BMW 5-serie (2020) #2

autoreview

BMW 5-serie (2020)
BMW 5-serie (2020)BMW 5-serie (2020)BMW 5-serie (2020)BMW 5-serie (2020)BMW 5-serie (2020)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf41.500 km
KM-stand laatst42.500 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wenn schon, denn schon

  • 42.500 km

De korte versie: Om maar gelijk met de vooroordelen te beginnen: Van baan gewisseld, voor het eerst in 20 jaar geen auto vanuit de werkgever, midlifecrisis, eindelijk eens kopen wat ik leuk vind, en een BMW is goedkoper dan een vriendin erbij. Zo dat dus. Je moet het tenslotte op een of andere manier voor jezelf rechtvaardigen.

De lange versie: Een jong gebruikte 5 serie particulier gekocht. Tja. Wat moet je daarvan zeggen. Was ik er naar op zoek? Nee. Niet direct. Maar… De keuze werd eigenlijk best makkelijk gemaakt. Goed, dus ik wisselde van werkgever. Voor het eerst sinds lange tijd moest ik zelf een auto kopen. Rekensommetje vooraf gemaakt, paste allemaal prima. Maar dan. Wat ga je rijden? Mijn vrouw ‘krijgt’ een elektrische auto, die door het gezin gebruikt gaat worden. Een Model Y die hopelijk over enkele maanden onze Kia Ceed huurauto (na 1 jaar wachten op een EV6, die het komend half jaar nog steeds niet wilde komen, waardoor we gewisseld zijn naar een Y) gaat aflossen. Dus ik hoefde niet direct een station. Maar ik wilde een plug-in. Gewoon omdat ik dat leuk vind. En die moest jong gebruikt zijn: max 50.000km, 2 tot 3 jaar oud. Dan kan ik er de komende jaren mee vooruit en er ca. 30.000 km per jaar bijzetten.

Het internet op. PHEV. Criteria: comfortabele lange afstand cruiser. Kom je snel bij VW. Een Passat GTE. Mooi. Een beetje zoeken. En als je dan de juiste spec had, viel je van je stoel van de prijs. Maar goed. Op een moment wen je aan dergelijke prijzen. En wat is er dan in die range nog meer te krijgen: Een Arteon. Mooi. Maar veel import bij niet VW dealers, dus twijfel. Een XC40. Leuk, maar nog duurder. Een V60. Komt in de buurt. En BMW? Een 3 serie zit ook in de range. Een prachtige auto, niet heel groot, veel meer een rijdersauto terwijl ik een cruiser wil. Een 5? Vreemd genoeg niet heel veel duurder. Twijfel. Afijn: de keuze was duur of heel duur. En onder het motto: je leeft maar 1 keer, gewoon ‘all the way’ gegaan. Het moest dus een 530E worden.

Twee passende auto’s gevonden. Want: als je het doet, doe het goed. Als een kind in de snoepwinkel mijn ‘ideale’ specificatie bedacht: Adaptive cruise control, Head-up display, Harman Kardon, sportstoelen, Carplay, Adaptive LED. En vanwege de voorwaarden: bij voorkeur een Premium Selection. En die stond er 1: bij Keram in Heerlen (inmiddels Ekris).

Op naar de dealer. Eens kijken. Wat voor auto, historie, hoe ziet ie eruit, etc. De lijst met opties op deze auto bleek eindeloos. Van mijn favoriete opties (Head-up, Harman Kardon, sportstoelen, adaptieve LED koplampen, adaptive cruise met start stop), tot praktische alle veiligheidssystemen, camera’s rondom, de nodige pakketten met meer inhoud dn ik hier kan opschrijven etc.

Afspraak gemaakt voor een proefrit. Eigenlijk overbodig: een 5 serie, met voldoende vermogen, alle opties, uit de premium selectie, bij een BMW dealer. Conclusie: indrukwekkende auto, ideale lange afstand machine: stil, comfortabel, en noem alles maar op.

En dan de prijs. Laat ik het zo zeggen: Daar waar velen roepen dat dealers de beste manier zijn om van je geld af te raken (wat natuurlijk ook zo is) is mijn ervaring dat deze dealer simpelweg voor mij het beste aanbod had. (natuurlijk zeg ik dat omdat ik de auto gekocht heb)
Niet alleen had Keram/Ekris ‘die ene auto’ , in voor mij de juiste spec, maar ook de voorwaarden die ze boden: de wagen werd ‘spik en span’ afgeleverd. In nieuwstaat. Bij aflevering een grote beurt, incl. nieuwe banden achter, 2 jaar garantie.

Ging er dan niks mis? Natuurlijk wel. Bij levering zagen we krassen op de bumper voor. Vreemd die zaten er tijdens de proefrit niet op. Maar: zonder protest werd de afspraak gemaakt dat ie gerepareerd zou worden. Bij thuiskomst: 2 sterretjes in de ruit. Vreemd. Niks gemerkt tijden het rijden. Foto’s bekeken van de aflevering en daarop waren ze blijkbaar al zichtbaar. Ook bleek de grote beurt niet in het systeem van de auto te zijn bijgewerkt. Al met al kleine dingen, misschien niet nodig geweest, maar ze worden gewoon door de dealer opgelost.
Kortom: Tot op heden super tevreden over de dealer, en uiteraard de auto.

En hoe bevalt dan die eerste 1000 km? Tja. Alles behalve afzien. Wat rijdt het rustig. Het gevolg is dat je je ook ‘normaler’ op de weg gaat gedragen. Cruise control aan. Lekker met het verkeer mee. Muziekje aan. Tijdig richting aan geven (al is het alleen maar voor de lane depart warning 😉). Scheelt misschien ook dat ik zelf de benzine betaal en dat ik weet wat de banden kosten…

Omdat ik regelmatig de stekker erin steek kan ik nog niet zoveel zeggen over het verbruik. Mij valt op dat in e-modus de auto prima van z'n plek komt, en dat je in normaal verkeer meer dan voldoende meekomt. Zelfs op snelheid blijf je nog lang elektrisch rijden. En, wellicht nog wel het meest luxe: nooit meer de ruit krabben omdat de auto op afstand lekker voorverwarmd kan worden.
Wat normaal rijden betreft is er niks op aan te merken. de auto is heel erg soepel, blijft lang in de e-modus en is ontzettend snel als je wil. Maar waarom zou je?

In andere reviews die ik las, is er wat commentaar op de overgang van de inschakelen van de 'achteruit' bij bijv. het keren van de auto. Het klopt dat als je haast hebt, de kleine vertraging wat vervelend kan zijn. Maar wanneer je normaal met de auto omgaat, is dit nauwelijks merkbaar.

Natuurlijk, ben je erg kritisch als je de auto net 'nieuw' hebt. Maar laat ik het zo zeggen: mijn overige auto's en ervaringen waren niet van het kaliber 5-serie. Dus Dan ben je wellicht snel tevreden of voorlopig gewoon onder de indruk. Wanneer we er een jaar op hebben zitten kan ik mogelijk wat meer de kritische punten benoemen.

Verder heb ik nog lang niet alle luxe onder de knie, en moet ik me nog echt vertrouwd zien te maken met alle mogelijkheden van de auto tijdens het dagelijks rijden. Misschien toch maar een keer de gebruikshandleiding lezen. Daarbij moet ik ook nog even de juiste stand van de stoel zien te vinden. Ik heb er zoveel mee zitten spelen, dat op lange stukken de stoel wat knelt bij mijn dij. Nou ja. Komt vast goed.

Oja. Volgens mijn vrouw is het dus veel meer een ‘ouwe mannen bak’… Kan ik het weer mee doen. En dat het eigenlijk een ‘ouwelullenbak’ is: YES ik heb eindelijk gewoon weer een CD speler in de auto. Niet dat ik dat nodig heb. Maar toch. Die CD’s die niet op Spotify staan kunnen nu weer gewoon afgespeeld worden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens