BMW i4 (prototype) - Eerste rijtest
Vol op stroom
Tot op heden was BMW op EV-gebied vooral in niches actief, maar met de nieuwe i4 richt het merk zich nu ook op de mainstream. We kunnen op pad met een prototype van de snelste versie, de M50, de allereerste elektrische M.
Een middenklassemodel met volledig elektrische aandrijflijn: met een dergelijk model kun je op EV-gebied aantallen maken, zo is bij BMW de verwachting. Het merk denkt met de i4 een goed antwoord te hebben op actieradiusangst, wachttijden bij laadpalen en andere vermeende EV-pijnpunten. Deze auto komt namelijk maximaal 590 kilometer ver op een volledig opgeladen accu. En mocht dat toch een keer niet toereikend zijn, dan kun je de actieradius weer met 164 kilometer vergroten door hem tien minuten aan te sluiten bij een snellaadstation. Zo kom je altijd weer thuis.
In motorisch opzicht heeft de fabrikant twee opties in petto, waarbij voor de meeste mensen de 40 eDrive met 340 pk de meest interessante versie zal zijn. In grote lijnen kennen we deze motor al uit de iX3, maar de aandrijflijn is wel geoptimaliseerd voor toepassing in de i4. Het resultaat van alle inspanning: een circa 30 procent hogere vermogensdichtheid, de 40 eDrive laat 430 newtonmeter los op de achteras. Alleen de M50variant is voorzien van vierwielaandrijving. Deze uitvoering beschikt namelijk over een 258 pk sterke elektromotor op de vooras en een elektromotor met 313 pk op de achteras. Dat zorgt voor een systeemvermogen van 476 pk; in de Boost-modus die je gedurende tien seconden kunt inschakelen wordt dat zelfs verhoogd naar 544 pk.
STUURPRECISIE
Tijdens het rijden weet de M50 te plezieren met een verbazingwekkende stuurprecisie en een stabiele wegligging met minimale rolneigingen. De dynamiek is best indrukwekkend, hoewel ook weer niet overweldigend, gezien het feit dat deze auto een hoger nominaal vermogen heeft dan een M3 Competition.
Al is een 0-100-sprint van 3,9 seconden natuurlijk erg rap. Het maximale laadvermogen van 200 kW is top, daarmee kun je de i4 bijladen bij de gelijkstroom-laadpalen die hiervoor geschikt zijn. Om ervoor te zorgen dat dit model zo efficiënt mogelijk omgaat met zijn energie, oftewel zijn actieradius, heeft BMW hem een intelligente recuperatiestrategie gegeven. Die werkt op GPS-basis, ook als het navigatiesysteem niet is ingeschakeld. Bij verkeerslichten, kruisingen en op hellingen past de i4 de rijmodus automatisch aan en recupereert op anticiperende wijze. Details zoals de circa 15 procent lichtere Aero-wielen met 225-banden rondom vergroten de actieradius met nog eens 10 kilometer ten opzichte van de standaardwielen.
Ook andere aerodynamische wijzigingen helpen bij het besparen van stroom: de onderzijde van de i4 is bijna volledig bekleed, verticale luchtinlaten aan de voorzijde leiden de rijwind op effectieve wijze langs de voorwielen en aan de achterzijde doet de achterbumper over de gehele breedte dienst als diffuser om de lucht daar optimaal af te voeren. In het interieur springen direct de enorme gebogen schermen in het oog, die liefst twee 12,5-inch grote displays bevatten met 21:9-verhouding – het ene exemplaar doet dienst als vrij configureerbare digitale snelheidsmeter, het andere geeft multimediacontent weer. De gebogen vorm grijpt op een subtiele manier terug op de naar de bestuurder gedraaide dashboards van oudere BMW-modellen.
iDrive OS 8 is de nieuwste generatie van BMW’s bedieningssysteem. Het maakt nog altijd gebruik van de draai-drukknop en kan nu ook werken met widgets (mini-toepassingen) op het display. Dat kan binnenkort ook met content van andere software-aanbieders. En waar in conventionele BMW’s met verbrandingsmotor en automaat het handmatige schakelgedeelte is te vinden, dus links van het stuur, bevinden zich in de i4 de mogelijkheden om de maximale recuperatiestand te selecteren. Zo komen oud en nieuw op een mooie manier samen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Elegant design in combinatie met elektrotechniek
- +Vertrouwde bediening
- -Zal geen koopje worden
- -Niet overweldigend snel
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | i4 M50 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 75.504 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 400 kW / 544 pk |
Maximaal koppel | 795 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 84 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.783 mm / 1.852 mm / 1.448 mm |
Wielbasis | 2.856 mm |
Massa leeg | 2.215 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden voor | 245/45R18Prijzen |
Banden achter | 255/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,9 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 19,0 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 510 km |
Had je deze auto's al gezien?

BMW i4 eDrive40 M-SPORT High Executive 84 kWh LASER LED/HARMAN KARDON/360 CAM/ACC/VERNASCA LEDER/LMV 19''/CARPLAY/NAVI
- 2022
- 53.024 km

BMW i4 eDrive40 84 kWh / Navigatie / Carplay / LED / Camera
- 2022
- 26.354 km

BMW i4 M50 M-SPORT 84 kWh 544PK ORG.NED / CAMERA / LASER / NAP / BTW / CARBON / HEAD-UP / SFEERVERLICHTING / 20INCH
- 2022
- 65.580 km