BMW 530d High Executive (2007)

autoreview

BMW 5-serie
BMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serieBMW 5-serie - interieurBMW 5-serie - interieurBMW 5-serie - interieur

Signalement

Uitvoering530d High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf127.000 km
KM-stand laatst277.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 530Da Touring LCI

  • 277.000 km

150.000 kilometer verder na aanschaf; een mooi moment voor een review van mijn E61 530d touring. Die heb ik in 2010 bij een BMW dealer in Duitsland gevonden. Ik zocht toen een facelift 530d/535d touring met automaat, navi professional, head-up display, leren comfort seats, standkachel, active cruise control met stop&go en hifi professional. Uiteindelijk een 530d gevonden met al deze opties, en zelfs nog meer: comfort access, soft close, electrische achterklep, sportautomaat, panoramadak, opbergpakket, USB/audio aansluiting, adaptieve (bocht)verlichting en zelfs stuurverwarming. Een origineel alarm was niet ingebouwd (was/is vaak niet zo in Duitsland) maar dat heeft de dealer gedaan. De kilometerstand van (toen) 127000 was voor mij geen probleem. Zeker met één jaar europlus garantie maakte ik mij geen zorgen. En terecht, zo bleek!

Rijden

Ook met het 'normale' onderstel ligt de auto zeer stabiel op de weg. Zeker in Duitsland, op (zeer) hoge snelheid, is dat goed te merken. De besturing is precies, stevig en geeft veel gevoel. In korte bochten merk je de massa van de auto wel goed als je snel door de bocht wil. De auto kan dan de neiging hebben tot wat onderstuur. Wat gas erbij lost dat op. Tussenacceleraties gaan dankzij het koppel (500 nm.) en de goede automaat prima. Op dwarsrichels en kleine oneffenheden kan de auto wat stoterig reageren. Met mijn runflat 245/45/17 zomderbanden is dat wat sterker dan met mijn non-runflat 225/50/17 winterbanden. Die winterbanden hebben alleen het nadeel dat de stuurprecisie wat afneemt. De runflats hebben daarom mijn voorkeur.

Gebruik

Het algehele comfort is erg goed, zowel door het onderstel, de besturing als de comfort seats. De motor draait - zeker bij de in Nederland geldende snelheden - weinig toeren. Ik heb de indruk dat de motor vanaf 2000 toeren net even wat lekkerder gaat lopen. Dat is ongeveer 140 op de teller. Doordat ik veelal langere afstanden rijd en daarbij veel de cruise control gebruik, is het verbruik - mede door die lage toeren - in mijn ogen netjes. Ruim 1 op 13 haal ik meestal wel.

Opties

Over veel opties is ook in andere reviews veel geschreven. Ik zal er enkele bespreken:
- Active cruise control met stop&go. Op de snelweg, bij normaal verkeer, gebruik ik eigenlijk alleen de 'normale' cruise control functie. Reden daarvoor is dat een onregelmatig rijdende voorganger ook maakt dat jij onregelmatig gaat rijden. Verder reageert de auto sterk (lees: remt sterk af) op vlak voor je invoegende auto's. Daar kan je als bestuurder vaak beter zelf op anticiperen. In de file en (vooral) op tweebaanswegen gebruik ik de radarfunctie er vaak wel bij. Dat rijdt dan ontspannen, ook omdat de auto zelf tot stilstand kan komen en vanuit stilstand kan vertrekken. Wat overigens alleen zo is dat de auto niet te lang stilstand. Anders gaat de stop&go functie 'in standby.' Dat los je op door een klein beetje gas te geven of resume op de cruise control handel in te drukken.
- Sportautomaat. Mooi hoe deze automaat de auto twee gezichten geeft. In de 'normale' stand is het een prima automaat. Het schakelen gaat zeer soepel, je ziet eerder op de toerenteller dat er wordt geschakeld dan dat je het schakelen voelt. Versnellen gaat door het hoge koppel makkelijk, met wat meer gas schakelt de bak één versnelling terug. Door de kick-down te gebruiken schakelt de bak desnoods twee of drie trappen terug. Over het algemeen is dat niet nodig, ook zonder kickdown is de versnelling (meer dan) prima. Dan de sportstand... Daardoor gebeuren er een aantal dingen. De motor reageert veel sneller op het gas, de stuurbekrachtiging neemt af (waardoor het stuurgevoel nog eens toeneemt), de automaat schakelt eerder terug en later op, de 6e versnelling wordt niet gebruikt en de schakeltijden nemen af (wat ik eerlijk gezegd niet heb kunnen waarnemen, maar dat kan ook aan mij liggen). Door de combinatie hiervan wordt de auto scherper, (gevoelsmatig) sneller en alerter. In de dagelijkse praktijk hoeft dat voor mij niet, daarom gebruik ik deze stand nauwelijks. Alleen als ik op tweebaanswegen (in de bergen) in moet/wil halen, schakel ik de sportstand wel eens in.
- Comfort access en soft-close. Achteraf vind ik dit mooie opties. De auto 'ziet' dat je de sleutel bij je hebt waardoor je de auto via de deurgreep kunt openen en afsluiten zonder de afstandsbediening te moeten gebruiken. Ook het starten kan als de auto 'ziet' dat de sleutel in de auto aanwezig is. De soft-close helpt de deuren zachtjes in het slot te trekken. Een deur dichtgooien of (hard) dichttrekken is daardoor niet meer nodig. En dat blijkt eigenlijk best comfortabel.

Onderhoud

Eigenlijk wordt al het (reguliere) onderhoud bij een BMW dealer uitgevoerd. Wat mij in ieder geval opvalt is dat de motor geen olie verbruikt. Elke 30.000 km. ongeveer moet die worden ververst en tussendoor bijvullen is nog nooit nodig geweest. Ik rijd de auto altijd rustig warm, dat zal ook wel helpen.
Naast het reguliere onderhoud zijn de gloeibougies vervangen, de bumperantenne voor de comfort access, de waterpomp van de standkachel, een aantal keer stabilisatorstangen en is het uitlaatspruitstuk vervangen. Verder zijn de beide kabelbomen in de achterklep vervangen, iets wat helaas vaker voor schijnt te komen en een wat dure (zowel qua materiaal als arbeidsuren) reparatie is.
Het panoramadak bestaat uit twee delen, een groter en een kleiner deel. Het achterste, kleinere deel wil nog wel eens problemen geven. Daarom heb ik de klapfunctie van dat deel preventief laten uitschakelen. Het voorste deel kan dan nog steeds omhoog klappen en schuiven.
Verder heb ik onlangs bij een ZF vestiging in Duitsland de automaat laten spoelen en van nieuwe olie laten voorzien. De automaat wordt dan ook van binnen goed geïnspecteerd. Mijn automaat bleek nog in uitstekende staat; altijd goed om te horen!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens