Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Hoe de Alfa Romeo 164 Pro Car de enige van zijn soort werd

De vierdeurs-Formule 1 voor de Pro Car-series

22
Alfa Romeo 164 Procar
Alfa Romeo 164 ProcarAlfa Romeo 164 ProcarAlfa Romeo 164 ProcarAlfa Romeo 164 ProcarAlfa Romeo 164 ProcarAlfa Romeo 164 ProcarAlfa Romeo 164 Procar
Michiel Willebrands
  • Michiel Willebrands
  • Achtergrond
21 maart 2021 om 14:14
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Bernie Ecclestone heeft in 1987 een briljant idee om meer autofabrikanten de Formule 1 binnen te lokken en Alfa Romeo van zijn overbodige V10-motor af te helpen: de Pro Car-series. Het zijn F1-bolides met koetswerk zoals dat van straatauto’s. Alfa Romeo bouwt zo’n silhouetracer van de 164, maar helaas laten andere fabrikanten het afweten.

329 km/h: met die snelheid schiet er op vrijdag 9 september 1988 iets roods door de ‘speed trap’ op het circuit van Monza. Op zich niets bijzonders; het is immers het Grand Prix-weekend en daar doen ook Ferrari’s aan mee. Behalve dat het deze keer geen F1-bolide is die langs komt geraasd. De toeschouwers wrijven verward in hun ogen. Was dat echt een Alfa 164? Ja, dat was het. Althans, een soort van. Achter het stuur heeft Riccardo Patrese zijn handen vol aan het apparaat dat slechts een paar rondjes op Alfa’s testbaan Balocco heeft gedraaid, en dat alweer een tijdje geleden. In de matig geteste verkapte Formule 1-auto met nauwelijks downforce en op verouderde Michelin-slicks vindt Patrese het na twee rondjes wel mooi geweest. Hoewel de Italiaanse coureur dat jaar voor Williams rijdt, heeft hij nog warme banden met Alfa Romeo, het team waar hij in 1984 en 1985 onder contract staat. En ook met Brabham, de renstal van Bernie Ecclestone, waar hij de seizoenen daarvoor én daarna onderdak vindt. De driehoek Ecclestone-Alfa Romeo-Brabham is verantwoordelijk voor het ontstaan van de ronduit spectaculaire 164 Pro Car.

Ongebruikte V10

In 1984 start bij Alfa Romeo Project 1035, de ontwikkeling van een 3,5-liter V10 Formule 1-motor. Het blok is in 1986 klaar en een ontwikkelingsprogramma met Ligier staat op stapel. Daar gaat radicaal een streep doorheen als Alfa Romeo eind 1986 wordt ingelijfd door Fiat, dat helemaal niets ziet in de raceambities van het merk. Laat dat maar aan Ferrari over, is de gedachte. Kind van de rekening: een splinternieuwe, ongebruikte V10, de allereerste voor de Formule 1 nog wel. De immer commerciële Ecclestone komt prompt met het plan voor de Formule S, met de S van ‘silhouet’. Fiat is in 1987 kortstondig eigenaar van zijn voormalige renstal Brabham, dat de opdracht krijgt een chassis te bouwen voor Alfa’s 600 pk sterke tiencilinder. Het koetswerk dat erbovenop komt, lijkt sterk op dat van de Alfa 164: de maten komen nagenoeg overeen. Maar de Pro Car is een echte silhouetracer, waarbij het omhulsel van composietmateriaal slechts dient om techniek en coureur af te dekken. En om het publiek iets herkenbaars voor te schotelen.

a href=

Alfa Romeo 164 Pro Car

Voorprogramma van de F1

Het idee is om de Pro Cars, met F1-coureurs achter het stuur, in het voorprogramma van de Formule 1 te laten racen, zoals BMW dat een decennium eerder met succes deed met de M1. Op die manier wil Ecclestone meer autofabrikanten naar zijn Formule 1 lokken. Maar terwijl Alfa Romeo het goede voorbeeld geeft en racefans zich al verheugen op spectaculaire races met deze als straatauto’s vermomde Formule 1-bolides, laten de andere fabrikanten, waaronder Ford, Honda en Renault, het afweten. En zo gaat het hele project als een nachtkaars uit. Van de 164 Pro Car zijn er slechts twee gebouwd en die staan nu in het Alfa Romeo-museum in Arese. Wie erbij was op die bewuste 9 september 1988 heeft dus iets unieks gezien.

Dit verhaal verscheen in AutoWeek Classics 6-2020

  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 164
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Alfa Romeo Alfa Romeo 164 Classic Cars & Youngtimers

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 164 specificaties
  • Alfa Romeo 164 occasions
  • Alfa Romeo 164 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 164 tests
  • Alfa Romeo 164 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 164 index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1997)

    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1997)

    8
    • 21 september 2017
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1996)

    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1996)

    1
    • 2 juni 2013
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1994)

    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1994)

    • 4 april 2010
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1996)

    Alfa Romeo 164 Super 2.0 Twin Spark (1996)

    4
    • 9 juni 2009
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 164 2.0 Twin Spark (1989)

    Alfa Romeo 164 2.0 Twin Spark (1989)

    12
    • 20 mei 2009
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 164 3.0 V6 24V Q4 (1994)

    Alfa Romeo 164 3.0 V6 24V Q4 (1994)

    10
    • 25 juni 2008
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 164 Super 3.0 V6 (1995)

    Alfa Romeo 164 Super 3.0 V6 (1995)

    2
    • 13 februari 2006
meer reviews
Alfa Romeo 164 2.0 TS Super (1995) - Klokje Rond

Alfa Romeo 164 2.0 TS Super (1995) - Klokje Rond

Met het jaarkilometrage van Marcel van Oosterkamp valt het best wel mee, zeker gezien de lappen...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Alfa Romeo 164 2.0 TS Super (1995) - Klokje Rond

    Alfa Romeo 164 2.0 TS Super (1995) - Klokje...

    • 14 juni 2021
  • Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6 - Classics dubbeltest

    Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6...

    94
    • 19 januari 2020
  • Nieuws
    In het wild: Alfa Romeo 164 Q4 (1996)

    In het wild: Alfa Romeo 164 Q4 (1996)

    73
    • 20 januari 2017
  • Nieuws
    In het wild: Alfa Romeo 164 3.0 V6

    In het wild: Alfa Romeo 164 3.0 V6

    55
    • 24 mei 2015
  • Nieuws
    VriMiBolide: Alfa Romeo 164 Pro Car

    VriMiBolide: Alfa Romeo 164 Pro Car

    60
    • 2 mei 2014
  • Klokje rond: Alfa Romeo 164 3.0 V6

    Klokje rond: Alfa Romeo 164 3.0 V6

    78
    • 4 januari 2012
  • Autotest
    Alfa Romeo 164 Super 2.5 Turbo Diesel (1996)

    Alfa Romeo 164 Super 2.5 Turbo Diesel (1996)

    • 5 juni 2000
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina een vroege alleskunner

    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina...

    • 21 mei 2022
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022
  • Achtergrond
    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van X5-formaat

    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van...

    80
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    113
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    38
    • 28 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden