Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW M5

Metamorfose

48
BMW M5
BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5BMW M5
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
30 december 2017 om 12:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 49 2017
AutoWeek 49 2017

Je leest het in AutoWeek 49 2017

Als je afdeling Motorsport heet, moeten je producten bijna wel op racewagens lijken. Lange tijd was dat zo, maar die tijden liggen achter ons. Maakt het iets uit? Nauwelijks. De nieuwe BMW M5 mag dan geen racewagen zijn, maar dat maakt hem niet minder indrukwekkend.

Er hangt een deken van melancholie over het circuit van Estoril. Ooit was dit het decor voor de derde en laatste wereldtitel van Niki Lauda, maar ook de plek waar Ayrton Senna voor het eerst een Formule 1-wedstrijd op zijn naam schreef. Die tijden zijn allang voorbij. De grote, maar slecht onderhouden hoofdtribune is de herinnering aan die vervlogen tijden, een tijd waarin de BMW M5 nog een directe link had met de Motorsport-divisie van het Duitse merk. Tegenwoordig richt de nieuwe M5 zich meer dan ooit op toegankelijkheid en minder op de puristische coureur. Het kon ook bijna niet anders, want een auto bouwen die minder vermogen heeft dan zijn voorganger was geen optie. Dus kreeg de nieuwe 600 pk en 700 Nm, net zoveel als de sterkste varianten van zijn voorganger.

Die edities maakten al snel duidelijk dat dermate veel vermogen enkel op de achterwielen weliswaar garant staat voor spektakel, maar ook hoge eisen stelt aan de capaciteiten van de bestuurder. Op slecht of nat wegdek komt het vermogen zelfs helemaal niet tot zijn recht. Vandaar dat de nieuwe M5 standaard wordt geleverd met vierwielaandrijving en een automaat.


WAAGHALZEN

Nog niet gestopt met lezen? Gelukkig, want de Duitse engineers hebben niet zomaar het xDrive-systeem van de normale 5-serie overgenomen. Normaal gesproken drijft de motor alleen de achterwielen aan en staat het middendifferentieel helemaal open. Er gaat dus geen kracht naar de voorste wielen. Treedt er slip op bij de achterwielen, dan zal het tussenliggende M-sperdifferentieel eerst proberen om de orde te herstellen. Lukt dat niet, dan pas gaat er vermogen naar de voorste wielen. In de normale stand legt de M5 zijn vermogen met zoveel rust op de weg dat iedereen ermee kan wegrijden. En hard ook. Meer ervaren bestuurders kunnen een sportievere vierwielaandrijvingsstrategie kiezen en echte waaghalzen kunnen het systeem simpelweg uitzetten. Dan blijft een achterwielaangedreven sportsedan met 600 pk over. Dat kan alleen als je het ESP ook helemaal uitzet. In een nat Portugal op de openbare weg is dat niet echt verstandig.

SPEKTAKELMODUS

Bovendien: de modus 4WD Sport stilt je honger naar spektakel in ruime mate. Net als in de normale stand heb je in principe een achterwielaangedreven auto. Bewust te veel gas geven bocht uit levert dus ook de reactie op die je verwacht: overstuur. Het ESP moet bovendien in M Dynamic Mode staan, dus het grijpt ook niet meteen in. Sterker nog, als je de boel vanaf hier provoceert, krijg je eerst nog meer overstuur, waarna je met ongekende helderheid voélt dat het middendifferentieel meer kracht naar de voorwielen begint te duwen. Pas als je echt heel erg dwars gaat, komt de elektronica een handje helpen. Dan ben je al op een punt gekomen dat de kans op eigenhandig herstel toch al niet realistisch meer is. M xDrive maakt de 600 pk toegankelijker, maar nauwelijks minder spectaculair dan bij zijn voorganger. Dat komt vooral doordat het gewicht er niet eens onder te lijden heeft. De M5 weegt nog altijd bijna twee ton, maar ondanks de komst van vierwielaandrijving toch vijftien kilo minder dan de vorige door onder meer een trucje uit de M3 te lenen: een dak van koolstofvezel.

Nogmaals: een vedergewicht mag je hem niet noemen, maar dat maakt de prestatie om een lichter model te maken met meer aangedreven wielen niet minder knap. Bovendien controleert het onderstel die massa zeldzaam goed. Bij het insturen voel je het even, maar al snel herstelt de auto zich en zeker in de meest sportieve stand overtreft de BMW alle verwachtingen die je redelijkerwijs kon hebben. Enige kritiekpuntje betreft de besturing, die iets meer gevoel zou mogen bieden. Het volstaat, maar omdat de M5 tot bizarre snelheden in staat is, zou je iets meer willen voelen van wat er onder de voorwielen gebeurt.


NAAR MEER COMFORT

Voor in de neus ligt nog altijd een 4,4-liter V8 met twee turbo's die uiteraard wel op diverse punten is gewijzigd. De gasrespons valt in positieve zin op. Zeker wanneer de M5 op scherp staat, hoef je amper te wachten totdat de sedan zichzelf maniakaal naar voren katapulteert. Het geluid dat de achtcilinder daarbij produceert, wordt via de speakers versterkt en klinkt helaas wat vlak. Memorabel is het niet echt te noemen, zeker voor wie de hoogtoerige hemel van voorheen heeft gekend. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft de nieuwe geen transmissie met dubbele koppeling meer, maar een verstevigde variant van de achttraps ZF-automaat. Wanneer je er echt maximaal voor gaat, merk je wel dat die langzamer schakelt dan zijn voorganger. Daarvoor moet je echter wel op het circuit aan het boenderen zijn, want op de openbare weg loop je niet tegen die relatieve beperking aan. Bovendien levert het wel een boel extra comfort op.

Dat illustreert gelijk waar BMW heen wil met de nieuwe M5. Een gefocuste auto met circuitgenen is het allang niet meer en hij staat verder van die basis af dan ooit. Enerzijds gaat daarmee een uniek stuk karakter verloren. Maar gezien de hogere toegankelijkheid, de uitstekende balans en de dagelijkse inzetbaarheid maakt dat eigenlijk niet uit. In alle meetbare opzichten is de nieuwe M5 een wonderbaarlijk goede sportsedan geworden. En aan de minpunten kun je met dank aan de bizarre snelheden toch niet denken.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
  • Lees meer over supercars en sportscars
BMW BMW 5-serie Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    BMW 528i High Executive | Luxury | Comfortstoelen | Trekhaak | Facelift |

    BMW 528i High Executive | Luxury | Comfortstoelen | Trekhaak | Facelift |

    • 2014
    • 168.887 km

    € 18.900

    BMW 523i Executive, Navi, Trekhaak, is uitstekende staat

    BMW 523i Executive, Navi, Trekhaak, is uitstekende staat

    • 2011
    • 184.769 km

    € 14.750

    BMW 5-serie Touring 520i High Executive M-Sport

    BMW 5-serie Touring 520i High Executive M-Sport

    • 2019
    • 50.586 km

    € 46.900

Meer BMW 5-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 5-serie (G30)

    1144
    • 12 april 2021

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
Audi A6 - BMW 5-serie

Audi A6 - BMW 5-serie

In deze tijden van Tesla's, i-Pace's en e-Trons worden zakelijke rijders dagelijks verleid...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 520i Luxury Edition (2017)

    BMW 520i Luxury Edition (2017)

    1
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)

    BMW 530e Touring Business Edition Plus...

    1
    • 23 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 528i (2010)

    BMW 528i (2010)

    4
    • 25 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    2
    • 18 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    9
    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 525i Executive (1994)

    BMW 525i Executive (1994)

    20
    • 17 februari 2022
meer reviews
BMW 530e xDrive - Rij-impressie

BMW 530e xDrive - Rij-impressie

Het aantal plug-in hybrides op de prijslijst is haast ongemerkt toegenomen, omdat de focus...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    33
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Alpina B7 en B10, Alpina's visie op de 5-serie E28, E34 en E39

    Alpina B7 en B10, Alpina's visie op de...

    26
    • 12 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over de 'Ring

    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over...

    14
    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 rolt stekkerspieren

    Nieuwe BMW M5 rolt stekkerspieren

    30
    • 14 februari 2022
  • Achtergrond
    BMW M5 Competition ontmoet eerste M5 met V8: is steeds meer ook beter?

    BMW M5 Competition ontmoet eerste M5 met...

    46
    • 6 februari 2022
  • Nieuws
    BMW M5 wordt beresterke plug-in hybride

    BMW M5 wordt beresterke plug-in hybride

    37
    • 12 januari 2022
  • PREMIUM
    BMW 520dA Touring vs. Volvo V90 D4 - Occasion dubbeltest

    BMW 520dA Touring vs. Volvo V90 D4 - Occasion...

    • 4 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    33
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    Alpina D4 S Gran Coupé: uitstervend ras

    64
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    VDL Nedcar bouwt miljoenste auto voor BMW

    19
    • 15 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden