BMW 325d – 2009 – 581.212 km - Klokje Rond

Door een ringetje

88 reacties

Video
AutoWeek 52 2023
AutoWeek 52 2023

Je leest het in AutoWeek 52 2023

Echt waar? Heeft deze al zoveel kilometers achter de rug? Je zou het niet zeggen en dat is voor een groot deel te danken aan de zorg die de eigenaar eraan besteedt. Het gaat over de 325d van Marco de Leeuw, de ster van deze Klokje Rond-show.

Petrolhead

Als het gaat over een auto die veel mensen aanspreekt en die ook nog redelijk goed bereikbaar is, dan wordt de BMW 3-serie vaak genoemd. Dat model heeft op bijna iedereen die wat met auto’s heeft een ongehoord sterke aantrekkingskracht. Nóg meer dan een vlotte Golf en ook vaak nog meer dan het merk met de ster.

Marco de Leeuw uit Susteren is nu tien jaar de blije bezitter van een 325d uit 2009 die inmiddels het half miljoen is gepasseerd. Om te zeggen dat Marco een petrolhead is, zou een understatement zijn. Hij is echt héél erg gesteld op het fenomeen auto. “Naast mijn werk zijn auto’s wel mijn grote hobby. Ik heb er alleen niet mijn beroep van gemaakt, maar misschien had ik dat wel moeten doen”, lacht de Limburger, die in dienst is van een wereldvermaard techbedrijf.

Vlees in de kuip

Vandaag hebben we een heuse BMW 325d op de brug. Die is voor het eerst in gebruik genomen in 2009 en dus inmiddels vijftien jaar oud. In januari 2013 werd de BMW ingevoerd en op Nederlands kenteken gezet, met Marco als eerste en tot nu toe enige Nederlandse eigenaar. Marco kocht hem van een startende auto-ondernemer die hem uit Luxemburg had gehaald, waar de auto zijn eerste levensjaren ‘in de lease’ had gezeten.

De auto had toen bijna anderhalve ton op de klok en Marco stuurde hem de afgelopen jaren richting het half miljoen. Nieuw bedroeg de vraagprijs meer dan zestig mille. De motorisering is eigenlijk precies goed: zes-in-lijn, 197 pk/400 Nm op de achterwielen en een fijne zesbak binnen handbereik voor bestuurder Marco. Het koppel is in tegenstelling tot de zescilinder benzine wel lekker snel beschikbaar, al vanaf 1.300 toeren. En het verbruik? “Als ik netjes rij, kom ik op 1 op 18”, aldus Marco. Een keurig cijfer, natuurlijk.

Waar komt die fascinatie voor auto’s vandaan en vanwaar die adoratie voor de 3-serie? “De 3 is een auto zoals een auto bedoeld is: vier portieren en een kofferbak. Verder zorgen de achterwielen voor de aandrijving en met de voorwielen is het sturen. BMW heeft dat vervolmaakt, zodat het ook leuk is om de auto te rijden. Voor mij is dan het plaatje rond”, verklaart Marco. Autorijden is voor Marco dan ook zo vanzelfsprekend als eten, drinken en slapen. Daarbij is zijn interesse voor vierwielers heel breed. Omdat het merk in de familie zit, heeft ook Mazda zijn bovengemiddelde interesse. “Een prachtig merk, dat eigenzinnig durft te zijn, maar daarnaast kwalitatief altijd zeer goede auto’s heeft gebouwd”, steekt Marco van wal. Drie pareltjes van dat merk heeft de 58-jarige liefhebber dan ook in de garage staan. “Een rode Mazda 1000 C uit 1973 zoals we destijds thuis hadden, een klassieke Mazda 323 uit 1977 in zeldzame vijfdeurs uitvoering en mijn favoriet, een Mazda RX-7 uit 1979. Ja, met wankelmotor.” Dat Marco naast een passie voor het rijden ook een hart voor bijzondere techniek heeft, moge duidelijk zijn. Hij vervult ook nog een rol in het bestuur van de Hadi-Mazda-club.

Zes-in-lijn

Terug naar de BMW. Die 325d van vijftien jaar oud is simpelweg om door een ringetje te halen. Dat vindt zelfs keurmeester Joep, die bekend staat om zijn kritische blik. Bij dit Duitse merk wordt de lat bij Carrec zelfs nog wat hoger gelegd, want daar krijgen ze er heel veel in de werkplaats voor onderhoud, reparaties of aanpassingen op onderstel- of bandengebied. Daardoor kennen ze de 3-serie van haver tot gort. Joep is positief na de proefrit. “Ik merk dat het goed zit met deze auto, hier is aandacht en tijd aan besteed”, zegt hij en dat komt nog vaker terug vandaag. Dat heeft ook iets te maken met die zes-in-lijn voorin.

Helaas komen we op de brug bij Carrec toch wat olielekkage tegen. Dat is een tegenvaller, ook voor Marco, die de hele keuring nauwgezet meekijkt. “Niet in de mate om je meteen zorgen over te maken, maar je moet er wel wat mee”, doet Joep uit de doeken. Bij de vacuümpomp en het brandstoffilter zijn wat verse oliesporen te vinden. En hoewel de 325d heerlijk rijdt, heeft de keurmeester van dienst toch wat aan te merken: er zijn vibraties en bijgeluiden onderweg. “Dat zit hem in een motorsteun en de draagarmrubbers voor, die zijn versleten.” Voor het opnieuw benaderen van de perfectie moet daar dus wat aan gebeuren. Verder blijft het lijstje op het beruchte gele notitievel beperkt. Voor een auto van deze leeftijd met meer dan een half miljoen op de klok is dit een prachtige 3-serie, dat is duidelijk.

Ingetogen blij

Eigenaar Marco is dan ook ingetogen blij. Ingetogen? Ja, want wie de onderhoudshistorie doorakkert, ziet dat hij een pietje-precies is. En eigenlijk is dan dus elke opmerking er één te veel. Maar onder de streep is hij ook trots, want zo gul is Joep niet met complimenten.

Gewoon maar lekker verder rijden dus? “Ik ga met de lijst van Joep aan de slag. Dit is enerzijds een hobby-auto, maar wel een die ik veel en vaak gebruik, want ik heb hem om lekker te rijden. Als je dat dan wilt, dan moet het ook helemaal goed zijn”, aldus Marco. Daar is geen speld tussen te krijgen.

Eigenaar BMW 325d

Naam: Marco de Leeuw
Bouwjaar: 1965
Woonplaats: Susteren
Beroep: Financiële man bij een techbedrijf
Eerste auto: Toyota Corolla 30
Vorige auto: Volvo S60 2.4 D Edition II
Wat zou je aan je auto willen veranderen?: “Stoelverwarming erin monteren.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Naar Italië.”

Onderhoudshistorie

Dit is maar een kleine greep uit de lange lijst van onderhoudswerkzaamheden:

  • 140.236 4 nieuwe banden
  • 155.175 Afneembare Trekhaak
  • 202.865 6 Gloeistiften vervangen
  • 211.305 Montage schijf en blokken linksachter
  • 218.270 Omkeerrol bij dynamo vervangen
  • 276.794 Koppeling compleet
  • 277.206 Leeghalen roetfilter
  • 322.987 Stoelreparatie
  • 342.357 4 Nieuwe Vredesteins - 54621 km met de oude
  • 359.982 Bumperreparatie
  • 418.588 Voorruit vervangen
  • 430.700 Schijven en blokken rondom vervangen
  • 432.219 Schokdempers achter vervangen
  • 440.427 Schokdempers voor vervangen
  • 481.578 Vervangen dynamo, multiriem, riemspanner
  • 494.414 twee nieuwe xenonlampen
  • 495.904 Lijstje boven voorruit
  • 500.996 Hardyschijven en tussenaslager
  • 512.845 Koppeling en vliegwiel compleet
  • 517.101 Airco-storing
  • 528.000 MULF2 gerepareerd
  • 557.616 Bumper en bumperrooster vervangen inclusief spuiten
  • 559.611 Onderplaat
  • 577.926 Bestuurdersmat

Wat mankeert eraan?

  • Er zit wat speling op de versnellingspook
  • Er zijn veel motorvibraties, een setje nieuwe (originele) motorsteunen zou kunnen helpen
  • De auto bonkt bij plots remmen doordat de draagarmrubbers voor versleten zijn
  • De linker ruitenwisser komt niet ver genoeg naar links
  • De vacuümpomp zweet wat olie
  • Er zweet een aansluiting van een intercoolerslang
  • Het achterste differentieelrubber is gescheurd
  • Er zit speling op de bovenste draagarm rechtsachter
  • Er lekt diesel bij het brandstoffilter

De mening van Carrec Technocenter

‘Je ziet aan alles dat er aandacht en liefde is gestopt in deze BMW 3-serie. Hij is punctueel onderhouden en vanbinnen en vanbuiten om door een ringetje te halen. Zo zien we het natuurlijk graag. Hier heb je nog jarenlang plezier van. Fijne auto. Petje af voor de auto én zijn eigenaar.’

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Bmw
Model 325d
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 47.035

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 145 kW / 197 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.300 tpm
Inhoud brandstoftank 61 l
Lengte / breedte / hoogte 4.531 mm / 1.817 mm / 1.421 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.500 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 153 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (88) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum