Alfa Romeo Crosswagon Q4
Getemperd
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Als je aan een auto denkt waarmee je het terrein in kan, is Alfa niet bepaald het eerste merk dat in je opkomt. Maar vanaf de introductie van de Crosswagon, in Genève, is het net zo min ondenkbaar.
't Is trouwens niet voor het eerst dat Alfa een model aanbiedt met vierwielaandrijving; in 1992 kwam de 155 Q4 op de markt. Liefhebbers zullen zich vast nog wel herinneren dat Alfa met die auto in race trim furore maakte en in 1993 het Italiaanse Tourwagen Kampioenschap voor zich opeiste. Sinds de 155 in 1998 werd afgelost door de 156 had Alfa geen 4WD-model meer, maar de markt voor auto's met vierwielaandrijving groeide wél door. Niet alleen in de vorm van SUV's, maar de laatste tijd vooral ook als crossovers.
Om de 156 in zijn nadagen aantrekkelijk te houden voor bestaande Alfa-liefhebbers komt er van de Sportwagon een Q4-versie. En om een nieuwe groep potentiële klanten te interesseren, heeft Alfa bovendien een crossover-variant van de 156 ontwikkeld, de Crosswagon Q4.
Hoogpotig
De Alfa Crosswagon Q4 is een crossover in de ware zin van het woord. Een stationwagen die niet alleen geschikt is voor de verharde wegen, maar bovendien op onverhard en op sneeuw en ijs vooruit kan. Ook al lopen de Italianen met dit concept niet bepaald voorop, ze rekenen erop dat er op jaarbasis 15.000 exemplaren van de beide Q4's te verkopen (70 procent Crosswagon en 30 procent Sportwagon).
De Crosswagon en de Sportwagon Q4 zijn uitgerust met dezelfde vierwielaandrijving en met dezelfde 1.9 JTD-dieselmotor. Maar dat zijn dan ook de enige overeenkomsten. De Sportwagon Q4 is behalve een speciale uitlaatpijp en 17-inchlichtmetalen sportwielen met 205/50 R17 Pirelli P Zero-banden gelijk gebleven aan de bestaande 156 Sportwagon. Nieuw is wél het Pininfarina-logo op de voorschermen.
De Crosswagon Q4 is daarentegen een compleet nieuwe versie en uiterlijk ook gemakkelijk herkenbaar. Hij staat niet alleen 6,5 cm hoger op de poten dan een gewone Sportwagon, maar hij is ook stoerder om te zien. Dat komt door de verchroomde dorpelbescherming, de stalen platen onder de speciale vóór- en achterbumperspoilers, de uitgeklopte wielkasten en de dakrails. Bovendien staat hij op all-roadbanden in de maat 225/55 R17.
In orde
Een verhoogde Alfa.., druist dat niet in tegen de sportiviteit die het merk altijd nastreeft! We zijn dan ook extra benieuwd naar de rijkwaliteiten van de Crosswagon. Wat heeft Alfa Romeo van zo'n crossover gemaakt? Onze testroute op Sardinië voert over bochtige wegen, een stukje snelweg en een flik stuk onverharde weg tussen Porto Pozzo en Bassacutena. Op de verharde wegen heeft de Crosswagon Q4 zijn beste beentje al voor gezet; hij is niet te hard geveerd, integendeel, hij voelt zelfs comfortabel aan. Maar dat gaat niet ten koste van de wegligging. We kunnen hard een bocht insturen en er ook hard uitkomen. In de bocht geeft hij je een solide gevoel. Dank zij 4WD gaat de aandrijfkracht niet alleen naar de sturende voorwielen en dat komt de besturing natuurlijk ten goede. Onder normale omstandigheden is de verdeling 41 procent vóór en 59 procent achter en het kan variëren tot 30/70 procent. Daarvoor zorgen drie differentiëlen, waarvan de middelste van het type Torsen C dat vier standen kent en samenwerkt met ASR (antislipregeling) en VDC (vehicle dynamic control). Het VDC werkt permanent en is samen volledig in de transmissie geïntegreerd.
Op de onverharde weg heeft de Alfa dan ook helemaal geen moeite. In de lange bochten kan je als een ervaren rallyrijder bijna voluit gaan en in de korte (haarspeld)bochten merk je al snel dat het systeem veel voor je doet. 't Mooie is dat de auto ruimte laat om te spelen. Je kúnt de kont laten uitwaaieren voordat er wordt ingegrepen en dat is ronduit leuk.
Krapper
Zoals gezegd, zijn de beide nieuwe Alfa's uitgerust met de bekende 1.9 Multi-Jet JTD. Maar.., er is een maar. Alfa heeft zijn motormanagementsysteem zodanig 'bewerkt' dat hij geen 140 maar 150 pk levert, waarbij het koppel ongewijzigd blijft. Op zich niets mis met 10 pk extra, maar de bandbreedte van het koppel is een stuk krapper geworden. De maximale kracht is niet beschikbaar vanaf 2.000 tpm, maar ligt tussen 3.000 en 4.000 tpm. Ervoor en erna is er weinig trekkracht beschikbaar en je moet dan ook actief schakelen met de zesbak. Alfa zegt dat dit gedaan is om het comfort te verhogen, maar de Italianen zullen het als de wiedeweerga moeten aanpassen, want we zien het echt als een behoorlijk minpunt. Je hebt toch juist zo'n diesel omdat hij onderin zo'n lekkere trekkracht heeft. Als we in oktober, november de eerste testwagen ter beschikking krijgen, zal blijken hoe Alfa Romeo hierop reageert.
Navraag leverde trouwens op dat de 1.9 JTD de enige motor zal blijven voor de Crosswagon Q4 en de Sportwagon Q4. Beide versies zullen op 3 december bij de Nederlandse dealers arriveren.