AC Schnitzer M340i xDrive - Rijtest
De M3 in het vizier
De M-liefhebbers beginnen al wat onrustig te worden, het duurt niet lang meer tot de nieuwe M3 aan de wereld wordt voorgesteld. Voor de mensen die dat te lang vinden duren, heeft AC Schnitzer met zijn 420 pk sterke variant van de M340i een alternatief ontwikkeld. Is deze sedan net zo sportief als een echte M?
Een sportsedan die net zo geschikt is voor de praktijk van alledag als voor circuitwerk, dat is de BMW M3 als vanouds. Met de M340i die door tuner AC Schnitzer is ontwikkeld, is er nu alvast een alternatief voorhanden. Het team rond ontwikkelingshoofd Roman Fenners heeft enkele maanden voor het debuut van de nieuwe M3 zijn bravere broer bij de kladden gepakt. En mocht je van mening zijn dat xDrive-vierwielaandrijving en rijplezier niet samengaan bij een semi M-model, lees dan dit testverslag maar eens.
Ook de volgende M3 krijgt immers vierwielaandrijving aangemeten. Maar laten we eerst de M340i van Schnitzer eens onder de loep nemen. De focus lag bij deze ombouw overduidelijk op de motor en op het uiterlijk vertoon. Bij de motor is er overigens geen sprake van een afgezwakte versie van de M3-krachtbron. De zescilinder lijnmotor met de interne aanduiding B58 is een oude bekende, die is te vinden in alle 40-modellen van BMW, van de M240 tot de 740. De BMW-ingenieurs hebben de drieliter voor de M340i nog een krachtkuurtje gegeven.
Lichte zuigers, lichte drijfstangen en een gesmede metalen nokkenas zorgen voor betere prestaties. Voor meer efficientie en een verbeterde emissie werden een wastegate die ver opent en een zogenaamde close coupled-katalysator gemonteerd, ook is de injectiedruk verhoogd van 200 naar 350 bar. De M TwinPower-turbotechniek omvat de twinscroll-turbo, volledig variabele kleptiming en variabele nokkenasverstelling. Ook werd het prestatieniveau van het koelsysteem naar een hoger plan gebracht.
Voor de naar maximale rijdynamiek strevende bestuurders is tegen meerprijs het M Technik-pakket leverbaar, waarover het Schnitzer-model eveneens beschikt. Dit omvat twee extra radiateurs en grotere remschijven (18 in plaats van 17 inch). BMW geeft een vermogen van 374 pk en een koppel van 500 newtonmeter op, waarmee de sprint naar 100 km/h in 4,4 seconden is gepiept. De 431 pk sterke M3 F80 was slechts een tiende van een seconde sneller.
Bij AC Schnitzer doen ze er nog een schepje bovenop: de tuner geeft 4,2 seconden op voor de sprint naar 100 km/h. Om dat te realiseren, zijn de nodige maatregelen genomen. De turbo-zescilinder kreeg een elektronicakuur die 46 extra paarden heeft opgeleverd. Het koppel is zelfs met 100 Nm verhoogd naar 600 Nm. Maar voordat we het extra vermogen gaan ervaren, kijken we eerst nog even naar de andere aspecten waarmee de testauto zich onderscheidt van de sedan waarop hij is gebaseerd.
AGRESSIEVER
Tuningkenners spotten in één oogopslag de traditionele AC Schnitzer-kenmerken. De voorzijde heeft een agressievere uitstraling dankzij een aangepaste voorspoiler en een splitter. De bij passende side skirts zetten de sportievere look voort naar de achterzijde. Daar zien we een achterspoilerrand en een subtiele spoiler boven de achterruit. Het uitlaatsysteem met vier pijpen verleent de auto zowel een dynamischer uiterlijk als een sportievere sound. Ook het obligate dikke schoeisel is natuurlijk aanwezig. De standaard 19-inch wielen zijn al behoorlijk uit de kluiten gewassen, maar bij AC Schnitzer hebben ze zelfs kans gezien om 20-inch onder te brengen in de wielkasten. Het onderstel werd bij de tuner uit Aken voorzien van speciaal afgestelde sportveren. Een set-up met verstelbare dempers is in ontwikkeling.
Normaal gesproken kijken we bij tests van getunede auto’s vooral naar hoeveel sneller ze zijn dan de auto’s waarop ze zijn gebaseerd. Dit keer is dat een ander verhaal, want we hebben nog geen standaard M340i xDrive aan de tand gevoeld. Geen ramp natuurlijk, want we waren indertijd aanwezig bij de introductie van deze uitvoering en we hebben uiteraard de beschikking over de sprintcijfers van BMW zelf. Al bij de eerste poging duikt de AC Schnitzer daar een behoorlijk stuk onder. Op het start/finishgedeelte van de Lausitzring, waar onze kennismaking met de nieuwe auto plaatsvindt, komt de zes cilinder grommend tot leven; het sportuitlaatsysteem brengt een behoorlijk markant geluid voort. Dankzij de vierwielaandrijving en launchcontrol knalt de 3-serie nagenoeg zonder gripverlies van zijn plek. De eerste versnelling is behoorlijk kort, in de tweede versnelling kunnen we doorhalen tot 7.000 tpm. Bij hoge toe rentallen doet deze turbomotor verrassend monter aan. Na exact vier seconden is 100 km/h bereikt. Daarna haalt hij vanzelfsprekend gretig door: na 14,6 seconden is 200 km/h aangetikt. Ter vergelijking: de oude M3 Competition had voor die sprintjes 4,3 respectievelijk 13,3 seconden nodig.
En dan te bedenken dat die auto 100 kilo lichter was. Ook de 250 km/h bereikt de AC Schnitzer razendsnel. Het is wel jammer dat een elektronische begrenzer dan een einde maakt aan de pret. Gevoelsmatig zou een snelheid van 280 km/h geen probleem zijn geweest. Op de autobahn kom je verrassend snel en vaak bij de 250 km/h in de buurt en de voorwaartse drang is dan nog lang niet ten einde.
VERLAAGD
Laten we het ook even hebben over de dagelijkse inzetbaarheid. Af fabriek heeft de M340i een speciaal afgestemd sportonderstel. Dat laten ze bij AC Schnitzer onaangeroerd, het onderstel is alleen verlaagd. De aangepaste veren verminderen wel het comfort. Het wordt nooit problematisch, maar dat zijn we toch niet gewend van deze tuner. Maar zoals gezegd, er wordt in Aken hard gewerkt aan een instelbaar onderstel.
SAMENSPEL
En hoe doet deze bijzondere 3-serie het op het circuit? Hoofdontwikkelaar Roman Fenners claimt dat de testauto niet is toegespitst op circuitwerk. Zouden de sportveren ook hier contraproductief zijn? Maar na één rondje Lausitzring kunnen we al concluderen dat dit niet het geval is, want de M340i vliegt werkelijk over de baan. Het samenspel tussen het M-onderstel en de Schnitzer-vering functioneert uitstekend.
Doordat het 4x4-systeem in de meeste gevallen het merendeel van de pk’s naar de achterwielen stuurt, gaat de auto altijd licht oversturend de bocht door. Onderstuur treedt praktisch nooit op bij deze AC Schnitzer. Daarbij spelen de Michelinbanden een belangrijke rol. De snelle rondes zijn al snel zo vermakelijk, dat we helemaal niet meer naar de pitstraat willen terugkeren. Het motorgeluid weet zelfs tot in onze helm door te dringen, het instuurgedrag is uiterst nauwkeurig en het is werkelijk kinderspel om met een licht uitwaaierende achterkant op hoge snelheid een bocht te ronden. Het rijgedrag van deze auto lijkt verrassend veel op dat van de BMW M2 Competition. Is het toeval dat de AC Schnitzer M340i xDrive ook bijna dezelfde rondetijd laat noteren als die M-creatie? Hij blijkt voor M3-liefhebbers een heerlijk voorproefje te zijn. Voordat we met deze auto gingen rijden, hadden we verwacht dat hij net wat betere prestaties zou leveren dan het standaardmodel.
Dat de M340i van de Duitse tuner qua rijdynamiek zo goed presteert, is een aangename verrassing. In 4 seconden van 0 naar 100 km/h is een uitstekende tijd en een rondetijd op M2 Competition-niveau is zonder overdrijven sensationeel. De prijs kruipt echter ook richting M3-niveau. Daar staat tegenover dat het voor liefhebbers van understatement een bijzonder verleidelijke optie is.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring M340 XDrive High Executive | 340PK | Euro 6 | Dealeronderhouden
- 2022
- 57.618 km

BMW 3-serie Touring 320i xDrive Edition Sport Line Shadow Executive Garantie Head-Up Pano Camera Elek Achterklep Cruise Rijklaar
- 2018
- 108.570 km

BMW 320i Executive, NIEUW MODEL, NL AUTO, NAP, CAMERA, CRUISE, NAVI, ECC-AIRCO, KEYLESS, LICHTMETAAL 17"
- 2012
- 180.996 km