AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Bentley Bentayga Diesel - Rij-impressie

55 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Bentley spaarde de puristen al niet echt met de Bentayga en uitgerekend die SUV vormt nu de basis voor de eerste Bentley met dieselmotor ooit. Bij voorbaat heb je dus al heel wat uit te leggen als Bentayga Diesel-eigenaar. Maar de Engelsen weten hun punt heel goed te maken.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (55) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 2
Nog even zo door gaan dan hebben we een Bentley Pick-up.
Curacao
Curacao
  • 2
Leuk auto'tje maar wel duur in de wegenbelasting.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Superlatieven ten over voor deze auto. Denk dat de sociale acceptatie hier op AW lager is dan in de rest van de wereld... Denk dat ze deze worldwide goed gaan verkopen ondanks de lelijke koplampen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ruikt als een Bentley! Er is niks Bentley aan deze auto.
De enige nog overgebleven Bentley is de Mulsanne.
Wat is die Bentayga een lelijke auto en dan het afzichtelijke interieur met dat verouderde Navi en die goedkope bedieningshendels en dat allemaal voor een schamele vanafprijs van rond de €230k!

De enige echte über SUV in dit segment is de Range Rover.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Wat je er ook van vinden mag, toch leuk voor degenen die hier op zaten te wachten, hij is er!
En er zullen er genoeg van verkocht worden, ook al haken jij en ik af omdat we m niet kunnen betalen...
Bianca Castafiore
Bianca Castafiore
  • 1
Goed verwoord Marco. Technisch knap en imposant, maar qua acceptabiliteit (is dat Nederlands?) inderdaad wel voor "discussie vatbaar". Bentley heeft in het verleden overigens ook getest met de V12 TDI, maar achtte de markt er toen niet rijp voor.
BMWG31M
BMWG31M
  • 3
Precies gelijk aan een Londonse taxi. Wat een gedrocht.
VWdriver
VWdriver
  • 5
Als je dit koopt heb je gewoon geen smaak.. bahbah..
Anoniem
Anoniem
  • 2
Net als je denkt dat het niet erger kan......
Anoniem
Anoniem
  • 2
Vind het echt een lelijke logge Tokkie-tank met VW-techniek.
Niks stijlvols aan, zoals een Maserati dat bv wel heeft.
donkerblauwmetallic
donkerblauwmetallic
  • 1
Ach ja, de DAF XF 105 heeft 410-510 pk. Daar is dan wel een 12,9 liter dieselmotor voor nodig. Qua comfort doet zo'n DAF niet onder voor deze Bentley. De topsnelheid van de DAF is wel begrensd ....
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik ben wel enthousiast eigenlijk. En dat hij duurder is dan een S klasse snap ik, de mensen die hem kunnen betalen willen ook dat hij duur is zodat niet iedereen hem kan rijden. Rationeel is hier niet van toepassing. Sommige mensen betalen ook miljoenen voor een schilderij.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Daar bij het navi scherm, die knopjes zitten ook in mijn Fabia! (Of ze lijken er wel heeeel sterk op..). Beetje flauw van mij, want geen Bentley-rijder zal dat ooit merken want die komt nooit in aanraking met een Skoda c.s.

Enorme machine, letterlijk en figuurlijk, en wat wij het gepeupel er ook van vinden (wanstaltelijk, grotesk, anti-sociaal, not done), de Bentley-rijder zal het aan zijn welgestelde aars corroderen want he couldn't care less!
Assenaar
Assenaar
  • 0
In dit koningsblauw is het best een aardig alternatief voor de verlengde A8 ... (duikt weg voor Flak).
Kalmah
Kalmah
  • 0
Tja, mensen die 85 miljoen op hun bankrekening hebben staan kijken niet op een tonnetje meer of minder.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Een luxe en snelle afwerkplek dus.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Niks mis mee en die koplampen horen er gewoon bij, lekker onderscheidend....prima
BMW 007
BMW 007
  • 0
Mooie auto!
Hoop dat er voor men geen politieagent achter de boom stond toen hij bijna 150 reed waar 80 de max was.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@ppep,
Haha!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Gewoon een volstrekt overbodige en nogal asociale kermisbak, uitermate geschikt om een woonwagen achter te hangen... ik verafschuw dit soort trekkers...
411
411
  • 0
60 km weg! Weg rijbewijs.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als een merk als dit over gaat tot het op de weg zetten van dergelijk model houd het voor mij op, of de rijeigenschappen nu wel of niet subliem zijn.

Een Bentley rijd je namelijk omdat je exclusief wilt rijden en dat doe je niet als het merk zo nodig denkt mee te moeten doen met de zogenaamde trend van deze tijd. Dan ben je namelijk niet exclusief meer.
abeel2
abeel2
  • 1
Hoe meer ik hem zie bij o.a Autoweek en op you tube, hoe mooier ik hem vind
een stukje vakwerk van ambachtslieden ! Blijft voor de meeste toch een droom !
( maar wel een mooie )
CaddySRX
CaddySRX
  • 1
Perfect geschikt voor de steeds grotere groep mensen met veel geld en weinig smaak. En dan ook nog een diesel in het vooronder.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mensen die deze auto kopen interesseert het geen flying fuck of er wel of niet een actieve roll bar onder zit. Dan kopen ze wel een Porsche oid.
Neen, het gaat om status en gevoel. Dus daar zou ik mijn review ook aan aanpassen.
Zoals je bij een Fabia ook niet 80% van de tijd gaat uitzoeken hoe die de bochten doorkomt, daar gaat jet de koper niet om.
Bobby Cruzer
Bobby Cruzer
  • 0
Nederland bezit 3,7 biljoen euro. Dat is een bedrag met 11 nullen (bron: CBS). Er zijn genoeg mensen in dit land die deze auto willen en kunnen kopen. Hoewel, het model in dit filmpje is misschien te burgerlijk. Gelukkig is er ook een exclusieve Mulliner versie.
Anoniem
Anoniem
  • 0
VAG flikt het weer.
Ze zetten hier toch weer iets heel bijzonders neer.
En dat is beslist knap, want de kop zal wel naar iets
anders staan met 22.000.000.000,00 aan boetes
alleen in de USA al.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Het merk glijdt af.
Pietzoveel
Pietzoveel
  • 0
Moest gelijk aan Herman Finkers denken: "Ik wil wat anders... Mooi, da's wat anders!"
Anoniem
Anoniem
  • 3
Een hoop kleingeestige negativiteit weer. Kijk eens wat verder dan je jaloerse neusje lang is, zou ik zeggen.

Het is een dikke SUV. Zeeën van ruimte en luxe voortgestuwd door golven aan romige, dikke diesel koppel. Heerlijk.
Een goede test trouwens van Gorter. Eindelijk de inleving in de bedoeling van zo'n auto. Dan heeft het bezoek aan de fabriek waarachtig nut gehad.
Nu nog een beetje een stijlvollere outfit en je toont ook met je kleding het respect dat het merk verdient.
Ik ind het wel jammer dat ze niet net wat meer moeite hebben gedaan om geen zichtbare en herkenbare VW onderdelen te gebruiken in het interieur.
Voor de rest: top.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Mooi interieur, hoewel ik begrijp dat je minstens 50.000 euro moet bijbetalen om het op niveau te brengen uit de review. Wat krijg je anders, plastic leer en slingers om je ramen open te doen?

Het exterieur en de diesel aandrijving vind ik niet te pruimen overigens, en al helemaal niet als het een Bentley moet zijn. Dit koop je alleen voor de badge om indruk te maken, en dat indruk maken wordt lastig gezien het een Audi Q7 is; typische onbetrouwbare protsbak voor gehuurd door haatvloggers of eigenaren van een half failliete sportschool. :-)
hfd
hfd
  • 1
Mooi verhaal voor een gigantisch gedrocht.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Dat men het bij VW in zijn hoofd haalt om Audi en Golf-onderdeeltjes in een Bentley te monteren, geeft precies aan dat men de mensen die dit toch wel kopen niet heel hoog acht.
v d Heyden
v d Heyden
  • 2
Wat is afgunst toch een lelijke eigenschap.

v.d.Heyden
Anoniem
Anoniem
  • 2
Juist, vd Heyden. Je slaat de spijker wel vaker op de noeste kop, is me opgevallen.
M Car001
M Car001
  • 0
Dit soort auto's wordt gemaakt en verkocht omdat er een markt voor is. Ik zie het echter niet als een prestatie of indrukwekkend. Voor het geld wat ze erin stoppen en wat ze ervoor vragen mag dat ook wel.

Ik mis nog steeds echte innovaties in de auto industrie. Maar ja, tegelijkertijd besef ik me ook wel dat de gemiddelde consument erg conservatief is en dat deze maar langzaam veranderingen accepteert.
Korff
Korff
  • 1
Afzichtelijke Duitse wansmaak en bovendien volstrekt verouderd: vervuilende dieseltechnologie in 2400 kilo staal. Er is niets Engels aan deze auto.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Zag toevallig een zwarte in Amersfoort rijden vanmiddag, mijn dochter van 12 zei: wat een kak auto zeg!
Nou, zei ik, dat heb je goed gezien dan want dat is een Bentley, die horen ook kak te zijn.
Nou pap, ik ben hartstikke blij in jou oude Saab 9-5 hoor (oude kak, ik weet het..), kakkers willen toch alleen maar laten zien dat ze geld hebben?
Jij snapt het meid, en voor dat soort mensen maken ze dat soort auto's....
Anoniem
Anoniem
  • 1
@van der Heyden,
Een andere smaak - zoals velen hier gelukkig hebben - heeft niet veel met afgunst te maken, beste man.
Het is goedkope retoriek omdat je je aangesproken voelt. Op wie zou men jaloers zijn? Op een persoon die men niet eens kent?

Deze Bentley is het summum van protserige wansmaak en ik gun iedereen zijn plezier en dikke auto.
Voor een stijlvolle Maserati ben ik wel te porren, maar hierin zou ik mij schamen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@korff,
Exact ! Een dieptepunt in de historie van dit oorspronkelijk zo mooie merk.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Overigens maakt dit ding op mij ook geen enkele indruk, want hoog gezeten in een van onze dik 600 pk 50 ton Scanias kijk ik er glad overheen...
xxx001
xxx001
  • 0
Zag de Bentayga in het echie in Carmel (om de hoek van Pebble Beach). Brons metallic, licht beige bekleding - geheel smoelde best aardig tot mijn verbazing. Die twee meter hoogte zie je er ook niet aan af moet ik zeggen... maar goed, als er een paar Escalades en G-klasses voor en achter staan valt -ie ook minder op.

Mijn meug is het niet - wellicht een 100% elektrische variant waarop ik carpool stickers mag plakken (als het budget het toestaat ) in de Californische files mag je gewoon aansluiten. Als ik een dergelijke hoeveelheid geld stuk mocht slaan werd het gewoon vliegen, rijden is voor het plebs.
runner
runner
  • 0
Een mooie rijimpressie, Sir Gorter, bedankt. Ook de humor voor het einde van dit stuk, waarbij u - subtiel - uw landgoed verlaat.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Charles: Volledig mee eens! Ik denk dat hier bij Autoweek heel veel mensen een Bentley niet helemaal begrijpen, ofschoon Marco Gorter het toch goed heeft geprobeerd uit te leggen. Alleen altijd weer die lelijke afgunst....
Fred Hache
Fred Hache
  • 0
Ik kan deze auto niet betalen, dus ik vind hem schitterend. Prachtig. Ik wil niet graag beschuldigd worden van afgunst, dus ik zal er niets negatiefs over zeggen.

Zou ik hem wèl kunnen betalen, dan zou ik het een spuuglelijke en ordinaire pooierbak vinden.

En dat zeg ik als groot liefhebber van de Bentleys van vòòr de overname door VAG.
500C dualogic
500C dualogic
  • 0
Mooie Audi stokken aan je stuurkolom en Golf-Octavia-knoppen voor je airco.... en dat voor het luttele bedrag van 2 ton plús?!
Wansmaak op niveau.
HC Verheij
HC Verheij
  • 0
Een waanzinnige mooie auto, maar dit mag ook wel voor dat geld. Een hele luxe Mercedes, Audi of BMW, heb je voor een stuk minder en dan vindt ik die modellen eerlijk gezegd ook mooier...
vettebak
vettebak
  • 0
Op het eind noemt ie de S klasse. Marco, dat is appels en bananen vergelijken. Niet doen
Wheel Critic
Wheel Critic
  • 0
Jammer dat ie zo lelijk is. Ook van binnen. Die deurpanelen zien er toch niet uit. Kleurcombinatie van het hout, leer en de stuurkolom slaat ook helemaal de plank mis.
dens
dens
  • 0
Van binnen werkelijk schitterend.
Van buiten een lelijk ding. En dan bedoel ik niet alleen de kleur....

Beleving zal natuurlijk briljant en indrukwekkend zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ja, dit mag je als Nederlander niet mooi vinden, doe mar normoal hoor ik m'n oma zeggen. Gelukkig voor Bentley is Nederland geen mark voor hun. In Dubai zijn ze vast niet aan te slepen.
V40D4
V40D4
  • 0
3 ton plus en de richtingaanwijzers van een A4?!! Belachelijk.

Doe dan maar een Levante voor de helft

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum