Bentley Bentayga

Hoe wordt Bentley's SUV € 331.351,- waard?

Bentley Bentayga
Bentley BentaygaBentley BentaygaBentley BentaygaBentley BentaygaBentley BentaygaBentley BentaygaBentley BentaygaBentley BentaygaBentley Bentayga
AutoWeek 18 2016
AutoWeek 18 2016

Je leest het in AutoWeek 18 2016

Zijn topsnelheid van precies 301 kilometer per uur zegt feitelijk alles: de Bentley Bentayga wil in alles nét een treetje hoger staan dan de concurrentie. Niet alleen qua luxeniveau, voorzieningen en kwaliteiten, maar ook qua prijs. Is de missie geslaagd? Tijd om de indrukwekkende SUV tot in detail te ontleden.

Zeventien verschillende lakkleuren levert Bentley voor de Bentayga. Tenminste, dan hebben we het alleen nog maar over de standaard lakken. Wie liever pareleffect, satijnglans of matte afwerking wil, heeft in totaal keuze uit 108 verschillende tinten, waarvan acht verschillende varianten zwart. Is dat dan nóg niet genoeg? Dan kun je ook aankloppen bij de kunstenaars in Crewe om je eigen 'bespoke' lak te laten samenstellen. Stel, je wilt de kleur van je badkamertegels laten terugkomen op je SUV? Bentley kan het regelen. Als je maar betaalt.

Die laatste vier woorden echoën door wanneer je in de Bentayga zit. Het interieur ziet er om te beginnen bijzonder fraai uit, met kraakhelder houtfineer, stevige aluminium bedieningsorganen en schitterend zachte lederen bekleding in twee contrasterende kleuren – afkomstig van maar liefst vijftien met zorg geselecteerde runderen. Als je maar betaalt… Opvallend is dat de Bentayga qua infotainment en multimedia moderner aandoet dan de Continental toen die werd geïntroduceerd: het multimediasysteem toont frissere graphics en werkt sneller, tussen de tellers prijkt een extra beeldscherm dat in full color laat zien hoe het gesteld is met de vitale functies en ook de bediening is intuïtiever dan we ons herinneren van recente Bentleys. Alles wat je ziet en aanraakt, oogt en voelt alsof het met de juiste mate van aandacht in geplaatst en dat geeft een weldadig gevoel. Je mag niet anders verwachten in de topklasse, maar de Bentayga stelt hier niet teleur.

Verrast je zintuigen

Onvoorstelbaar. Hoe kan een SUV met het leeggewicht van een doorsnee vakantiewoning (de Bentayga weegt 2.400 kilo) zó gemakkelijk van zijn plek komen? Vanuit stilstand haalt de Bentley honderd kilometer per uur in 4,1 seconden en tussensprints zijn voorbij voor je met je ogen kunt knipperen; hoog zittend op je troon van leder, gevangen in een luxe cocon van geluidsisolatie, levert dat een ervaring op die je zintuigen niet snel voor waar aannemen. Een Range Rover Sport SVR is rap, de Bentayga zit daar nog twee stappen boven. Met dank aan een nieuw ontwikkelde zesliter W12 met twee turbo's, die goed is voor 608 paardenkrachten en negenhonderd (!) Newtonmeter aan trekkracht. De verrassing zit hem in de krachtopbouw: bij rustig wegrijden hoor je de twaalfcilinder nauwelijks en vloeit de kracht soepel naar de wielen via de achttraps automaat, maar zodra je gas geeft schiet de W12 in actie met imposante achteloosheid. Opmerkelijk is ook hoe de motor bij hoge toeren adem over houdt: terwijl er flink meer geluid uit de dempers komt, blíjft de machinekamer olie op het vuur gooien. Oeps, 180…

In rechte lijn presteert de Bentayga even fantastisch als gemakkelijk. Maar wat blijft daarvan over zodra je met dit bakbeest een bocht om wilt? Opnieuw een aangename verrassing: de besturing voelt prettig helder en communiceert beter dan verwacht, terwijl de carrosserie alert van koers verandert zonder bovengemiddeld log aan te voelen. Daarvoor heeft Bentley heel wat trucjes moeten uithalen. Zo ontwikkelde Crewe een elektronisch 48V-systeem dat bewegingen van de carrosserie actief compenseert door stabilisatoren in milliseconden steviger of soepeler te zetten. Hierdoor gaat de auto niet 'op één oor hangen' en blijven paniekerige ESP-ingrepen uit – dat is bepaald geen gemeengoed in de wereld der snelle SUV's. Dat betekent echter niet dat de Bentayga meteen héél erg dynamisch is: zeker in krappe, snelle bochten duwt het gewicht van de auto zó veel op de voorbanden dat onderstuur uiteindelijk de baas wordt. Dat moment blijft in een Porsche Cayenne Turbo S of BMW X6 M langer achterwege. Maar ja, die halen geen 301 kilometer per uur…

Specifications

Is de Bentley Bentayga meer dan 331.000 euro waard? De beste wedervraag: hoe definieer je dat? Wat maakt het verschil tussen een auto van een kwart euroton en deze Bentley, die daar nog eens tachtig mille boven zit? Deels zit het hem in de beleving van een Bentley; het hele proces van het samenstellen en bestellen is al een belevenis op zich, met meer charme en details dan bij menig Duits merk. Dus ja, de Bentayga voegt wat ons betreft zeker iets toe ten opzichte van de concurrentie, en blijkt onder de streep – ook uit technisch oogpunt – ook nog eens verdraaid goed te kloppen. Bovendien maken de Britten het redelijk inzichtelijk hoe de prijs van een Bentayga tot stand komt, want in het 128 pagina's tellende 'Bentayga-brochureboek' lees je hoe de auto uit te rusten valt met diverse optiepakketten, of 'Specifications' in Bentley-termen. Zie ook de diverse kadertjes op deze pagina's. En dan nog zat bij lange na niet alles op onze testauto, er bestaat namelijk ook nog een luxer vierzitsinterieur, er is keuze uit een extreem goed Naim-audiosysteem, een uniek Breitling-uurwerk met witgouden beplating en diamanten en ga zo maar door. Deze Bentley is een wereld op zich. Als je maar betaalt…

City Specification - € 4.750

Helpt de Bentayga-baas door krappe straten, met onder meer een 360-graden camerasysteem, parkeerhulp, voetgangersherkenning, een noodremsysteem en een hulp die waarschuwt voor kruisend verkeer van achteren.

Front Seat Comfort Specification - € 3.230

Ruim drieduizend euro voor zachtere kussentjes voor je hoofd, verwarming en koeling op de voorste stoelen, elektrisch in hoogte verstelbare gordels en maar liefst 22 manieren om de stoelen elektrisch te verstellen. En, ontspan!

Smokers Specification - € 539

Het is dat de asbakken voorin en in de achterdeuren zijn vervaardigd uit massief aluminium én op hun plek worden gehouden met een magneetje (zodat het B-logo recht zit), maar anders zou je denken dat Bentley roken ontmoedigt…

Event Specification - € 2.904

Hiermee krijgt de Bentayga een uitschuifbaar en uitklapbaar bankje in de bagageruimte, de Event Seat. Uiteraard voorzien van fraai gestikt leer en zachte kussens, zodat je bijvoorbeeld ontspannen een polowedstrijd kunt bekijken. Ook bijzonder zijn de twee leeslampjes aan de binnenkant van de achterklep, zodat het plezier ook na zonsondergang kan voortduren.

All Terrain Specification - € 5.475

Je moet er niet aan denken met een laklaag van vele duizenden euro's, met dit pakket krijgt de Bentayga vier extra terreinstanden die onder meer de aansturing van motor, transmissie en luchtvering aanpassen op de omstandigheden, extra carterbescherming en een laag geplaatste camera waarmee je bijvoorbeeld grote stenen eenvoudiger kunt spotten.

Touring Specification - € 7.145

Actieve cruise control, een head-up display, een rijbaanassistent, een elektronische hulp voor filerijden en een nachtzichtassistent. Mooie foefjes, die eigenlijk standaard moeten zijn in dit segment.

Sunshine Specification - € 1.882

Een extra zonnescherm en elektrisch bedienbare zonneweringen voor de achterruiten. Bijna 2.000 euro, alstublieft.

Video

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (84) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.