AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
6

Welke moet je hebben?

Test: Volvo XC40 Recharge  T4 - Volvo XC40 Recharge T5

Volvo XC40 T4 & T5 Recharge Volvo XC40 T4 & T5 Recharge Volvo XC40 T4 & T5 Recharge Een wat stemmiger sfeer aan boord van de Inscription. Uiteraard is R-Design ook op de T4 mogelijk. In de duurtest- Recharge T5 zitten we op leer met uitstekende stoelverwarming. Volvo XC40 T4 & T5 Recharge Verschillen zie je niet. De 1.5-driecilinder in de T4 levert alleen minder vermogen. Laden gaat via deze klep. Zorg dat je een lang laadsnoer hebt, want dan kun je in krappe vakken bij openbare laadpalen toch achteruit inparkeren. De Inscription is wat stijlvoller, met meer chroom in de neus. Geheel volgens de laatste mode is alles zwart gelakt bij de R- Design en ook is er honingraatprofiel. De T4 is de geëlektrificeerde versie van de T2. De T5 is de geëlektrificeerde versie van de T3. Volvo XC40 T4 & T5 Recharge Volvo XC40 T4 & T5 Recharge
  • Stéphan Vermeulen
  • Autotest
23 februari 2021 om 14:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 7 2021
AutoWeek 7 2021

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 7 2021

De plug-in hybride Volvo’s XC40 Recharge T4 en Recharge T5 maken allebei gebruik van een driecilinder turbomotor en van dezelfde elektrokrachtbron. Het verschil zit hem in de kracht van de 1.5-benzinemotor. Die driecilinder levert in de T4 129 pk en in onze duurtest-T5 180 pk. Welke moet je hebben?

Zelfs nu in de Nederlandse prijslijst de aanvankelijk geleverde diesels zijn geschrapt, blijft er een keur aan aandrijfvarianten over voor de Volvo XC40. De T2 en T3 zijn de instappers met de 1.5-turbo-driecilinder. De T4 Recharge en de T5 Recharge zijn de plug-in hybride versies, waarbij de driepitter wordt gekoppeld aan een elektromotor. Verder zijn er ook nog de B4 en de B5. Die hebben een 2,0-liter viercilinder met turbo en zijn voorzien van mild hybrid-technologie. Topper van het gamma is de XC40 Recharge P8 met 408 elektrische paardenkrachten.

De T4 Recharge, die samen met onze duurtester in deze test optreedt, doet het wat rustiger aan, al blijft een systeemvermogen van 211 pk een waarde waarmee je op een hopelijk snel weer toegestaan verjaardagsfeestje indruk maakt. Dat vermogen komt van een 129 pk sterke versie van de driecilinder, exact dezelfde als in de stekkerloze T2, en een 60 kW sterke elektromotor. Bij elektromotoren schieten sommigen in de vlekken wanneer je spreekt over paardenkrachten, maar het komt neer op 82 pk. Dat zal de toehoorders op het genoemde verjaardagspartijtje meer zeggen dan wanneer je over kilowatts spreekt. En uit welk vaatje tapt de T5 Recharge? Zijn elektromotor is identiek aan die van de T4 Recharge en dat betekent 60 kW en 160 Nm. De driecilinder levert hier echter 180 pk en Volvo noemt ook een systeemvermogen van 262 pk. In de puur elektrische modus heb je in beide stekker-Volvo’s dus evenveel vermogen en trekkracht tot je beschikking als de bestuurder van een elektrische Renault Twingo. De XC40 moet dan in de stand Pure staan en je moet dan echt voorzichtig met het gaspedaal omgaan.

Uiteraard moet het 10,7 kW accupakket van de Volvo wel geladen zijn. Trap niet door de weerstand van het rechterpedaal, want dan activeer je de kickdown en springt de benzinemotor altijd bij. In de stad en op binnenwegen komt de XC40 op elektrokracht netjes met het verkeer mee. Invoegen op de snelweg op alleen de elektromotor is een uitdaging, maar door met beleid en geduld in te voegen, zal de benzinemotor nog steeds niet in actie komen. Ben je met een volle accu vertrokken, dan geeft het display zelfs in de koude week dat we ze naast elkaar reden een optimistische 40 kilometer aan. We kwamen in de T5 Recharge met een behoorlijk gedeelte snelweg 34 kilometer ver. Bij de T4 Recharge was dat 32 kilometer, wat gezien het winterschoeisel van die testauto netjes is.

Zoals bij elke test met plug-in hybrides splitsen we het verbruik op in een elektrisch deel en een meting waarbij de energie uit de tank komt en waarbij we niet pluggen en de auto als normale hybride fungeert. De T4 Recharge sprong met zijn 129 pk een stuk spaarzamer om met de benzine dan zijn 180 pk sterke broer. Die kwam 12,2 kilometer ver op een liter, de T4 Recharge haalde ruim één kilometer meer.

Als een dolle

Bovengenoemd verschil zal minder groot worden zodra er vaak veel vermogen wordt gevraagd. Bij een rit door een ander land, waar wel 130 km/h of sneller is toegestaan, of wanneer de auto’s in een bergachtige omgeving aan de bak moeten, zal de 180 pk sterke versie van de 1.5-driecilinder het wat gemakkelijker hebben, alleen al omdat hij ook nog eens 265 Nm levert in plaats van 245 Nm. Het systeemvermogen van de duurtester is een machtige 262 pk en het totale koppel komt uit op 425 Nm. Kies je de rijmodus waarbij maximale prestaties worden geleverd, dan komt zeker de T5 Recharge als een dolle uit de startblokken. Hij werkt dan ook met een vol accupakket als een hybride en legt geen grote stukken elektrisch af. Er zit een behoorlijke portie extra gif in ten opzichte van de T4 Recharge, die vlot aanvoelt, maar niet snel. De werking van de techniek voelt in beide auto’s hetzelfde aan. Een zeventraps automaat met dubbele koppeling brengt de gecombineerde kracht over op de voorwielen.

Bij stevig accelereren is er bij 95 km/h een soort denkmoment, waarbij de aandrijflijn serieus lijkt te twijfelen: vol doorgaan of toch eventjes een adempauze? De verschillen in acceleratie worden op papier goed weergegeven. De T4 Recharge zou in 8,5 tellen van 0 naar 100 moeten versnellen, de T5 Recharge in 7,3 seconden. Beide waardes halen we niet, al zit de sterkste plug-in maar net boven hetgeen de fabriek belooft en klokken we voor de lichtste plug-in een tijd ver daarboven. Dat hij een seconde langer nodig heeft dan de 8,5 seconden volgens het boekje komt vooral op het conto van het zachte winterrubber. Dat bezwijkt bijkans onder de krachtsexplosie die in één keer vrij komt bij vol accelereren. Bij de remmeting zien we een enorm verschil tussen de twee testauto’s, maar ook die lange remweg komt weer door het winterrubber.

Vergelijkbaar

Volvo geeft voor beide plug-ins hetzelfde verbruikscijfer op: 1,8 liter per 100 kilometer, een waarde die even bruikbaar is als het spoorboekje van Swaziland, zoals we eerder al in een verhaal over het verbruik van een plug-in hybride hebben uitgelegd. In de praktijk zijn de elektrische reikwijdte van beide types vergelijkbaar. De krachtigste verbruikt wel meer benzine. Afhankelijk van de uitrusting is de 71 pk sterkere T5 Recharge € 3.000 tot € 3.500 duurder. Het trekgewicht is even hoog; 1.750 kilo geremd aanhangwagengewicht is een keurig cijfer. Er zijn vergelijkbare modellen van andere merken die niet eens de helft erachter mogen hebben.

Oordeel

Wie niet het onderste uit de kan hoeft en het merendeel van zijn of haar ritten geheel elektrisch aflegt, kan prima voor de T4 Recharge gaan. De XC40 is geen dynamische auto. Je zit er hoog in en de auto stuurt niet heel direct, kortom een echte SUV. Met 211 pk systeemvermogen komt hij dus prima vooruit. De duurtester mag er met zijn R-Design-pakket en 20-inch wielen dan dik uitzien en hij kan de 262 pk en 425 Nm ook prima kwijt, maar vanwege het gezapiger karakter vinden we dat de T4 Recharge als aandrijflijn beter bij de XC40 als model past. Dus was je sowieso al van plan zo veel mogelijk te pluggen en denk je de meeste ritten binnen de elektrische reikwijdte te kunnen afleggen, dan is de T4 Recharge je auto. Pas wanneer de accu leeg is, ga je de extra power van de T5 ervaren.

  • Houd me op de hoogte over de Volvo XC40
    Volvo Volvo XC40 Nieuwe auto's

    Uitgelicht aanbod

      1.5 T3 Momentum Pro

      Volvo XC40 1.5 T3 Momentum Pro

      • 2019
      • 29.211 km

      € 37.899

      2.0 T5 AWD R-Design Intro Edition

      Volvo XC40 2.0 T5 AWD R-Design Intro Edition

      • 2018
      • 49.032 km

      € 42.350

      T2 Aut. Business Pro | Climate | Park Assist Pack

      Volvo XC40 T2 Aut. Business Pro | Climate | Park Assist Pack

      • 2021
      • 7 km

      € 45.104

    Meer Volvo XC40 occasions

    Lezersreacties (6) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Volvo XC40 specificaties
    • Volvo XC40 occasions
    • Volvo XC40 video's
    Advies en informatie
    • Volvo XC40 tests
    • Volvo XC40 gebruikersreviews
    • Volvo XC40 index
    Test: Jeep Compass vs. Volvo XC40

    Test: Jeep Compass vs. Volvo XC40

    Het heeft even geduurd, maar het voormalige redneck-petrolheadmerk Jeep heeft een plug-in hybride...

    Lees meer
    BMW X1 Xdrive25e vs. Volvo XC40 Recharge T5 - Dubbeltest

    BMW X1 Xdrive25e vs. Volvo XC40 Recharge T5 - Dubbeltest

    De typeplaatjes vermelden trots ‘T5’ en ‘25’, ze kosten per stuk minstens een halve ton en...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Autonieuws
      Volvo XC40 P8 krijgt ook over-the-air-updates

      Volvo XC40 P8 krijgt ook over-the-air-updates

      20
      • 26 februari 2021
    • Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40 P8 AWD

      Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40...

      73
      • 25 februari 2021
    • Review
      Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

      Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

      1
      • 19 februari 2021
    • Review
      Volvo XC40 Recharge T4 Plug-in Hybrid Inscription Expression (2020)

      Volvo XC40 Recharge T4 Plug-in Hybrid Inscription...

      2
      • 30 januari 2021
    • Review
      Volvo XC40 T2 Business Pro (2021)

      Volvo XC40 T2 Business Pro (2021)

      3
      • 28 januari 2021
    • Review
      Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

      Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

      4
      • 25 januari 2021
    • Review
      Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription (2020)

      Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription...

      2
      • 24 januari 2021
    Merk
    Merk
    • Autonieuws
      Volvo C40 Recharge gepresenteerd

      Volvo C40 Recharge gepresenteerd

      79
      • 2 maart 2021
    • Autonieuws
      Volvo blikt vooruit op meer elektrische auto's

      Volvo blikt vooruit op meer elektrische...

      12
      • 2 maart 2021
    • Autonieuws
      Bevestigd: Volvo volledig elektrisch in 2030

      Bevestigd: Volvo volledig elektrisch in...

      77
      • 2 maart 2021
    • Review
      Volvo S60 B4 R-Design (2021)

      Volvo S60 B4 R-Design (2021)

      2
      • 28 februari 2021
    • Review
      Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2021)

      Volvo V60 B3 Momentum Advantage (2021)

      2
      • 28 februari 2021
    • Review
      Volvo XC70 D5 AWD Momentum (2009)

      Volvo XC70 D5 AWD Momentum (2009)

      2
      • 28 februari 2021
    • Autonieuws
      Volvo XC40 P8 krijgt ook over-the-air-updates

      Volvo XC40 P8 krijgt ook over-the-air-updates

      20
      • 26 februari 2021

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep