Audi Q3 Sportback - Eerste rijtest
Eerste SUV coupé van Audi
50 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hoe groter het marktaandeel van SUV's en crossovers wordt, hoe meer variaties er ontstaan. Ook Audi waagt zich nu aan de SUV-coupé, met de Q3 Sportback. Wij reden hem.
Toen de BMW X6 verscheen, was verwondering het resultaat. Ja, Ssangyong had net iets eerder de afschuwelijke Actyon op de markt gebracht, waarmee de primeur van een coupé-SUV voor de Koreanen was. Maar had iemand van BMW zo’n raar concept verwacht als een hoge auto met een lage(re) daklijn? Daarop zat toch niemand te wachten? De rest is geschiedenis: het idee bleek juist een gat in de markt. Met een verschuiving van de vraag naar hogere auto’s in daadwerkelijk alle segmenten ontstond er behoefte aan iets wat niet zo hoekig was. Na de X6 volgde de X4.
Mercedes-Benz voelde zich als eerste grote concurrent geroepen om te volgen met de GLE en GLC Coupé. Stuk voor stuk auto’s die wat ons betreft geen designprijzen verdienen, maar dat is persoonlijk. Feit is dat de modellen wel aansloegen.
Audi kon met al zijn SUV’s niet achterblijven. Toen de Q8 werd aangekondigd, verwachtten we een soort Q7-coupé. Het werd echter een wat andere auto; vooral lager en langer, met verder niet overdreven veel Q7-designelementen. Als dit een concurrent zou worden van de X6 en de GLE Coupé, dan zouden we hem uitroepen tot met afstand het mooiste model. Ach, de concurrentie was op dit vlak niet bepaald sterk.
GROTER PUBLIEK
Dit scenario lijkt Audi nu met succes te herhalen in een veel lager segment. Nadat we een jaar geleden voor het eerst konden rijden met de tweede generatie Audi Q3, maken we nu kennis met de Q3 Sportback. Technisch zeer gelijk aan de Q3, maar lager, langer en smaller en met wat schuiner geplaatste Aen D-stijlen. Het is mede door het bescheidener formaat veel meer een coupé dan de Q8, terwijl hij echt niet zo lelijk is als dit soort SUV’s vaak is. Een rechtstreekse concurrent valt niet zomaar aan te wijzen, omdat de gewone Q3 al tegenover de BMW X1 en de Mercedes-Benz GLA (en wellicht ook GLB) staat. De X4 begeeft zich op zijn beurt een segment hoger. Evengoed loont het volgens Audi om met een extra SUV te komen: “In het compacte segment is nu al zo’n 36 procent van alle auto’s een SUV. Binnen enkele jaren is dat meer dan 40 procent.” En met meer keuze spreek je een groter publiek aan, zo is het idee.
De rolverdeling is duidelijk: de Q3 Sportback gaat met zijn strakkere uiterlijk mensen over de streep trekken die de Q3 te braaf vinden. Opvallend genoeg heeft de auto een honinggraatgrille, terwijl Audi eerder meldde dat alle SUV’s vanaf nu een grille met verticale spijlen zouden krijgen. Een genre binnen een genre, blijkbaar.
Wat is er anders behalve het design en de buitenmaten? Om het dynamische aspect van de auto te benadrukken is de Sportback standaard voorzien van een sportonderstel en progressieve besturing. Door de schuinere D-stijl is er minder hoofdruimte, zodat langere mensen snel met hun kruin het dak raken. De beenruimte is wel in orde, mede dankzij de verschuifbare achterbank waarmee je beenruimte achterin kunt opofferen aan bagageruimte of andersom. Je zit bovendien goed, omdat de achterbank niet overdreven laag is geplaatst. Dat laatste zie je elders wel eens in een poging meer hoofdruimte te creëren.
De cockpit ziet er fraai uit, met invloeden uit grotere modellen als de Q8 en A6. Het is een voorbode van de kant die we opgaan met andere, kleinere Audi’s, zoals de nog te verschijnen nieuwe A3: een groot, centraal touchscreen en voor je neus digitale tellers die je kunt inwisselen voor veel ander moois: klokken, oplopende balken, al dan niet zeer klein om ruimte te creëren voor een prachtige 3D-satellietkaart. Het is werkelijk prachtig, maar je moet er flink voor bijbetalen. Dat geldt ook voor grotere wielen, een betere audio of de actieve veiligheidssystemen met autopilot-functies.
De kaalste versie is tegenwoordig een Pro-Line, zodat je voorzien bent van Audi’s virtuele cockpit, een elektrisch bedienbare achterklep, cruisecontrol en lichtmetalen 17-inch wielen. In het begin zijn alleen de 45 TFSI Quattro en de 35 TDI te bestellen.
GOEDE NIEUWKOMER
Wij rijden met de benzineversie met de 2,0-liter turbomotor van 230 pk. Een prima blok voor dit type auto en dankzij de vierwielaandrijving hebben we nooit tractieproblemen. De wegligging blijkt bovengemiddeld goed. De Sportback ligt strak op de weg, maar is, mede dankzij de adaptieve dempers, nooit oncomfortabel. Zelfs in de sportstand valt het comfort nog mee. Daarbij komt dat de auto ondanks zijn hoogte en formaat nooit zwaarlijvig aanvoelt. Hij duwt niet overdreven door in bochten en je hebt nooit het idee dat je met extreem veel massa onderweg bent.
Bij de Audi’s met de motor in lengterichting vinden we vaak dat er te veel gewicht in de neus ligt, maar bij deze Sportback met zijn dwarsgeplaatste motor valt dat wel mee. De besturing is voor Audi-begrippen oké. Verwacht geen ultieme scherpte, maar dat is in een SUV minder erg dan in lagere auto’s met sportieve ambities.
Als voorlopige conclusie stellen we vast dat de ruimte, de rijeigenschappen en het interieur dik in orde zijn bij deze auto, net als de aandrijflijn. Het grootste nadeel is met afstand de prijs die voor dit alles moet worden betaald. De gereden 45 TFSI kost een whopping € 67.000. En dat voor, wat oneerbiedig gezegd, een hoge A3. De nog te verwachten 35 TSFI, met een 1,5-liter mild hybrid-aandrijflijn en 150 pk, gaat rond de € 52.000 kosten. Ook dat is nog altijd een fors bedrag, maar binnen zijn segment doen BMW en Mercedes-Benz het niet voor veel minder. De Audi Q3 Sportback kan die oudere concurrenten zonder moeite aan.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Rijdt uitstekend
- +Opvallend ruim van binnen
- -Instapper al duur, aangekleed nog meer
- -150 pk is genoeg, maar niet meer dan dat
Had je deze auto's al gezien?

Audi Q3 35 TFSI S edition 150 PK | S-Line | Automaat | Navigatie | Stoelverwarming | Dodehoeksensor | Trekhaak | Parkeersensoren | Apple Carplay | Android Auto | Adaptive Cruise Control | Virtual Cockpit Plus |
- 2024
- 6.415 km

Audi Q3 35 TFSI/150PK S Line · Drive select · Camera + Parkeersensoren · Navigatie · Garantie tot juli 2029 of 100000km
- 2024
- 26.253 km

Audi Q3 35 TFSI S edition Competition | Automaat | S-line | Optiek zwart | Trekhaak | 19 Inch Velgen | Stoelverwarming | Airco | cruise control |
- 2024
- 4.995 km
Lezersreacties (50) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.