Audi A4 2.0 TDI 143pk (2008)
Sportief sturen
De huidige A4 is een auto met een nogal harde demping. De zeer sportieve rijder waardeert dat, maar niet iedereen ervaart het als prettig. De eerste indruk van het nieuwe model is dan ook dat Audi daar iets aan gedaan heeft. We rijden met de 2.0 TDI, voorzien van de nieuwe commonrail-dieselmotor en banden in de maat 225/50/17. Het onderstel gaat verbazingwekkend goed met oneffenheden om en doet stil en comfortabel zijn werk. Iets wat je niet zou verwachten van een auto die door zijn makers wordt bestempeld als de sportiefste sedan in zijn soort. Een aangename verrassing.
Sportieve rijder
U bent een sportieve rijder? Maakt u zich geen zorgen over de rijeigenschappen van de nieuwe A4. Die staan op een heel hoog niveau. In snelle bochten helt de auto niet over. Ga je in een te snelle curve van het gas, dan geeft de achterkant geen krimp. Hij ligt gewoon goed op de weg. Qua stuurgedrag doet de A4 denken aan de A5. Je kunt wel heel precies insturen, maar met veel gevoel gebeurt dat niet. Voor een echte sportsedan zou de besturing communicatiever moeten zijn. Het onderstel is in de basis al heel goed en daardoor lijkt het nieuwe Audi Drive Select-onderstel nog maar weinig toe te voegen. Ten opzichte van de huidige A4 staat de nieuwe breder op zijn wielen en nam de wielbasis met maar liefst zestien centimeter toe tot 2,81 meter. Met een totale lengte van 4,70 meter is de A4 elf centimeter langer geworden.
Wat de nieuwe A4 nog steeds biedt, is een voortreffelijke zitpositie. Desgewenst zeer laag en met een stuur dat ver naar de bestuurder toe kan. Het dashboard lijkt op dat van de A5, al heeft de sedan een aangepast instrumentarium en zijn er meer details die anders zijn. De sleutel is verdwenen, je hoeft nu alleen de afstandsbediening van de centrale vergrendeling in de daarvoor bestemde sleuf te steken.
Het materiaalgebruik is zoals we dat van Audi gewend zijn, zachte materialen, en er zitten zeer dunne naden tussen de verschillende delen. Dat de A4 gegroeid is, merk je vooral achterin; de nieuwe biedt wel iets meer beenruimte, maar met drie personen achterin zitten is nog altijd geen pretje. De bult in de wagenbodem, die daar natuurlijk zit als voorbereiding voor de Quattro-aandrijving, zorgt daarvoor.
Nieuwe motoren
Audi pakt de vernieuwing van de A4 grondig aan, want ook bijna alle motoren zijn nieuw voor dit model. Of vernieuwd. De belangrijkste nieuwkomer is natuurlijk de 2.0 TDI met commonrail-inspuiting. Een hele verbetering qua geluidsproductie en loop ten opzichte van de oude 2,0-liter turbodiesel met pompverstuivertechniek, al is het zeker niet de stilste commonrail die we kennen. Belangrijk voordeel van de commonrail-techniek is niet alleen de verbeterde akoestiek, de zelfontbrander werd er ook schoner door. Zo voldoet deze krachtbron al aan de Euro 5-emissienormen die in 2010 gaan gelden. Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 1 op 18,2. Met 143 pk en 320 Nm is deze diesel voldoende krachtig voor de sedan. De 2,0-liter TDI is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Ook wordt een Multitronic-automaat leverbaar met acht voorgeprogrammeerde stappen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 2.0 TDI 143pk |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.750 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.968 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.703 mm / 1.826 mm / 1.427 mm |
Wielbasis | 2.808 mm |
Massa leeg | 1.465 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,8 s / 5,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,1 s / 10,4 s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 134 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.