Audi RS6 - Op de rollenbank

Zoek het gebrek

43 reacties

Video
AutoWeek 37 2019
AutoWeek 37 2019

Je leest het in AutoWeek 37 2019

Een dikke Audi RS6 Avant met V10 op de rollenbank! Doorgaans vergelijken we in deze rubriek het gemeten resultaat op de rollenbank met het vermogen dat ooit in de folder van de desbetreffende auto stond. Voor één keer gooien we het over een ander boeg. We maken een serie met extreem getunede auto’s die op geen enkele manier meer iets van doen hebben met  de fabrieksopgave. Tijdens onze oproep voor kandidaten lieten we er geen gras over groeien . ‘We willen minimaal 500 pk zien, anders hoef je niet te komen.’ Over een periode van vijf weken staat elke week een kandidaat centraal die deze uitdaging aandurft.

Minimaal 500 pk? Tja, dan kun je je met een Audi RS6, die van de fabriek al 580 pk meekreeg, best aanmelden. Het moet wel erg vreemd lopen, wil daar minder in zitten. Robin de Vries, eigenaar van dit monster, doet er zelfs een mooie belofte bij. “Deze Audi is bij JD Tuning geweest. Daarna leverde hij op de rollenbank 800 pk en 1.040 Nm koppel.” Dat willen wij weleens zien. Als Robin arriveert, krijgen we het volledige verhaal te horen. “Hij heeft niet alleen die tuning gehad, ook het uitlaatsysteem is veranderd en er is nieuwere software ingeladen. Ook is er een grotere downpipe gemonteerd. Dan is er evengoed nog marge, want met de standaardturbo’s kan deze V10 tot 900 pk worden opgefokt. Mijn auto gaat in 9,8 seconden van 0 naar 200 km/h”, zegt hij met een grijns.

Toch vergaat het de RS6 de laatste tijd niet helemaal probleemloos. “Soms geeft hij een storing in de lambdasensor en dan gaat hij bij 120 à 130 km/h in de noodloop. Ik hoop maar dat dit niet op de rollenbank gebeurt. Tja, hij wordt natuurlijk een dagje ouder”, zegt Robin liefkozend.

Voordat Ghisbert de auto start, verzekert Robin hem dat de kleppen van de uitlaat openstaan. Niet alleen voor het geluid, maar ook omdat de auto in die stand 18 pk extra zou moeten leveren. En zo start de meting, die er vrij vlot op zit. Maar 800 pk hebben we niet gevonden. Sterker nog, het resultaat lijkt er niet eens op.

“Hoelang is het geleden dat de auto bij JD Tuning is geweest?” vraagt Ghisbert, want dat bedrijf staat ‘in het wereldje’ niet bepaald bekend als prutsers. Het blijkt echter al heel wat jaren en kilometers geleden te zijn dat de auto daar is aangepakt. Ghisbert: “Dan zou het best kunnen dat de turbo bezig is te verslijten.

Dit resultaat is duidelijk het gevolg van een technisch gebrek. Als het de turbo niet is, is het vermoedelijk een vacuümlek.” Daarmee lijkt het probleem van Robin al voor de helft te zijn opgelost. Reken maar dat hij zijn oude dame nog een keer laat aanpakken. “Want met zo’n grote stationwagon jongens in supersportwagens pesten, is een on betaalbaar plezier.”

Na de meting neemt het gesprek een rare wending. Robin duwt zijn telefoon onder onze neus en laat een foto van zijn dagelijkse auto zien, een Golf GTE. Daarbij vertelt hij met net zoveel vuur over zijn lage verbruikscijfers als wanneer hij praat over het vermogen van zijn RS6. Zijn telefoon zit vol foto’s van de verbruiksmeter. Eh ... Robin, vergeet je niet waarvoor je hier vandaag bent gekomen?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum