Audi A4 2.0 TDI 143pk (2008)

Sportief sturen

Audi A4
Audi zit midden in een ongekend productoffensief en verwacht dat het in 2008 voor het eerst meer dan een miljoen auto's verkoopt. De A4 is daarvan het belangrijkste model. Vol zelfvertrouwen noemt Audi hem 'de sportiefste middenklassesedan'.

De huidige A4 is een auto met een nogal harde demping. De zeer sportieve rijder waardeert dat, maar niet iedereen ervaart het als prettig. De eerste indruk van het nieuwe model is dan ook dat Audi daar iets aan gedaan heeft. We rijden met de 2.0 TDI, voorzien van de nieuwe commonrail-dieselmotor en banden in de maat 225/50/17. Het onderstel gaat verbazingwekkend goed met oneffenheden om en doet stil en comfortabel zijn werk. Iets wat je niet zou verwachten van een auto die door zijn makers wordt bestempeld als de sportiefste sedan in zijn soort. Een aangename verrassing.


Sportieve rijder
U bent een sportieve rijder? Maakt u zich geen zorgen over de rijeigenschappen van de nieuwe A4. Die staan op een heel hoog niveau. In snelle bochten helt de auto niet over. Ga je in een te snelle curve van het gas, dan geeft de achterkant geen krimp. Hij ligt gewoon goed op de weg. Qua stuurgedrag doet de A4 denken aan de A5. Je kunt wel heel precies insturen, maar met veel gevoel gebeurt dat niet. Voor een echte sportsedan zou de besturing communicatiever moeten zijn. Het onderstel is in de basis al heel goed en daardoor lijkt het nieuwe Audi Drive Select-onderstel nog maar weinig toe te voegen. Ten opzichte van de huidige A4 staat de nieuwe breder op zijn wielen en nam de wielbasis met maar liefst zestien centimeter toe tot 2,81 meter. Met een totale lengte van 4,70 meter is de A4 elf centimeter langer geworden.

Wat de nieuwe A4 nog steeds biedt, is een voortreffelijke zitpositie. Desgewenst zeer laag en met een stuur dat ver naar de bestuurder toe kan. Het dashboard lijkt op dat van de A5, al heeft de sedan een aangepast instrumentarium en zijn er meer details die anders zijn. De sleutel is verdwenen, je hoeft nu alleen de afstandsbediening van de centrale vergrendeling in de daarvoor bestemde sleuf te steken.
Het materiaalgebruik is zoals we dat van Audi gewend zijn, zachte materialen, en er zitten zeer dunne naden tussen de verschillende delen. Dat de A4 gegroeid is, merk je vooral achterin; de nieuwe biedt wel iets meer beenruimte, maar met drie personen achterin zitten is nog altijd geen pretje. De bult in de wagenbodem, die daar natuurlijk zit als voorbereiding voor de Quattro-aandrijving, zorgt daarvoor.


Nieuwe motoren
Audi pakt de vernieuwing van de A4 grondig aan, want ook bijna alle motoren zijn nieuw voor dit model. Of vernieuwd. De belangrijkste nieuwkomer is natuurlijk de 2.0 TDI met commonrail-inspuiting. Een hele verbetering qua geluidsproductie en loop ten opzichte van de oude 2,0-liter turbodiesel met pompverstuivertechniek, al is het zeker niet de stilste commonrail die we kennen. Belangrijk voordeel van de commonrail-techniek is niet alleen de verbeterde akoestiek, de zelfontbrander werd er ook schoner door. Zo voldoet deze krachtbron al aan de Euro 5-emissienormen die in 2010 gaan gelden. Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 1 op 18,2. Met 143 pk en 320 Nm is deze diesel voldoende krachtig voor de sedan. De 2,0-liter TDI is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Ook wordt een Multitronic-automaat leverbaar met acht voorgeprogrammeerde stappen.

Video

Signalement

Merk Audi
Model A4 2.0 TDI 143pk
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.750

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 105 kW / 143 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.703 mm / 1.826 mm / 1.427 mm
Wielbasis 2.808 mm
Massa leeg 1.465 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,8 s / 5,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,1 s / 10,4 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 134 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum