BMW 523i (2006)

autoreview

BMW 523i (2006)

Signalement

Uitvoering523i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf128.400 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 5%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 523i Business Line

  • 150.000 km

Hallo allemaal,

Welkom bij het lezen van mijn review. Voorafgaand aan het wel of niet kopen van de auto heb ik veel afgespeurd op het internet over de auto. Nu ik inmiddels 23000 kilometers heb gemaakt wil ik dit graag met mede autoliefhebber delen.

Mijn vorige auto was een Alfa Romeo 147 1.6 Veloce 3-deurs uitvoering en ik wou graag een grotere wagen en comfortabeler reizen daar waar ik de auto soms voor het werk gebruik. De alfa beviel opzich wel maar had de nodige Alfa kwaaltjes. Qua pit en rijden was de Alfa oké maar als je een tijdje op de snelweg rijdt werd het aanwezige geluid toch wel irritant. Voor de nieuwe auto aankoop stonden er een aantal auto`s op mijn lijstje.

Voorwaarden:
- Benzine, ivm lagere wegenbelasting tov diesel
- Grotere wagen, ook ivm mijn lengte, 198cm
- 4 deurs, Alfa was drie deurs maar dat is toch irritant instappen voor de achter passagiers
- Verbruik gelijk of nog iets zuiniger
- Onboard navigatie, het elke keer moeten zoeken naar een signaal met de Tom Tom werd zeer irritant
- Stilte ivm comfort
- Lichte voorkeur naar een handbak ivm verbruik
- Meer pk`s

De lijst:
- Alfa Romeo 159 2.2 jts, prachtige auto, lagere aanschaf maar een verbruik dan wel gelijk of lager dan de BMW 5-serie. Minder zoeven en minder ruimte in de cockpit.
- Audi A6, mooie auto, maar toch iets minder mooi dan de BMW 5-serie, tevens weinig handgeschakelde te vinden en de multitronic heeft zo zijn kuren.
- Audi A4, FSI of TFSI, ook daar is de betrouwbaarheid van de motoren niet altijd vanzelfsprekend na het lezen van diverse forums.
- BMW 3-serie, mooie wagen maar toch gezien mijn lengte te klein, je past er wel in maar kijk je opzij dan kijk je tegen de middenstijl aan.

Waarom heb ik gekozen voor de BMW-5 serie:
- de looks, van de buitenkant een prachtige wagen, ik vind het echt een tijdloos uiterlijk, van binnen is het vrij strak en zakelijk.
- 6 cilinder, rijdt heel erg comfortabel, rustig en soepel, de 523i is helaas geen racewagen
- stil, op de snelweg 2800 rpm/120km uur, de auto voelt zich dan ook erg thuis op de snelweg
- betrouwbaar voor zover ik heb kunnen lezen op diverse forums mits een handbak
- verbruik, hieronder meer
- jammer genoeg wel boven het vooraf ingestelde budget maar dan maar een paar euro`s meer voor een auto die echt naar het hart is

Beleving:
Heerlijk stil en rijdt prima. In de cockpit hoor je de 6-cilinder zachtjes roffelen. De auto nodigt uit tot ontspannen rijden maar kan als het moet ook goed versnellen mits je de motor boven de 3000 rpm houd. Hieronder rijdt je als het ware gewoon rustig tot normaal en valt de soepelheid van de motor positief op.

Verbruik:
Het verbruik is momenteel 1:12 tot 1:11,5 bij 65% lange stukken en 35% korte stukken. Rij je korte stukken met airco aan dan ga je naar 1:10,5 a 1:11. Als je een fluwelen voet hebt kun je 1:12,5 halen maar dan ben je menig automobilist tot last. Bij een vakantie naar België heb ik een keer 1:12,7 gehaald maar dan rijdt je ook alleen maar snelweg.

Kosten:
Auto rijden kost nu eenmaal geld. Tuurlijk is deze BMW rijden duurder dan de gemiddelde auto maar het is dan ook een soort en met van hobby. Waar ik vooral op hoop is dat de auto geen reparatie behoeft en dat er niks kapot gaat. Bij aankoop is de motorolie, remvloeistof en microfilter vervangen. Dit heb ik laten doen bij de BMW dealer onder BMW VALUE SERVICE. Vooraf zijn de kosten al bekend, dit is zeer prettig. Ik was uit mijn hoofd 400 tot 450 euro kwijt.

Toch heeft mijn auto wel wat verbeter punten:
- opties zoals een bekerhouder of neerklap bare achterbank zit in mijn auto niet. Bij BMW noemt men dit opties en opties zijn duur. BMW moet eigenlijk een uitgebreidere standaard maken vind ik.
- 177pk, opzich in NL genoeg, maar in de bergen in de Ardenne met een paar meer kun je lekkerder rijden
- Business navigatie werkt prima, maar je ziet niet waar je rijdt op de kaart, dit zie je wel in een professional navigatie. Voer dan allen met navigatie uit in alleen proffessional navigatie denk ik dan.
- Verhoudingen bak, ligt wellicht ook aan het rijden in Nederland maar de 6de versnelling laten zoals het is, de 1e,2e en 3e wat meer op elkaar en dit compenseren in de 4e en 5e versnelling. De 4e en 5e versnelling gebruik je in het accelereren eigenlijk maar kort gezien je anders alweer boven de toegestane snelheid uitkomt.

Waarderingen, tot nu toe alles op 4 sterren.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens