Alfa Romeo 147 1.6 TwinSpark Veloce – 2006 – 310.028 km - Klokje Rond
Vooral heel veel lol
102 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Als autoliefhebber moet je minstens eenmaal in je leven een Alfa Romeo op je naam gehad hebben. Thijs Meijer ging voortvarend te werk door zijn automobiele loopbaan met een Alfa te beginnen. Dat de motor een paar maanden later in de soep draaide was vette pech en de IVA-student kan er vooral om lachen.
Opvallend monter en goedgehumeurd stapt Thijs op het afgesproken tijdstip met studiegenoot Mats Veenstra de ontvangstruimte van Carrec binnen. Als autokenner en -liefhebber weet hij drommelsgoed wat voor vlees hij in de kuip heeft en dat de 147 verre van perfect is. “We hebben al heel wat avonturen beleefd met de Alfa en helaas was de start nogal een drama.” Daar staat tegenover dat de aanschafprijs heel laag was. “Ik was aan het werk in het motorrevisiebedrijf van mijn vader en zag op de parkeerplaats een Alfa 147 staan. Die bleek van een zakenrelatie te zijn en die wilde er wel van af. Even verklaarde ik mijzelf voor gek, maar ik ben van huis uit besmet met een voorliefde voor Italiaanse auto’s. Mijn vader heeft een Maserati Biturbo Spider en een Cambiocorsa. En niet zo lang geleden kocht hij een Lancia Dedra SW, die echt nog als nieuw is.”
KLEPPEN KROM
Thijs’ eerste auto móést wel een Italiaanse zijn, geen ontkomen aan. Na een maandje sturen in de Alfa ging het mis. De multiriem liep stuk en sloopte meteen de distributieriem. “Dan weet je het wel; alle kleppen krom en in mijn beleving einde verhaal. Maar gelukkig wilde een collega uit ons bedrijf de motor voor mij reviseren. Dat heeft alles bij elkaar wel even geduurd en zelf kon ik weinig doen vanwege school en een zomervakantie.” Daar kwam Thijs goed mee weg, kunnen we wel stellen, want de kosten van zo’n koprevisie en alles wat daarbij komt, overstijgen de waarde van de auto royaal. Nog een mazzeltje is de aanwezigheid van een gasinstallatie, gezien de huidige benzineprijzen. Tanken voor tachtig cent per liter is een feestje en doet de hogere wegenbelasting totaal vergeten.
Zo op het eerste oog ziet de 147 er best goed uit, ook al zou een beurtje met de polijstmachine geen kwaad kunnen. De eerste eigenaar was nog zo aardig om een mooi leren interieur mee te bestellen. Ook dat kan een schoonmaakbeurt gebruiken, maar zwaar beschadigd of versleten is het meubilair niet. Het enige wat opvalt, is dat alle luidsprekerfrontjes uit de deuren zijn verwijderd. “De speaker rechtsvoor trilde enorm, om gek van te worden. Ik haalde het frontje eraf en toen was het over. Voor de symmetrie heb ik toen alle andere roosters er ook maar afgetrokken.” Op de school van Thijs is de Alfa Romeo inmiddels een bekende verschijning, wat ook bijdraagt aan de pret die hij ermee heeft. “Vorig jaar hadden we een evenement op het circuit van Zolder. De reis was al een avontuur en het rijden op de baan nog meer. Echt, dat die auto dat heeft overleefd, is een wonder. Na een paar rondjes begon de temperatuurmeter sterk op te lopen, dus toen zijn we het maar iets rustiger aan gaan doen.”
Iemand die het niet rustig aan doet, is keurmeester Joep Schuurman. Tijdens de proefrit was hij er al vrij snel achter dat er van de oorspronkelijke ‘Cuore Sportivo’ nog maar bitter weinig over is. Het mag dan namelijk de iets sterkere 1.6 zijn (120 in plaats van 100 pk), veel pit zit er niet in en de wegligging is dramatisch. “Van rijplezier is geen sprake meer, de aandrijflijn en het onderstel zijn op. De voorbanden hebben nog genoeg profiel, maar totaal geen grip”, zo luidt het onverbiddelijke oordeel van de techneut.
ONBETAALBAAR
Daarna volgt een lange lijst met gebreken. Op vrijwel alles is wel iets aan te merken en de linker achterband is niet zo lang geleden deels kapot gevreten door een gebroken veer. De stortvloed aan ellende doet allerminst afbreuk aan de vrolijke gesteldheid van Thijs. “De vering is inderdaad nogal slap. Met mensen achterin schuurt dat op de achterbanden. Toch heeft hij niet zo lang geleden een nieuwe apk gekregen. Een meevaller, want het was nog niet de bedoeling om er afscheid van te nemen. Mijn huisgenoten en ik willen er nog een tijdje plezier aan beleven, liefst voor zo weinig mogelijk geld. Misschien kunnen we hem aan het eind van de rit als donorauto verkopen of trekken we de achterbank eruit en zetten die in ons studentenhuis. De volgende wordt weer een Alfa, ik denk de Giulietta en dan wel in een betere staat dan deze.
We hebben er hoe dan ook ongelooflijk veel lol mee gehad. Dat alleen is al onbetaalbaar.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Deze Alfa is lang niet verzorgd, daardoor totaal versleten en een gevaar op de weg. Hij verdient een enkeltje sloop. Twee dikke duimen naar beneden.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Impression |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.415 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 146 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.223 mm / 1.729 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.546 mm |
Massa leeg | 1.175 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 400 kg |
Banden | 185/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |
Lezersreacties (102) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.