Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Bentley Bentayga V8 Diesel

Downsizen op zijn Bentleys

60
Bentley Bentayga V8 Diesel
Bentley Bentayga V8 DieselBentley Bentayga V8 DieselBentley Bentayga V8 DieselBentley Bentayga V8 DieselBentley Bentayga V8 DieselBentley Bentayga V8 DieselBentley Bentayga V8 DieselBentley Bentayga V8 DieselBentley Bentayga V8 Diesel
  • Ken Divjak
  • Eerste rijtest
5 februari 2017 om 10:25
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 1 2017
AutoWeek 1 2017

Je leest het in AutoWeek 1 2017

Om de Bentayga 'sociaal aanvaardbaar' te maken, lepelt Bentley er voortaan ook een zelfonbrander in. Niet zomaar een turbodiesel natuurlijk, maar de hypermoderne 4.0 TDI uit de Audi SQ7. Of het daarmee even comfortabel zoeven is als met de V12 op benzine?

Sinds Bentley een SUV in zijn gamma heeft, hoeft het merk niet meer tegen heilige huisjes te schoppen. 'De revolutie is ingezet, dus kunnen we er al evengoed mee doorgaan' moeten ze in Crewe denken. En dan is er allicht geen betere kandidaat dan de potige Bentayga om de 85-jarige merkgeschiedenis nog verder op zijn kop te zetten. Die was tot nog toe alleen beschikbaar met een 6,0 liter grote W12, wat op markten zoals de Nederlandse niet meteen een koopje opleverde. De versie met turbodiesel zal niet alleen 58.000 euro goedkoper zijn, maar ook nog eens minder drinken bij nog steeds indrukwekkende prestaties - zowel op als langs de gebaande paden.

Pareltje

De vraag is alleen: ligt iemand die minimaal 223.250 euro aan een SUV spendeert überhaupt wakker van een halve ton minder of meer? En maalt die er eigenlijk wel om dat zijn ros in de praktijk maar 1 op 5 haalt? Niet noodzakelijk, geeft Bentley grif toe. Maar volgens het luxemerk zijn er nog andere redenen om voor de dieselvariant te gaan: je kan er op één tank 1000 kilometer mee afleggen en hoeft je niet constant te excuseren omdat je met een V12 door de PC Hooftstraat kachelt. En daar voegen wij graag nog een derde reden aan toe: de gezamenlijk met Audi ontwikkelde 4,0 liter V8 triturbo is een pareltje van een turbodiesel die het merk echt waardig is.

Naast gekende features zoals directe inspuiting en AdBlue-zuivering liggen de turbo's voor het eerst tussen de V-banken van de achtcilinder. Daarbuiten zit de zogenaamde e-booster, die dankzij een extra 48V-accu in 250 milliseconden tot 70.000 toeren opspoelt om het monsterkoppel van 900 Nm al vanaf 1000 omwentelingen te mobiliseren. Bij lage belasting schiet de eerste turbo in actie, onder deel- en vollast blaast de tweede aanjager fors mee. Met als gevolg dat er op papier geen sprake meer is van een koppelpiek. Eerder van een tafelberg die de aarde uit zijn baan dreigt te trekken van 1000 tot 5000 toeren, en dat acht automatische verzetten lang.

Off-roadpotentieel

Of er dan nog genoeg verschil is met de 100.000 euro goedkopere SQ7? Hoegenaamd wel, aangezien de missie van de sportieve Audi eenduidiger is dan die van de all-round Bentley. Naast gezonde wegmanieren moet de Bentaya ook off-roadpotentieel kunnen voorleggen, of het nu is om een bospad mee te bedwingen dan wel om een duin mee te omringen. Meteen de reden waarom de Britten de V8 thermisch nog aangesterkt hebben, opdat die zowel bij -40 als bij +50 graden Celcius zijn mannetje staat. De kalibratie van de aandrijflijn is eveneens specifiek. Anders zou de Bentayga immers geen Bentley-modus hebben, die zelf detecteert in welke stemming de bestuurder is en de rijparameters navenant aanpast. Daarnaast zijn er nog drie andere straat- en vier veldmodi, terwijl het nep-uitlaatgeluid van de SQ7 geschrapt werd ten voordele van een natuurlijkere sound. Dieselgenen ten spijt klinkt de V8 immers best aangenaam, zelfs aan de relatief hoge begrenzer die het blok moeiteloos aantikt.

Helemaal geen verbeterpunten dan? Toch niet wat de motorisering betreft. Voor zijn omvang is de Bentayga niet royaal met ruimte binnenin (daarvoor komt er versie met lange wielbasis), terwijl het bijhorende overgewicht veel van de remmen vergt bij geïnspireerde rijstijl. En hoewel de luchtvering van ons testexemplaar zelfs in standje 'sport' goed filterde, ging dat soms gepaard met onaangename ophangingsgeluiden. Tot slot is er ook nog het praktijkverbruik, dat natuurlijk hoger ligt dan de brochurecijfers beloven. Zo verbruikten we tijdens een sportieve rit in de Andalusische bergen gemakkelijk 15 liter per 100 kilometer. In de daaropvolgende afdaling daalde dat cijfer wel weer naar 1 op 10, maar minder hoef je echt niet te verwachten.

Benzinehybride

Een groene rakker zal de Bentayga dus nooit worden, zelfs niet met een - naar Bentley-normen - gedownsizede dieselmotor. Een echte bochtenridder evenmin, trouwens. Daarvoor mist de Brit de vierwielsturing van zijn Duitse neef, alsook diens sportdifferentieel met torque-vectoringfunctie dat de SQ7 tot een pseudo-sportwagen promoveert. Wat de Bentaga wel doet, is aantonen dat ultieme luxe ook met een command driving position te combineren valt. Ja zelfs met doorgedreven off-roadkwaliteiten, al betwijfelen we of veel continentale eigenaars bewust het modderpad gaan opzoeken. Range Rover-klanten doen dat doorgaans wel, waardoor Bentley hen als eerste viseert om de overstap naar de diesel-Bentayga te maken. Of dat een brug te ver is in tijden van groeiende dieselhaat, zal de komende jaren moeten blijken. In Crewe zijn ze alvast naarstig in de weer met een benzinehybride voor de Bentayga.

  • Houd me op de hoogte over de Bentley Bentayga
Bentley Bentley Bentayga

Uitgelicht aanbod

    Bentley Bentayga 3.0-V6 Hybrid First Edition 3.0-V6 Hybrid First Edition

    Bentley Bentayga 3.0-V6 Hybrid First Edition 3.0-V6 Hybrid First Edition

    • 2021
    • 12.430 km

    € 279.950

    Bentley Bentayga 4.0 V8 First Edition

    Bentley Bentayga 4.0 V8 First Edition

    • 2021
    • 25.100 km

    € 299.995

    Bentley Bentayga V8 First Edition Naim Pano Touring Pakket 4.0 V8

    Bentley Bentayga V8 First Edition Naim Pano Touring Pakket 4.0 V8

    • 2020
    • 22.456 km

    € 289.995

Meer Bentley Bentayga occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Bentley Bentayga

    140
    • 10 mei 2022

Lezersreacties (60) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Bentley Bentayga specificaties
  • Bentley Bentayga occasions
  • Bentley Bentayga video's
Advies en informatie
  • Bentley Bentayga tests
  • Bentley Bentayga gebruikersreviews
  • Bentley Bentayga index
PREMIUM
Bentley Flying Spur V8 - Eerste rijtest

Bentley Flying Spur V8 - Eerste rijtest

Je zou geneigd zijn te denken dat een V8 ‘minder’ is dan een twaalfcilinder, maar in het geval...

Lees meer
Bentley Bentayga Diesel - Rij-impressie

Bentley Bentayga Diesel - Rij-impressie

55

Bentley spaarde de puristen al niet echt met de Bentayga en uitgerekend die SUV vormt nu de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Bentley Bentayga EWB: meer van hetzelfde

    Bentley Bentayga EWB: meer van hetzelfde

    16
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Bentley Bentayga zwart en mysterieus op 'Ring

    Bentley Bentayga zwart en mysterieus op...

    19
    • 5 oktober 2021
  • Test: Bentley Bentayga Hybrid

    Test: Bentley Bentayga Hybrid

    • 4 augustus 2021
  • Nieuws
    Bentley Bentayga S: iets sportiever, zelfde V8

    Bentley Bentayga S: iets sportiever, zelfde...

    8
    • 26 mei 2021
  • Nieuws
    Bentley Bentayga volgens Mansory

    Bentley Bentayga volgens Mansory

    15
    • 17 mei 2021
  • Nieuws
    Bentley Bentayga Mulliner maakt aanbod compleet

    Bentley Bentayga Mulliner maakt aanbod...

    12
    • 5 maart 2021
  • Nieuws
    Ruimere Bentley Bentayga betrapt

    Ruimere Bentley Bentayga betrapt

    12
    • 28 januari 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Bentley Flying Spur nu ook als Mulliner Blackline

    Bentley Flying Spur nu ook als Mulliner...

    16
    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Bentley Mulliner Batur: vooruitblik op toekomstig EV-design

    Bentley Mulliner Batur: vooruitblik op...

    3
    • 15 augustus 2022
  • Nieuws
    Bentley Mulliner Batur: nieuw hoofdstuk voor Bentley

    Bentley Mulliner Batur: nieuw hoofdstuk...

    4
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    ‘Bentley stelt eerste EV uit naar 2026’

    ‘Bentley stelt eerste EV uit naar 2026’

    34
    • 29 juli 2022
  • Nieuws
    Bentley brengt Speed Six opnieuw tot leven

    Bentley brengt Speed Six opnieuw tot leven

    8
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Bentley Continental GT Mulliner W12: top-Continental GT

    Bentley Continental GT Mulliner W12: top-Continental...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Bentley Flying Spur nu ook als sportieve S

    Bentley Flying Spur nu ook als sportieve...

    7
    • 13 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden