Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Test: Volvo XC40 Recharge  T4 - Volvo XC40 Recharge T5

Welke moet je hebben?

6
Volvo XC40 T4 & T5 Recharge
Volvo XC40 T4 & T5 RechargeVolvo XC40 T4 & T5 RechargeEen wat stemmiger sfeer aan boord van de Inscription. Uiteraard is R-Design ook op de T4 mogelijk.In de duurtest- Recharge T5 zitten we op leer met uitstekende stoelverwarming.Volvo XC40 T4 & T5 RechargeVerschillen zie je niet. De 1.5-driecilinder in de T4 levert alleen minder vermogen.Laden gaat via deze klep. Zorg dat je een lang laadsnoer hebt, want dan kun je in krappe vakken bij openbare laadpalen toch achteruit inparkeren.De Inscription is wat stijlvoller, met meer chroom in de neus.Geheel volgens de laatste mode is alles zwart gelakt bij de R- Design en ook is er honingraatprofiel.De T4 is de geëlektrificeerde versie van de T2.De T5 is de geëlektrificeerde versie van de T3.Volvo XC40 T4 & T5 RechargeVolvo XC40 T4 & T5 Recharge
  • Stéphan Vermeulen
  • Autotest
23 februari 2021 om 14:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 7 2021
AutoWeek 7 2021

Je leest het in AutoWeek 7 2021

De plug-in hybride Volvo’s XC40 Recharge T4 en Recharge T5 maken allebei gebruik van een driecilinder turbomotor en van dezelfde elektrokrachtbron. Het verschil zit hem in de kracht van de 1.5-benzinemotor. Die driecilinder levert in de T4 129 pk en in onze duurtest-T5 180 pk. Welke moet je hebben?

Zelfs nu in de Nederlandse prijslijst de aanvankelijk geleverde diesels zijn geschrapt, blijft er een keur aan aandrijfvarianten over voor de Volvo XC40. De T2 en T3 zijn de instappers met de 1.5-turbo-driecilinder. De T4 Recharge en de T5 Recharge zijn de plug-in hybride versies, waarbij de driepitter wordt gekoppeld aan een elektromotor. Verder zijn er ook nog de B4 en de B5. Die hebben een 2,0-liter viercilinder met turbo en zijn voorzien van mild hybrid-technologie. Topper van het gamma is de XC40 Recharge P8 met 408 elektrische paardenkrachten.

De T4 Recharge, die samen met onze duurtester in deze test optreedt, doet het wat rustiger aan, al blijft een systeemvermogen van 211 pk een waarde waarmee je op een hopelijk snel weer toegestaan verjaardagsfeestje indruk maakt. Dat vermogen komt van een 129 pk sterke versie van de driecilinder, exact dezelfde als in de stekkerloze T2, en een 60 kW sterke elektromotor. Bij elektromotoren schieten sommigen in de vlekken wanneer je spreekt over paardenkrachten, maar het komt neer op 82 pk. Dat zal de toehoorders op het genoemde verjaardagspartijtje meer zeggen dan wanneer je over kilowatts spreekt. En uit welk vaatje tapt de T5 Recharge? Zijn elektromotor is identiek aan die van de T4 Recharge en dat betekent 60 kW en 160 Nm. De driecilinder levert hier echter 180 pk en Volvo noemt ook een systeemvermogen van 262 pk. In de puur elektrische modus heb je in beide stekker-Volvo’s dus evenveel vermogen en trekkracht tot je beschikking als de bestuurder van een elektrische Renault Twingo. De XC40 moet dan in de stand Pure staan en je moet dan echt voorzichtig met het gaspedaal omgaan.

Uiteraard moet het 10,7 kW accupakket van de Volvo wel geladen zijn. Trap niet door de weerstand van het rechterpedaal, want dan activeer je de kickdown en springt de benzinemotor altijd bij. In de stad en op binnenwegen komt de XC40 op elektrokracht netjes met het verkeer mee. Invoegen op de snelweg op alleen de elektromotor is een uitdaging, maar door met beleid en geduld in te voegen, zal de benzinemotor nog steeds niet in actie komen. Ben je met een volle accu vertrokken, dan geeft het display zelfs in de koude week dat we ze naast elkaar reden een optimistische 40 kilometer aan. We kwamen in de T5 Recharge met een behoorlijk gedeelte snelweg 34 kilometer ver. Bij de T4 Recharge was dat 32 kilometer, wat gezien het winterschoeisel van die testauto netjes is.

Zoals bij elke test met plug-in hybrides splitsen we het verbruik op in een elektrisch deel en een meting waarbij de energie uit de tank komt en waarbij we niet pluggen en de auto als normale hybride fungeert. De T4 Recharge sprong met zijn 129 pk een stuk spaarzamer om met de benzine dan zijn 180 pk sterke broer. Die kwam 12,2 kilometer ver op een liter, de T4 Recharge haalde ruim één kilometer meer.

Als een dolle

Bovengenoemd verschil zal minder groot worden zodra er vaak veel vermogen wordt gevraagd. Bij een rit door een ander land, waar wel 130 km/h of sneller is toegestaan, of wanneer de auto’s in een bergachtige omgeving aan de bak moeten, zal de 180 pk sterke versie van de 1.5-driecilinder het wat gemakkelijker hebben, alleen al omdat hij ook nog eens 265 Nm levert in plaats van 245 Nm. Het systeemvermogen van de duurtester is een machtige 262 pk en het totale koppel komt uit op 425 Nm. Kies je de rijmodus waarbij maximale prestaties worden geleverd, dan komt zeker de T5 Recharge als een dolle uit de startblokken. Hij werkt dan ook met een vol accupakket als een hybride en legt geen grote stukken elektrisch af. Er zit een behoorlijke portie extra gif in ten opzichte van de T4 Recharge, die vlot aanvoelt, maar niet snel. De werking van de techniek voelt in beide auto’s hetzelfde aan. Een zeventraps automaat met dubbele koppeling brengt de gecombineerde kracht over op de voorwielen.

Bij stevig accelereren is er bij 95 km/h een soort denkmoment, waarbij de aandrijflijn serieus lijkt te twijfelen: vol doorgaan of toch eventjes een adempauze? De verschillen in acceleratie worden op papier goed weergegeven. De T4 Recharge zou in 8,5 tellen van 0 naar 100 moeten versnellen, de T5 Recharge in 7,3 seconden. Beide waardes halen we niet, al zit de sterkste plug-in maar net boven hetgeen de fabriek belooft en klokken we voor de lichtste plug-in een tijd ver daarboven. Dat hij een seconde langer nodig heeft dan de 8,5 seconden volgens het boekje komt vooral op het conto van het zachte winterrubber. Dat bezwijkt bijkans onder de krachtsexplosie die in één keer vrij komt bij vol accelereren. Bij de remmeting zien we een enorm verschil tussen de twee testauto’s, maar ook die lange remweg komt weer door het winterrubber.

Vergelijkbaar

Volvo geeft voor beide plug-ins hetzelfde verbruikscijfer op: 1,8 liter per 100 kilometer, een waarde die even bruikbaar is als het spoorboekje van Swaziland, zoals we eerder al in een verhaal over het verbruik van een plug-in hybride hebben uitgelegd. In de praktijk zijn de elektrische reikwijdte van beide types vergelijkbaar. De krachtigste verbruikt wel meer benzine. Afhankelijk van de uitrusting is de 71 pk sterkere T5 Recharge € 3.000 tot € 3.500 duurder. Het trekgewicht is even hoog; 1.750 kilo geremd aanhangwagengewicht is een keurig cijfer. Er zijn vergelijkbare modellen van andere merken die niet eens de helft erachter mogen hebben.

Oordeel

Wie niet het onderste uit de kan hoeft en het merendeel van zijn of haar ritten geheel elektrisch aflegt, kan prima voor de T4 Recharge gaan. De XC40 is geen dynamische auto. Je zit er hoog in en de auto stuurt niet heel direct, kortom een echte SUV. Met 211 pk systeemvermogen komt hij dus prima vooruit. De duurtester mag er met zijn R-Design-pakket en 20-inch wielen dan dik uitzien en hij kan de 262 pk en 425 Nm ook prima kwijt, maar vanwege het gezapiger karakter vinden we dat de T4 Recharge als aandrijflijn beter bij de XC40 als model past. Dus was je sowieso al van plan zo veel mogelijk te pluggen en denk je de meeste ritten binnen de elektrische reikwijdte te kunnen afleggen, dan is de T4 Recharge je auto. Pas wanneer de accu leeg is, ga je de extra power van de T5 ervaren.

  • Houd me op de hoogte over de Volvo XC40
    Volvo Volvo XC40 Nieuwe auto's

    PRIVATE LEASE Volvo XC40

    INFO
    Volvo
    Volvo
    Volvo XC40 T2 Essential (5D/6H)
    € 509
    Stel samen ▸
    Athlon
    Athlon
    Volvo XC40 Recharge Pure Electric Core (5D/CVT)
    € 619
    Stel samen ▸
    Volvo XC40 in de Private Lease Vergelijker

    Uitgelicht aanbod

      Volvo XC40 T3 156pk MOMENTUM 1/2 leder/Stoel/Stuur/Voorruit verwarming etc.

      Volvo XC40 T3 156pk MOMENTUM 1/2 leder/Stoel/Stuur/Voorruit verwarming etc.

      • 2019
      • 35.542 km

      € 32.950

      Volvo XC40 1.5 T5 Recharge Inscription Panodak / Trekhaak / Leer / LED / 19inch / 360* Camera / Full Option

      Volvo XC40 1.5 T5 Recharge Inscription Panodak / Trekhaak / Leer / LED / 19inch / 360* Camera / Full Option

      • 2020
      • 29.385 km

      € 49.950

      Volvo XC40 T4 Recharge Inscription

      Volvo XC40 T4 Recharge Inscription

      • 2021
      • 4.800 km

      € 49.950

    Meer Volvo XC40 occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Volvo XC40 | Nieuw: facelift 2022

      76
      • 4 maart 2022

    Lezersreacties (6) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Volvo XC40 specificaties
    • Volvo XC40 occasions
    • Volvo XC40 video's
    Advies en informatie
    • Volvo XC40 tests
    • Volvo XC40 gebruikersreviews
    • Volvo XC40 index
    PREMIUM
    DS 4 vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    DS 4 vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    DS spreek je in het Frans uit als Déesse. Dat betekent godin en die wordt in dit geval bespied...

    Lees meer

    Gerelateerde reviews

    • Gebruikersreview
      Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

      Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

      1
      • 5 mei 2022
    • Gebruikersreview
      Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription (2020)

      Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription (2020)

      2
      • 6 maart 2022
    • Gebruikersreview
      Volvo XC40 T2 Momentum (2021)

      Volvo XC40 T2 Momentum (2021)

      • 12 februari 2022
    • Gebruikersreview
      Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric Plus (2021)

      Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric...

      22
      • 2 februari 2022
    • Gebruikersreview
      Volvo XC40 B4 R-Design (2021)

      Volvo XC40 B4 R-Design (2021)

      6
      • 3 november 2021
    • Gebruikersreview
      Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2021)

      Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2021)

      9
      • 31 oktober 2021
    • Gebruikersreview
      Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Business Pro (2021)

      Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Business...

      2
      • 29 september 2021
    meer reviews
    Volvo XC40 Recharge T5 - Afscheid duurtest

    Volvo XC40 Recharge T5 - Afscheid duurtest

    11

    Loeiheet was het toen we de Volvo XC40 met plug-in hybride aandrijflijn in ontvangst namen,...

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Nieuws
      Autoverkopen eerste kwartaal: twee maanden in de plus

      Autoverkopen eerste kwartaal: twee maanden...

      249
      • 1 april 2022
    • Nieuws
      Volvo XC40 - Facelift Friday

      Volvo XC40 - Facelift Friday

      14
      • 18 maart 2022
    • Nieuws
      Officieel: Volvo XC40-facelift

      Officieel: Volvo XC40-facelift

      22
      • 4 maart 2022
    • Nieuws
      Volvo wil elektrische auto draadloos opladen

      Volvo wil elektrische auto draadloos opladen

      54
      • 3 maart 2022
    • Volvo XC40 P8 Recharge - Afscheid duurtest

      Volvo XC40 P8 Recharge - Afscheid duurtest

      57
      • 16 februari 2022
    • Nieuws
      Zo ver komt de Volvo XC40 Recharge P8 in de praktijk

      Zo ver komt de Volvo XC40 Recharge P8 in...

      123
      • 30 januari 2022
    • Waarom de Polestar 2 een echte Volvo is - Reportage Volvo XC40-Polestar 2

      Waarom de Polestar 2 een echte Volvo is...

      • 28 januari 2022
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

      Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

      125
      • 17 mei 2022
    • Nieuws
      Volvo 66 (1979) - In het Wild

      Volvo 66 (1979) - In het Wild

      22
      • 9 mei 2022
    • Nieuws
      Volvo V40 - Facelift Friday

      Volvo V40 - Facelift Friday

      12
      • 6 mei 2022
    • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

      Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

      25
      • 5 mei 2022
    • Nieuws
      Volvo ziet verkopen sterk afnemen

      Volvo ziet verkopen sterk afnemen

      67
      • 4 mei 2022
    • Nieuws
      Volvo PV544 (1959) - In het Wild

      Volvo PV544 (1959) - In het Wild

      16
      • 2 mei 2022
    • Nieuws
      Daf 55/Daf 66 (Volvo 66) - Facelift Friday

      Daf 55/Daf 66 (Volvo 66) - Facelift Friday

      55
      • 29 april 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden