BMW 650i Coupé (2012)

Achtcilindersymfonie

BMW 650i Coupé
Nadat BMW eerder al de Cabrioversie van de nieuwe 6-serie introduceerde, volgt nu de gewone Coupé. Alhoewel, wat is er gewoon aan een auto met een 407 pk sterke en prachtig klinkende V8 aan boord. Tijd om te rijden en te genieten.

De vorige 6-serie Coupé was nu niet bepaald de mooiste uit het BMW-gamma. Gelukkig is de nieuwe is niet langer het lelijke eendje. Hij is niet alleen breder, maar ook langer en lager dan het vorige model. Daarbij ziet hij er niet alleen eleganter, maar tegelijkertijd ook atletischer uit. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het model er tijdloos uitziet, waardoor op den duur de klassiekerstatus in het verschiet ligt.

Onderhuids heeft de nieuwe 650i Coupé veel gemeen met de 7-serie van BMW. Onder de motorkap gaat een 4,4-liter V8 met twee turbo's schuil. 407 pk's hoest deze beul op, plus een maximale trekkracht van 600 Nm. Dat is voor een motor van dit formaat nog niet eens zo heel veel, maar meer dan voldoende om de BMW tot inspirerende prestaties aan te sporen. De auto accelereert in 5,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Dat deze prestaties hun prijs hebben, moge duidelijk zijn. De 650i Coupé drinkt namelijk als een tempelier. Op elke liter brandstof komen we 6,1 kilometer ver en dat is behoorlijk fors. Aan de andere kant hebben we de 650i bepaald niet ontzien.

Daarnaast onderstreept de BMW zijn prestaties, ten overvloede, ook nog eens auditief. Het dreigende roffelen dat bij het rijden continu op de achtergrond aanwezig is, gaat wanneer je het gaspedaal vloert over in een heerlijk gebrul dat alleen een V8 kan produceren. Hij imponeert al zodra je de startknop indrukt. De achtcilinder komt gorgelend tot leven en doet daarmee direct zo'n belofte over z'n potentieel dat de rillingen over je rug lopen.

Gran turismo

Op het rijden van de coupé valt niets af te dingen. De credits gaan naar het nieuw ontwikkelde onderstel van de auto, dat allemaal technieken herbergt die we kennen uit de 5- en 7-serie. Een belangrijke rol is weggelegd voor Driving Dynamic Control, waarmee je zelf de mate van dynamiek kunt instellen. Het kent in de testauto de modi Comfort, Comfort+, Sport en Sport+. Overschakelen van Comfort naar Sport resulteert in een snellere gaspedaalrespons, een bij hogere toerentallen schakelende versnellingsbak, een directer werkende besturing en uiteraard een straffer, sportiever onderstel. De Sport+-stand zorgt voor een nog sportievere rijkarakteristiek. Dan laat het ESP zelfs enige wielspin toe. En fishtailen, dat wil de Duitse coupé maar wat graag als je in de bocht het gaspedaal intrapt. Geen wonder, met al dat vermogen op de achterwielen.

Alle elektronica houdt de BMW echter keurig op de rails. De vele snufjes verbloemen ook dat je met een tamelijk zware auto onderweg bent. Je kunt ongegeneerd hoeken, zonder dat-ie ook maar een krimp geeft. Alleen bij het remmen voel je het gewicht doordrukken. Daarbij is het gevoel in het stuur zoals je van een BMW verwacht: direct, precies en vlezig. Zelfs in z'n sportiefste rijmodus blijft er bij de 650i altijd flink wat comfort overeind, waardoor hij eerder een gran turismo is dan een sportauto. De instap naar achteren langs de naar voren geklapte rugleuningen van de voorstoelen en de zit in de diepe, geprofileerde achterbank zouden wel beter kunnen.

Video

Oordeel

5 sterren

Krachtige motor, uitstekende rijeigenschappen en een complete uitrusting. Achterin is de BMW helaas niet ruim. Bovendien lust hij een slok.

Signalement

Merk Bmw
Model 650i Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 112.705

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.395 cc
Maximaal vermogen 300 kW / 407 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 600 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.894 mm / 1.894 mm / 1.369 mm
Wielbasis 2.855 mm
Massa leeg 1.745 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,4 s (fabrieksopgave: 4,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 2,9s
Brandstofverbruik 10,5 l/100km
CO2-uitstoot 245 g/km

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.