BMW 535d High Executive (2005)
Perfecte diesel
De BMW-technici hebben de zes-inlijn van de 530d voorzien van twee turbo's. Het vermogen is hierdoor gestegen tot 272 pk en het maximumkoppel ligt nu op 560 Nm. Om het verschil met de 530d subtiel duidelijk te maken wordt de auto 535d genoemd.
Via een ingenieus buizenstelsel zijn een grote en een kleine turbo met elkaar verbonden. Het doel van dit constructiewerk is een gelijkmatige trekkrachtopbouw vanaf lage toeren, zonder dat er sprake is van een vertraging omdat er een turbo op gang moet komen. Eerst gaat de kleine turbo aan het werk en vervolgens neemt de grote het over, tot er bij een maximumdruk van 2,85 bar 272 pk geleverd wordt. Wie niet beter weet, denkt met een benzinemotor te doen te hebben. Lawaai maakt deze machine niet. Eigenlijk jammer, zo af en toe wil je wel 'ns van een machtig zescilindergeluid genieten. Geen trilling, geen onbalans; geen enkele wanklank.
In combinatie met de automatische zesbak laat de 535d zich uiterst comfortabel rijden. Geen stoten of schokken, maar een vloeiende opbouw van kracht. Het echte feest begint nadat je je reisgenoten hebt afgezet en je je niet meer hoeft in te houden. Zonder aarzelen reageren de twee turbo's op iedere beweging van het gaspedaal. Wanneer de bak in de sportstand staat en het gaspedaal bruusk in contact komt met de vloerbedekking, schakelt de bak bijna zonder vertraging terug en word je stevig in het leer gedrukt. Nadat we onze meetresultaten hebben geanalyseerd, kunnen we niets anders zeggen dan dat dit op de M5 na de snelste auto uit de 5-serie is. Misschien niet vanuit stilstand, maar wel bij de tussenacceleraties.
Direct en dynamisch
Deze 535d is voorzien van BMW's M-sportpakket en dat betekent dat hij 'n sportonderstel en 245/40R18-banden heeft. Hij is er absoluut niet spijkerhard door, nee, de 535d met M-sportpakket biedt nog steeds genoeg comfort. Het is een lekker directe en dynamische auto zonder overdreven stoterig gedoe op slechte ondergrond. Gewoon de goede balans. De flinke banden blijven nauwgezet in contact met het wegdek. En mochten de voorwielen toch de neiging hebben de buitenkant van de bocht op te zoeken, dan kun je met het gaspedaal het onderstuur corrigeren. Onderstel en stuurinrichting zijn lekker informatief. Je kunt nauwkeurig aangeven waar je heen wilt, de auto doet wat je hem opdraagt.
Net als aan het onderstel en de aandrijving is bovengemiddeld veel aandacht aan de zitpositie besteed. Omdat we beschikken over een High Executiveuitvoering, is alles aan de zetels elektrisch verstelbaar; zelfs de hoofdsteunen, de lendesteunen, de zittinglengte en de leuningbreedte. Als je hier de ideale zit achter het (in lengte en hoogte verstelbare) stuur niet vindt, lukt het in geen enkele auto.
De primaire functies laten zich intuïtief bedienen en het instrumentarium is met z'n heldere klokken makkelijk af te lezen. Het dashboard is strak en overzichtelijk, zonder overbodige knoppen en schakelaars. BMW heeft veel functies weggestopt onder de i-Drive-knop. Ziet er gelikt uit, maar soms verlangen we toch terug naar
gewone knoppen.
De BMW is een machine waar alles op en aan zit. Zijn grote attractie is de dubbele turbo. 'n Vergelijkbaar uitgeruste 530d kost 'maar' vijf mille minder. Zonder allerlei pakketten bedraagt de basisprijs 66.900 euro. BMW laat met de twin turbo 535d zien dat je als dieselrijder in geen enkel opzicht hoeft onder te doen voor de benzinemannen.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 535d High Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 85.265 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.993 cc |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 560 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.841 mm / 1.846 mm / 1.468 mm |
Wielbasis | 2.888 mm |
Massa leeg | 1.635 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s (fabrieksopgave: 6,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,3s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 211 g/km |