Rijtest Audi S5 Coupé

(Te) nette verschijning

2 reacties

Video

Audi wil op alle fronten meedoen in het topsegment, en het troeft zelfs de concurrentie af met een bolide als de R8, maar een chique coupé ontbrak nog. Met de A5 opent het merk nog serieuzer de aanval op de Duitse concurrentie. Want na de eerste rij-impressie weten we het zeker; de auto kan de vergelijking aan met auto's als de 3-serie Coupé en de Mercedes-Benz CLK. En dan is hij er ook nog als brute S5.

De enorme single frame grille, handelsmerk van Audi, en de toegeknepen koplampen geven de S5 een wat agressief, maar absoluut niet ordinair aanzien. De rest van de koets wordt door slechts enkele minimalistische lijnen met lichte golvingen gevormd. Vooral van achteren is dit een erg bescheiden auto. Alleen een iets dikkere achterbumper, het logo en de twee dubbele uitlaatpijpen onderscheiden de S5 van de A5.
Vanbinnen is de S5 vooral zakelijk. Van hoog niveau, maar niet sportief. Opvallend zijn de klokken, met uitstulpingen voor temperatuur- en brandstofmeter. Verder een strak, erg mooi en hoogwaardig gevormd interieur. Met veel knoppen en niet altijd even overzichtelijk. De iDrive-achtige knop maakt wel wat bedienings-organen overbodig, maar de rust ontbreekt. Handig is de radiobediening op de middentunnel, minder handig is de plaatsing van de multifunctionele draaiknop; die zit vlak achter de pook en is vrij fors, waardoor je tijdens het schakelen vaak de knop onbedoeld indrukt.

Pijlsnel, kaarsrecht
De S5 biedt een prima zitpositie. In deze auto kun je lekker laag boven het asfalt zitten. Het stuur kun je dicht naar je toe trekken, maar daar staat tegenover dat het wat te fors is. Jammer is ook dat Audi hier dat van onderen afgeplatte wiel uit onder meer de RS4 en de R8 achterwege heeft gelaten. Stationair draaiend klinkt de Audi wel spannend, maar het loopt niet te ver omhoog bij oplopend toerental.
Gevoelsmatig kom je met de S5 minder snel van je plek dan de metingen
uitwijzen. Dat is natuurlijk te danken aan de vierwielaandrijving, die zorgt dat er maar weinig wielspin optreedt. De S5 katapulteer je pijlsnel en kaarsrecht. Ook in bochten bewijst de Quattro-aandrijving goede diensten, met dezelfde uitwerking op de rijkarakteristiek: niet zo spectaculair, wel zo veilig. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging trekt zich ook bij flink doorrijden maar matig terug, waardoor 't contact met de weg wat magertjes is.

Uitrusting
Een Audi blijft een Audi en daar ontkomt ook de S5 niet aan. Dat betekent een
redelijke, maar niet uitbundige standaarduitrusting. In zijn kaalste verschijning heeft de S5 onder meer xenonverlichting, mistlampen, stoffen bekleding met lederen zijwangen, radio/cd-speler, zes airbags, ASR, EDS (elektronisch sperdifferentieel), ESP, licht- en regensensor en cruisecontrol. Maar de S5 die u op deze pagina ziet, is uitgerust met een hele reeks kostbare speeltjes. Om te beginnen is onze S5
uitgevoerd met het Pro Line-pakket. Verder is bijbetaald voor de pareleffectlak, het navigatiesysteem, 'zijdenappa' leren bekleding, 19-inchwielen, Bang & Olufsen-geluidssysteem, 'Advanced Key', elektrisch verwarmbare voorstoelen en nog wat zaken die de prijs van deze auto richting de ton stuwen.
De Audi S5 is een heerlijke, rappe coupé. Hij is alleen te netjes. Hij klinkt heerlijk en hij is snel, maar door het uitstekende comfort en de veiligheidsverhogende
vierwielaandrijving is het beslist geen sportauto. Toch zijn er genoeg redenen om voor de Audi te kiezen. Rijden er ook minder ervaren gezinsleden in? In de S5 is dat geen probleem. Ook is de Audi een nette verschijning, waarmee je ook zakelijk voor de dag kunt komen.

Audi S5

  • +Chic, ingetogen, snel
  • +Prima zitpositie
  • +Quattro-aandrijving
  • -Dashboard niet erg overzichtelijk
  • -Té netjes voor een sportauto

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum