BMW 530e iPerformance

Te laat voor het bijtellingsfeest

BMW 530e  iPerformance
BMW 530e  iPerformanceBMW 530e  iPerformanceBMW 530e  iPerformanceBMW 530e  iPerformanceBMW 530e  iPerformanceBMW 530e  iPerformanceBMW 530e  iPerformanceBMW 530e  iPerformanceBMW 530e  iPerformance
AutoWeek 18 2017
AutoWeek 18 2017

Je leest het in AutoWeek 18 2017

Van het ene uiterste naar het andere: na de ongegeneerde feestrit met de M550i volgt een verstandige en milieubewuste trip met de nieuwe hybride uit de 5-serie, de 530e. Wat voegt deze versie nog toe nu er geen bijtellingsvoordeel meer valt te halen ?

De tijden dat de verkoopstatistieken werden bepaald door de bijtellingspercentages liggen gelukkig achter ons. Alle mooie groene praatjes ten spijt: het ging de consument uiteindelijk om de laagste bijtelling en daardoor groeide de boel behoorlijk scheef. Want 'groen' op papier is niet hetzelfde als schoon in de praktijk. BMW ging met de vorige 5-serie op de hybridetoer en noemde deze ActiveHybrid. Met een zescilinder en een CO2- uitstoot van 149 g/km ook toen (2012-2016) al niet interessant voor zakelijke bijtellers. Er werden in vijf jaar tijd precies 38 exemplaren van verkocht in Nederland.

Stug
BMW's nieuwe hybride 5-serie, de 530e iPerformance, heeft een stekker en is zodoende een plug-in hybride. De zespitter is vervangen door een viercilinder en de gemiddelde CO2-uitstoot daalde tot 44 g/km. Ooit was dat cijfer goed voor 15, 7 of zelfs 0 procent bijtelling. In 2017 betaal je, net als zo ongeveer iedereen, 22% bijtelling bij zakelijk gebruik. Waarom zou je een 530e dan nog overwegen? Omdat een lage CO2-uitstoot hoort bij je bedrijfsfilosofie, bijvoorbeeld. Zo hou je het gemiddelde van je wagenpark laag. Maar het gaat natuurlijk om verwaarloosbare aantallen. De bpm is relatief laag. Is de catalogusprijs daardoor gunstiger dan van een vergelijkbare benzine-Fünfer? Dat valt tegen. De instapprijs van de 530e (252 pk) is € 61.581, een 530i (245 pk) heb je vanaf € 62.299. Zonder op uitrustingsverschillen in te gaan: daarin zit hem de winst of het verlies niet.

Waar de 530e het verschil maakt ten opzichte van zijn collega's die louter fossiele brandstoffen verstoken: je kunt er (maximaal) 50 kilometer volledig elektrisch mee rijden. Zelfs tot een snelheid van 140 km/h. Wie een beperkt aantal woon-werkkilometers maakt, kan alles dus in principe elektrisch doen, zonder een druppel benzine te gebruiken. Wie meer meters maakt of serieuze (inhaal)prestaties verlangt, krijgt bijna ongemerkt assistentie van de benzinemotor. Die krachtbron verraadt zich met een semi-sportieve grom, die bij constante snelheid mooi op de achtergrond blijft. De elektro-benzinecombi is goed voor bovengemiddeld vlotte versnelling; 0-100 vergt slechts 6,2 seconden en binnen no time staat de teller op 200 km/h. De batterijen liggen onder de achterbank, waardoor er meer gewicht op de achteras ligt dan normaal. Dat merk je bij snelle lastwissels, die de extra stevig afgestemde dempers niet kunnen maskeren. Die steviger demping is noodzakelijk om dezelfde rijdynamiek als de normale 5 te kunnen waarborgen, maar het maakt de auto er niet comfortabeler op. Eigenlijk zijn de dempers te stug.

De 530e ontpopt zich al met al niet als de fijnst rijdende 5-serie, maar het is wel met afstand de schoonste uit het gamma.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.