BMW X2 xDrive 20d 190 pk (2018)

Rijplezier

BMW X2 xDrive 20d

Toen BMW kort voor de millenniumwisseling de X5 onthulde, wisten veel mensen niet goed waar ze moesten kijken. Een kleine 20 jaar later hebben we de X1, X3, X4, X5, X6 en binnenkort zelfs de X7. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om het hiaat in deze reeks te ontdekken.

De X2 staat tot de X1 zoals de X4 tot de X3 staat en de X6 tot de X5. Wanneer je hem eens rustig bekijkt, lijkt bovenstaande redenering toch niet helemaal te kloppen. Want waar de X4 en X6 echt een onderscheidende coupélijn hebben, is het verschil in silhouet tussen de X1 en X2 veel minder groot. Omdat de X1 een stuk kleiner is, zou een dergelijke lijn een te grote wissel hebben getrokken op de ruimte achterin. Bovendien, zo legde de ontwerper eerder uit aan AutoWeek, bleek tijdens het ontwerpproces dat de auto daarmee niet mooi in balans zou zijn. Om hem toch van de X1 te laten onderscheiden, heeft BMW een paar andere trucs uit de kast getrokken. Zo hebben de nieren een afwijkende vorm, waarbij de onderkant breder is geworden dan de bovenkant; een element dat bij toekomstige modellen de sportievere stijl zal gaan kenmerken. Verder hebben de C-stijlen een soort (uitgerekte) Hofmeister-knik en zijn ze voorzien van BMW-logo's. Het zijn stijlelementen die moeten herinneren aan legendarische BMW-coupés uit een grijs verleden. De wielkasten hellen een stukje voorover om meer snelheid te suggereren.

Onderscheidend

Aan boord is het onderscheidende vermogen van de BMW X2 ten opzichte van de X1 een stuk minder groot. Je kunt kiezen uit wat felgekleurde panelen, maar dat is bij onze X2 niet gedaan. Het dashboard is erg overzichtelijk, bestuurder-georiënteerd en opgebouwd uit erg mooie materialen en bevat nog analoge klokken. Ze vormen een rustig, goed afleesbaar geheel. Op de achterbank zijn beenruimte en hoofdruimte wat aan de krappe kant. Als geen ander weet BMW de aandrijving van de achter- naar de vooras te verhuizen zonder veel concessies te doen aan het rijplezier. Dat zagen we eerder al bij de 2-serie Active- en Grand Tourer en bij de X1; de X2 maakt daarop geen uitzondering. De sublieme balans en rust in het stuur heb je weliswaar niet, maar de balans van de koets is niettemin uitstekend. Met het dikke stuur heb je echt wat in handen en er is steeds veel contact met wat er aan de wielen gebeurt. De achterwielen worden door een platenkoppeling naar behoefte, en vooral heel secuur, ingeschakeld. Bovendien herkent de elektronica de behoefte daaraan zo mogelijk al voordat die ontstaat, waardoor het nog een hele opgave is onderstuur op te wekken. Een erg neutrale, veilige en toch sportief aanvoelende auto is het resultaat. De scherpte wordt nog verbeterd door het M Sportpakket X, een nieuw uitvoeringsniveau dat onder meer dynamic damper control en een 10 mm lagere plaatsing boven de weg bezorgt. De dieselmotor is met 400 Nm en 190 pk meer dan goed bemeten voor deze auto en met de achttraps Steptronic automaat (standaard) zit je altijd dicht bij de ideale waarden. Kleine minpuntjes: de motor laat zich vrij duidelijk horen en dat geldt nog meer voor het afrolgeluid van de banden (Pirelli P-Zero) en voor de rijwindgeluiden.

Oordeel

De BMW X2 is er met de geteste aandrijflijn voor net geen 60 mille. Het exemplaar in deze test is voorzien van High Executive-pakket, M Sport-pakket X, 20-inch wielen, elektrische stoelverstelling vóór plus nog wat kleinere genoegens en kost dan net geen 78 mille. De BMW stuurt erg fijn en dat kan voor liefhebbers voldoende zijn om voor deze auto te kiezen in plaats van een van zijn vele concurrenten.

Signalement

Merk Bmw
Model X2 xDrive20d
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 64.287

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.360 mm / 1.824 mm / 1.526 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.575 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 221 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 7,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km (fabrieksopgave: 4,8 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 142 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum