BMW X2 vs Jaguar E-Pace vs Volvo XC40 - Triotest

83 reacties

Video
AutoWeek 12 2018
AutoWeek 12 2018

Je leest het in AutoWeek 12 2018

Drie gloednieuwe modellen die bijna tegelijkertijd toetreden in een voor hun merk nieuw segment: zoiets komt maar zelden voor. De BMW X2, de Jaguar E-Pace en de Volvo XC40 kruisen in deze triotest de degens. Wat is de beste nieuwkomer?

Nu het met de economie weer iets de goede kant opgaat, komt er meer ruimte vrij voor luxe en weelde, vooral in het compactere segment. Wellicht is dat de reden dat drie premiummerken bijna gelijktijdig in een voor hen nieuw segment stappen. De BMW X2, de Jaguar E-Pace en de Volvo XC40 schurken dicht tegen elkaar aan als compacte, luxe crossovers. Het zijn drie onbetwiste kanshebbers op een glansrijke carrière. Ze gaan elkaar zonder twijfel flink in het vaarwater zitten en zullen de komende jaren gezamenlijk op heel wat shortlists pronken. Vandaag leggen we bloot op welke punten ze verschillen en in het voordeel van welk model die afwijkingen uitvallen.

Toen BMW kort voor de millenniumwisseling de X5 onthulde, wisten veel mensen niet goed waar ze moesten kijken. Een kleine twintig jaar later hebben we de X1, X3, X4, X5, X6 en binnenkort zelfs de X7. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om het hiaat in deze reeks te ontdekken. De X2 staat tot de X1 zoals de X4 tot de X3 staat en de X6 tot de X5. En toch, als je hem eens rustig bekijkt, lijkt die redenering niet helemaal te kloppen. Want waar de X4 en X6 echt een coupélijn hebben, is het verschil in silhouet tussen de X1 en X2 veel minder groot. Omdat de X1 een stuk kleiner is, zou een dergelijke lijn een te grote wissel hebben getrokken op de ruimte achterin. Bovendien, zo legde de ontwerper eerder uit aan AutoWeek, bleek tijdens het ontwerpproces dat de auto daarmee niet mooi in balans zou zijn. Om hem toch van de X1 te onderscheiden, heeft BMW een paar andere trucs uit de kast getrokken. Zo hebben de nieren een afwijkende vorm, waarbij de onderkant breder is geworden dan de bovenkant; een element dat bij toekomstige modellen de sportievere stijl zal gaan kenmerken. Verder hebben de C-stijlen een soort (uitgerekte) Hofmeister-knik en zijn ze voorzien van BMW-logo's, stijlelementen die moeten herinneren aan legendarische BMW-coupés uit een grijs verleden. De wielkasten hellen een stukje voorover om meer snelheid te suggereren.

BRITSE HUMOR

Meer nog dan BMW boort Jaguar een voor dit merk volledig nieuw segment aan. Eng? Het succes van de grotere F-Pace voorspelt veel goeds voor de nieuwe E-Pace. Het is momenteel de kleinste Jaguar uit het gamma en dat wordt subtiel onder de aandacht gebracht door een tekening aan de onderkant van de voorruit; we zien daar een volwassen jaguar met een welpje. Britse humor blijft uniek. Wie in het donker zijn E-Pace nadert en ontsluit, wordt opnieuw getrakteerd op de twee dieren, ditmaal geprojecteerd op het wegdek aan weerszijden van de auto. Waar BMW en Volvo hun compacte cross-over-coupés bewust heel anders hebben ingestoken dan de grotere modellen van hetzelfde merk, kiest Jaguar er net zo bewust voor om in de E-Pace veel overeenkomsten met de F-Pace te stoppen. Doordat de verhoudingen anders zijn, oogt hij wat hoger en boller dan zijn grotere broer. Vergeleken met zijn concurrenten hier heeft de E-Pace een veel sterkere coupé-daklijn. Dat is voor een deel optisch bedrog, gecreëerd door de bovenste en onderste lijnen van de zijraampartij in een punt te laten eindigen. De achtersteven heeft die typische Jaguarachterlichten en ook het front is met de enorme grille onmiskenbaar Jaguar.

Dan nummer drie. In de top-10 van meest gelezen nieuwsberichten van 2017 op onze site staan drie artikelen over de Volvo XC40. De auto was al publiekslieveling voordat hij officieel was onthuld. De gouden lepel in de mond van de boreling werd onlangs bekrachtigd met de titel Auto van het Jaar 2018. Of al die roem terecht is, valt te bezien. De start had echter niet beter gekund. De XC40 is voor Volvo een stap in een nieuw segment en die nemen ze met een nieuwe designtaal. Reden: de auto moet een ander, jonger publiek aanspreken en Volvo heeft met stijlelementen gespeeld die we aantreffen bij kleinere, minder premium cross-overs. Het resultaat is niet ieders smaak; we horen vergelijkingen met een Tonka-auto en de Suzuki Ignis, maar anderen lopen er juist mee weg. De vergelijking met de Ignis zit hem vooral in de C-stijl, die eruitziet alsof degene die de ramen moet uitzagen halverwege besloot een kortere weg te kiezen. Een two-tone kleurstelling behoort tot de mogelijkheden, maar opmerkelijk is dat onze demo (en ook de eerste auto's die we bij de dealers zien staan) die niet hebben.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (83) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum