluitend achterwielaandrijving; een primeur voor de X5. Volgend jaar verschijnt er nog een extra zuinige en schone X5: de eDrive. Dat wordt een plug-inhybride. De eDrive – die als conceptmodel op de IAA staat – kan over een afstand van 30 kilometer elektrisch rijden, verbruikt 3,8 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van minder dan 90 gram.
Bij deze eerste kennismaking staat de Xdrive 30D voor ons klaar. De 258 pk sterke diesel zorgt ervoor dat de X5 niets tekortkomt. Hij garandeert rijplezier van het hoogste niveau, niet in de laatste plaats omdat de motor en de standaard achttrapsautomaat op een voorbeeldige manier samenwerken. Mede door de lagere luchtweerstand, is het rijwindgeluid in de nieuwe X5 tot een minimum gedaald. De stilte draagt bij aan het comfort, dat toch al op een hoog niveau staat dankzij het daadkrachtige onderstel. De BMW X5 laat zich nauwelijks door oneffenheden in het wegdek van de wijs brengen en biedt comfort in overvloed.
Als we later overstappen in de Xdrive 50i, blijkt deze toch echt de slagroom op de taart. Meer kracht en souplesse dankzij de beresterke 4,4-liter V8-benzinemotor, die hem in slechts vijf seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h sleurt: welgeteld een halve seconde sneller dan het vorige model. Daarbij klinkt er nu een mooier geluid, en dat maakt de beleving van deze chique SUV compleet. Het is jammer dat aan dit automobiele genoegen een prijskaartje hangt dat hem slechts voor weinigen bereikbaar maakt.
Tijdens een uitstapje in het terrein blijkt dat het accent van deze ogenschijnlijke avonturier toch vooral op luxe ligt. Hij heeft net niet genoeg bodemspeling om flinke rotspartijen te kunnen bedwingen. Bovendien ontbreekt een tussenbak met lage gearing, wat het lastiger maakt tractie te vinden in ruig terrein.
Had je deze auto's al gezien?

BMW X5 F85 | 119.000KM | B&O | Panorama | HUD | Softclose | Surround Camera
- 2017
- 119.000 km

BMW X5 xDrive35i M-Sport High Executive|1ste Eig|Org NL|NAP|Soft-Close|Head Up|UNIEK|Dealer Onderhouden
- 2016
- 89.500 km

BMW X5 M50d Adaptive Cruise, Head Up display, Pano, Leder, Soft Close
- 2016
- 229.957 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.