BMW 630i Gran Turismo - Range Rover Velar P250 - Vergelijkende Test

Niet in één hokje

AutoWeek 17 2018 Range Rover BMW Land Rover dubbel
AutoWeek 17 2018
AutoWeek 17 2018

Je leest het in AutoWeek 17 2018

Als je een lage auto verhoogt of een hoge auto verlaagt, kom je dan op hetzelfde uit? De BMW 6-serie GT en de Range Rover Velar laten zien dat dat nog niet zomaar vanzelfsprekend is.

Meer en meer zoeken autofabrikanten niches op, stukjes van de markt die nog door geen enkele fabrikant zijn gevuld. Je kunt je natuurlijk afvragen waarom er nooit eerder op die witte plekken is ingesprongen, maar blijkbaar leeft de gedachte dat er in een behoefte kan worden voorzien. Doe jij het niet, dan doet je concurrent het misschien. Zo zien we onder andere steeds meer hoger op de poten gezette varianten van bestaande auto's. Letterlijk het niveau van een sedan of stationwagon ontstegen, maar nog net geen echte SUV. Dat levert auto's op als de Audi A6 Allroad en de Mercedes-Benz E-klasse All Terrain, bedacht om zowel op de verharde weg als daarnaast een eind te rijden.

BMW vaart zijn eigen koers in die verhogingsmanie, aanvankelijk in  de vorm van de 5-serie GT. Die auto is wel hoger dan normaal, maar dat komt vooral door de vorm van zijn carrosserie. Hij staat niet, zoals dat opgeruigde spul, op een verhoogd onderstel en is dan ook bedacht voor louter asfaltgebruik. Blijkbaar was er genoeg vraag naar de 5 GT, getuige het feit dat de auto vorig jaar is vervangen door generatie twee. Tegelijkertijd heeft hij een naamswijziging ondergaan. Voortaan gaat hij door het leven als 6-serie Gran Turismo. Toch gaat het nog steeds om een grote, hoge über-hatchback, zonder dat het nu direct een SUV of zelfs maar iets van een MPV is; enig in zijn soort dus.

Bij Land Rover zien we een soortgelijke beweging, alleen dan niet omhoog, maar de andere kant uit. Daar hebben ze met de Velar een Range Rover die - zonder zijn afkomst te verloochenen - juist iets dichter bij de grond komt, overigens zonder daarmee direct zustermerk Jaguar in de wielen te rijden.

Noch bij BMW's hoge GT, noch bij Land Rovers lage Velar hebben we ooit iemand gehoord die erom vroeg, mar blijkbaar denkt de industrie met dit soort auto's in een behoefte te kunnen voorzien. Maar wat is wijsheid? Ben je beter af met een lage SUV of juist met een hogere variant van een limousine? Om een idee te krijgen hoe dicht deze outsiders elkaar naderen, hebben we ze naast elkaar gezet.

HOOGTEVERSCHILLEN

De Range Rover Velar is zo'n 15 tot 20 cm lager dan de grote Range Rover en de Range Rover Sport. Niet dat de Velar nu meteen een kleintje is, want schouder aan schouder met de BMW 6-serie Gran Turismo is de Range Rover Velar nog altijd duidelijk de hogere auto. Hij torent maar liefst 12 cm boven de BMW uit. Het verschil in instaphoogte daarentegen is nog geen 10 cm. Wie op basis van deze gegevens verwacht dat je in de Velar dan ook meer hoofdruimte hebt dan in de 6 GT, komt echter bedrogen uit. De zithoogte van de stoelen in de Velar is iets hoger en mede daardoor is de ruimte van zitting tot plafond kleiner dan in de Gran Turismo. Voor iemand met een groot postuur levert dat voorin echter geen enkel probleem op. Alleen achterin zit je iets eerder met je kruin tegen de hemelbekleding. Je wordt er niet claustrofobisch van, maar verschil is er.Achter in de BMW is het iets ruimer, maar alleen niet qua hoofdruimte. Je kunt je benen er prima kwijt en je hebt op de BMW-achterbank iets meer armslag.

Als hhet om de bagageruimte gaaat, wint de Range Rover de slag. Achter in de Velar kun je 673 liter aan spullen kwijt, terwijl dat in de 6 GT een overigens keurige 610 liter is. Aardig voorbeeld dat verfijning in de details zit, is trouwens de uitsparing onder de bagagevloer van de BMW, waarin de hoedenplank precies past. Handig wanneer je met neergeklapte achterbank de volle 1.800 liter laadruimte wilt benutten.

TOUCHPAD VERSUS DRAAIKNOP

Beide auto's zijn vanbinnen helemaal representatief voor wat we van de merken in kwestie kennen. Dat betekent om te beginnen dat de afwerking en materiaalkeuze van hoog niveau zijn. Zowel in de BMW als in de Range Rover ziet alles er goed uit en volet alles wat je beetpakt degelijk en solde aan. Hierin ontlopen de auto's elkaar weinig. Toch hebben beide fabrikanten wel elk hun eigen kijk op hoe een interieur moet worden ingericht.

BMW werkt met een helder afleesbaar instrumentarium, waar nog fysieke naalden over de wijzerplaten bewegen en plaatst boven op het dashboard het scherm van het multimediasysteem. Dat systeem laat zich kinderlijk eenvoudig bedienen met de grote controller op de middentunnel. Het klimaat aan boord regel je met echte knoppen onder aan de middenconsole. Het kost dan ook geen enkele moeite om je weg te vinden in de Gran Turismo en zijn systemen.

Land Rover neemt een gewaagde sprong vooruit en heeft in de Range Rover Velar het aantal fysieke knoppen, toetsen en schakelaars tot een absoluut minimum weten terug te brengen ten faveure van grote aanraakschermen. Het overzichtelijke instrumentarium is compleet digitaal en je kunt het helemaal naar eigen inzicht inrichten. Wij prefereren de klassieke opstelling met rechts de snelheidsmeter en link de toerenteller. Centraal op het dashboard staat een groot, kantelbaar touchscreen en de middenconsole is ook een groot glazen aanraakscherm dat heel mooi overloopt in de middentunnel. Op dat onderste scherm vind je overigens wel drie draaiknoppen, waarvan de functie verandert afhankelijk van waar je in het menu bezig bent. Om het af te maken, zitter er op het stuur aan weerszijden van de airbag bovendien touchpads.

Qua menustructuur en snelheid van de systemen hebben ze bij Land Rover een sprong vooruit gemaakt, al loopt het nog net niet helemaal in de pas met wat we in de BMW ervaren. De grootste dissonant is dat de aanraakschermen en touchpads in de Range Rover Velar niet altijd direct lijken te voelen wat je doet. Soms is het nodig een aantal maal te drukken voordat er een reactie volgt. Jammer, het is de keerzijde van het verder schitteren doorgevoerde minimalisme.

FLIPPEREN, WAAROM ZOU JE?

In deze test zijn beide auto's voorzien van een 2,0-liter viercilinder benzinemotor. Die in de Range Rover is goed voor 250 pk en die in de BMW voor 258 pk, een minimaal verschil. De Velar-motor reageert vlot op het gaspedaal en levert zijn trekkracht over een breed toerenspectrum, waardoor de automatische transmissie zich niet snel tot terugschakelen genoodzaakt voelt. Dat komt het comfort direct ten goede. Voor wie het nodig acht, is er een Sport-modus. Hierin wordt de aandrijflijn net even alerter, maar worden ook de versnellingen iets langer vastgehouden. Toch blijft ook in de Sport-stand de nadruk op comfort liggen, dat is het karakter van de auto. De Lnad Rover-motor doet doorgaans in alle rust zijn werk. Eigenlijk alleen wanneer we het gaspedaal stevig intrappen, laat hij van zich horen, maar storend is dat absoluut niet.

Dat het nóg stiller kan, bewijst BMW, want het schutbord van de 630i GT laat nóg minder geluid door. En dan te bedenken dat de BMW-motor toch iets levenslustiger overkomt, al komt dat voor een deel ook doordat hij ruim honderd kilo minder in beweging hoeft te brengen en te houden. Trillingen en vibraties lijken bij de Gran Turismo nog verder uitgebannen. Daarmee maakte BMW de M uit zijn naam absoluut waar. BMW geeft de 6 GT een gewone pook om de automatische transmissie te bedienen. Door er een tikje tegenaan te geven, kun je hiermee desgewenst de versnellingskeuze beïnvloeden of ander doe je dat met de flippers achter het stuur. Althans in de hoogst zelden voorkomende situatie dat het nodig is, want in de regel is de ZF-transmissie prima in staat om op het juiste moment de goede versnelling te kiezen. Motor en bak vormen een prima set.

De Verlar heeft net als de andere Land Rovers (en Jaguars) geen pook, maar een draaiknop. Je bemoeien met de versnellingskeuze kan alleen met de schakelflippers, maar ook hier geldt dat daar eigenlijk nooit een reden voor is, anders dan dat het leuk is om ermee te spelen. De eveneens van ZF afkomstige automaat doet wat hij moet doen op het juiste moment en vrijwel ongemerkt.

De grotere instaphoogte van de Velar is direct terug te leiden tot het onderstel, dat er nog altijd op is gericht om je indien noodzakelijk comfortabel over de meest beroerde ondergrond op je bestemming te brengen. Ze zijn het daar in Solihull aan hun stand verplicht.

WEGFILTEREN

Op verharder wegen blijken de schroefveren en schokdempers afgestemd op comfort; oneffenheden in het wegdek worden soepel weggefilterd, alles om de inzittenden te behagen, zonder dat het zompig wordt. De stevig bekrachtigde stuurinrichting sluit hier keurig op aan. Met een prima contact tussen banden en wegdek gaat de Velar stabiel en koersvast op zijn bestemming af. Het is een eersteklas reiswagen, waarin de nadruk veel meer op comfort ligt dan op dynamiek. Het wekt dan ook weinig verwondering dat de lagere BMW met zijn limousine-onderstel veel lichtvoetiger over het asfalt gaat. De koets van de 6 GT is een stuk minder beweeglijk  en de besturing een stuk communicatiever; wanneer je een keer snel de hoek om gaat, heb je geen moment het gevoel dat de auto je niet kan bijhouen. Het mooie is dat de auto je het gevoel geeft alsof het comfort centraal staat en de dynamiek slechts bijzaak is. De 630i GT in deze test is weliswaar voorzien van de optionele Sport Line, maar op het onderstel en de besturing heeft dat geen invloed. Het gaat voornamelijk om uiterlijk vertoon. De remmen reageren bij beide auto's prima op het pedaal. Bij de noodstop heeft de BMW echter meer meters nodig dan de Range Rover; dat is het directe gevolg van de gemonteerde winterbanden bij de Beier. Met de standaard banden zal de BMW ongetwijfeld aanzienlijk eerder stilstaan.

COMPLEET

Beide auto's worden standaard al lekker aangekleed. De BMW is onder andere voorzien van een parkeerassistent (waarmee de auto zichzelf kan inparkeren), een elektrisch openende achterklep en een sleutel met een kleurenscherm waarop je de voertuigstatus kunt aflezen. In deze test staat de Gran Turismo er bij als High Executive en dat betekent onder andere dat er comfortstoelen aan boord zijn, net als een uitgebreid navigatiesysteem en een airco met twee zones. Een leuke optie is de mogelijkheid om de sleutel te gebruiken als een afstandsbediening waarmee je de auto kunt laten rijden. Andere fijne opties zijn de elektrisch verstelbare achterbankleuning of de elektrisch in- en uitklapbare trekhaak. Verder heeft de 6 GT standaard al veel veiligheidssystemen en biedt BMW tegen meerprijs nog een aantal veiligheidspakketten aan. Het voert te ver om hier de hele optielijst door te nemen, want die is welhaast oneindig. De kans dat er twee exemplaren met exact dezelfde uitrusting rondrijden, is zodoende vrijwel afwezig.

Bij de Range Rover Velar is dat niet veel anders. Uiteraard beschikt de Velar standaard over vierwielaandrijving en een programma voor verschillende offroadomstandigheden. Verder behoren zaken als rijbaanwaarschuwng, een veelheid aan 12 volt- en usb-aansluitingen, elektrische bediende kindersloten en 'trailer stability control' tot de basisuitrusting. De elektrisch verstelbare achterbankleuning hoort bij de R-Dynamic S-uitvoering, net als de tienvoudig verstalbare stoelen, de wifi-hotsport en de koplampen met een automatische grootlichtassistent. Onder meer de dodehoeksensoren, het verwarmde stuurwiel en de DAB+-radio zijn losse extra's. Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar de basisprijzen van de auto's ontlopen elkaar niet veel. De BMW 630i Gran Turismo staat 'kaal' voor € 74.237 in de catalogus en de Range Rover Velar P250 vanaf € 76.790.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De Range Rover en de BMW zijn van hoog niveau en horen thuis aan de bovenkant van de markt. Ze zijn niet zomaar in een hokje te plaatsen. Ook is het niet aan ons te zeggen welk hokje beter is, al hebben we een zwak voor de looks van de Range Rover. Rationeel moeten we zeggen dat de BMW-mtor iets mooier loopt dan die van de Range Rover, ze bij BMW iets slimmer met de interieurruimte zijn omgesprongen en dat het BMW-multimediasysteem alerter reageert. Het gaat om nuances en maakt BMW hier nipt de winnaar.

Praat verder op het forum